تلفات جاده‌های نوروز ٣‌درصد بیشتر شد +عکس

امسال جاده‌های کشور روزهای پرحادثه‌تری را سپری کرد. آمار تصادفات، تلفات و مصدومان سفرهای نوروزی نسبت به‌ سال گذشته بیشتر شد. هر چند در چند روز نخست ‌سال ‌جاری خبرها از روند کاهشی کشته‌شدگان حوادث Accidentsرانندگی حکایت داشت، اما از اواسط تعطیلات و با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی تصادفات و حوادث رانندگی به طرز چشمگیری افزایش یافت. به‌ طوری که بر اساس اعلام مسئولان انتظامی فقط در دهم فروردین ‌ماه ٣٧ نفر در جاده‌های کشور جانشان را از دست دادند. پلیس Police راهور اعلام کرد که درمجموع تعطیلات نوروزی امسال تلفات جاده‌ای ٣‌درصدی افزایش داشته است. تلفاتی که سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و نیز بی‌توجهی به جلو از سوی رانندگان عوامل اصلی آنها بوده است. تعداد کشته‌شدگان و مصدومان حوادث رانندگی در حالی امسال بیشتر شد که طی چند‌ سال گذشته این آمار روند کاهشی به خود گرفته بود. به ‌طوری که در آخرین روز از تعطیلات نوروزی ‌سال ٩٦ مقامات نیروی انتظامی در مقایسه تعداد کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای با مدت مشابه ‌سال قبل از کاهش ٨‌درصدی این حوادث و تلفات خبر دادند. در سال‌های قبل از آن هم تعداد کشته‌شدگان و مصدومان این حوادث همواره کاهش داشته است اما پلیس جدا از بی‌احتیاطی رانندگان و سرعت و سبقت‌های غیرمجاز آنها در جاده‌های کشور یکی از دلایل افزایش تعداد قربانیان حوادث رانندگی را افزایش تعداد خودروها و سفرهای نوروزی نسبت به سال‌های گذشته اعلام کرده است.
افزایش تلفات جاده‌ای در پایان تعطیلات
براساس آمار موجود درمجموع تعطیلات نوروزی تلفات ناشی از حوادث ترافیکی ٣‌درصد افزایش یافته است. مهمترین علل وقوع تصادفات فوتی هم همچنان سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو بوده، این خبر را سردار تقی مهری، رئیس‌پلیس راهور ناجا اعلام کرد. به گفته او ۸۵‌درصد تصادفات منجر به مرگ فقط به دلیل رعایت‌نکردن سرعت، سبقت‌های خطرساز و بی‌توجهی به جلو از سوی رانندگان رخ داده است. او در توضیح بیشتر آمار تصادفات جاده‌ای نوروز امسال گفت: «ما در موج اول سفرها کاهش ۵‌درصدی فوت و جانباختگان را داشتیم اما در موج دوم این روند بر عکس شد و تلفات افزایش پیدا کرد؛ به ‌طوری که در روز ١٠ فروردین ۳۷ نفر جان باختند. این نشان می‌دهد افرادی که به سفر رفته‌اند، خسته شده‌اند و آمادگی جسمانی رانندگی را نداشته‌اند و همین امر باعث شده به ‌طور کلی ۳‌درصد تعداد کشته‌شدگان افزایش داشته باشد.» سردار مهری افزایش قابل توجه سفرهای نوروزی را یکی دیگر از عوامل افزایش مرگ‌ومیر جاده‌ای عنوان کرد و در این‌باره گفت: «با توجه به افزایش یک و نیم میلیونی تعداد خودروها در‌ سال ٩٦ افزایش سفرها یک موضوع عادی و قابل پیش‌بینی بود اما مردم امسال همکاری خوبی داشتند. از سوی دیگر شرایط جوی کشور با سطح جاده‌های خشک و هوای بهاری باعث شد تا تعداد سفرها افزایش یابد. به ‌طوری که براساس برآوردهای انجام‌شده تعداد سفرها نسبت به تعطیلات ‌سال گذشته حدود ۱۵‌درصد افزایش یافت.» پیشگیری از گره‌های کور ترافیکی و جلوگیری از انسداد طولانی‌مدت جاده‌های پرتردد از دیگر اقداماتی بود که به گفته رئیس‌پلیس راهور با کمک و تلاش ٥‌هزار پرسنل این نیرو در طرح ویژه نوروزی امسال به اجرا درآمد: «امسال یک قرارگاه ترافیکی ایجاد شد که به صورت شبانه‌روزی فعال بود و بنا بر شرایط تصمیمات ترافیکی را اتخاذ و به واحدها اعلام می‌کرد. از سوی دیگر۵‌هزار نفر به همراه ۱۵۰۰ خودرو به پلیس راهور برای اجرای بهتر طرح اضافه شد که در مجموع باعث شد نوروز امسال هیچ گره ترافیکی و یا ترافیک طولانی‌مدت نداشته باشیم؛ اما در محورهای شمالی و شهرهای زیارتی ترافیک‌های نیمه‌سنگین و سنگین را شاهد بودیم، جاده‌های کشور ظرفیت و کشش این حجم از سفر و خودرو را ندارد اما مردم امسال همکاری بیشتری با پلیس داشتند.»
افزایش میانگین سرعت در جاده‌های کشور
هر چند تاکنون تعداد دقیق کشته‌شدگان و مصدومان حوادث جاده‌ای تعطیلات نوروز امسال اعلام نشده است، اما به گفته مقامات پلیس در روزهای نخست تعطیلات یا همان موج اول سفرهای نوروزی درمجموع تعداد تلفات و مصدومان حوادث جاده‌ای نسبت به‌ سال گذشته کمتر شده بود. به ‌طوری که سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در اواسط ایام نوروز اعلام کرد هر ٥٨ دقیقه یک نفر در حوادث رانندگی جانش را از دست داده است. او همچنین روزهای چهارم و پنجم فروردین‌ماه را پرتصادف‌ترین روزهای نوروز ٩٧ در موج نخست سفرها اعلام کرد و گفت: «تلاقی موج نخست بازگشت از سفرها و آغاز موج دوم سفرهای نوروزی طی این دو روز باعث افزایش تعداد تصادفات شد و بنابر آمارهای ما استان‌های فارس، اصفهان، کرمان و خراسان رضوی پرتصادف‌ترین استان‌های نوروزی بودند.» سردار مومنی با تأیید افزایش میزان سفرهای نوروزی در‌ سال ٩٧ جاده‌های استان‌های مازندران، گیلان، قم، فارس و خراسان رضوی را پرترددترین مسیرهای کشور در نوروز امسال اعلام کرد که با وجود این در هیچ‌کدام از این مسیرها گره‌های ترافیکی ایجاد نشد: «آمارها نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته همواره سفرها در کشور و به‌ویژه در ایام نوروز افزایش داشته است؛ به‌طوری که در مجموع ‌سال گذشته نیز با ورود یک‌میلیون خودرو جدید و بیش از دو‌میلیون فرد نو گواهینامه به چرخه ترافیکی کشور، تعداد سفرها افزایش یافت. با وجود این امسال میانگین سرعت تردد خودروها در طرح نوروزی بیشتر شد و حدود یک کیلومتر بر ساعت بر این میانگین سرعت افزوده شده است که به نظر می‌رسد بهتر بودن شرایط جوی نسبت به‌ سال قبل و همچنین اطلاع‌رسانی‌های درست برای مدیریت زمان سفر در آن موثر است.» برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 369970 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟