به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مهدی شفیعی با تایید ابتلا و مرگ یک نفر به تب کریمه کنگو گفت: این زن ۴۶ سال سن داشت که به دلیل گزش کنه به تب کریمه کنگو مبتلا شده بود.
وی با اشاره به بستری وی در بیمارستان بافت و سپس انتقال وی به بیمارستان افضلی پور گفت: با وجود انجام اقدامات درمانی متاسفانه وی جان خود را از دست داد.
به گفته دکتر این زن ساکن یکی از روستاهای اطراف شهرستان بافت بوده است.
وی در ادامه گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که در اثر گزش و له کردن کنه آلوده یا تماس با خون و ترشحات دام آلوده به انسان منتقل می شود.
مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: علائم این بیماری شامل تب، سردرد و درد گردن، درد در ناحیه پشت، خونریزی نقطه ای زیر پوست و خونریزی از لثه، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری است.
شفیعی گفت: این بیماری در دام علائم و نشانه های خاصی ندارد و کنه های سخت با گزش و خونخواری از دام آلوده به بیماری به این ویروس آلوده می شوند و می توانند این ویروس را از طریق تخم خود به نسل بعدی کنه ها نیز انتقال دهند.
وی افزود: اغلب کنه های منطقه ممکن است به این ویروس آلوده باشند و این بیماری در بسیاری از نقاط کشور و استان به صورت بومی درآمده است و ممکن است دام ها را آلوده کند.
شفیعی از دامداران و روستائیان خواست تا با بررسی دام های خود واجرای عملیات کنه کشی و سم پاشی محل نگهداری دام و آغل ها با نظارت کارشناسان اداره دامپژشکی در خصوص کاهش انتقال بیماری در دام ها اقدام کنند و از خرید دام از افراد ناشناس یا دام های قاچاق Contrabandخودداری کنند.
وی به دامداران توصیه کرد: از جدا کردن کنه از بدن دام و له کردن کنه با دست بشدت پرهیز کنند.
وی از مردم خواست: از ذبح و کشتار دام در منزل و سطح معابر خودداری کنند و قصابان نیز
هنگام ذبح دام نکات بهداشتی را رعایت و از وسایل فردی شامل عینک، ماسک، دستکش و پیش بند استفاده کنند و آموزش های پرسنل بهداشتی و کارشناسان دامپزشکی را جدی بگیرندبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 375703 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟