پایان 3 روز جهنمی در دمای 20 درجه زیر صفر دنا + عکس مسافران هواپیمای مرگ

این درحالی بود که عملیات ویژه جست‌و‌جو، در روز سوم با حضور تیم‌های تجسس زمینی و هوایی ارتش، سپاه، اورژانس و هلال احمر از هوا و زمین دنبال شد. این درحالی بود که تیم‌های کوهنوردی، یخ نوردی و جمعی از ساکنان محلی نیز برای کمک به تیم‌های امدادی در یافتن لاشه هواپیما و پیکرهای قربانیان، راهی کوهستان شده بودند. ازسوی دیگر با اعزام تیم‌های تکاوران کلاه سبز تیپ 65 نوهد ارتش، تجسس‌ها برای یافتن پیکرهای قربانی‌ها تا پیش از تاریک شدن هوا و در دمای منفی 40 درجه کوهستان دنبال شد.

 

در دومین روز عملیات چه گذشت؟

یک روز از سقوط Fall پرواز 3704 تهران- یاسوج در جنوب اصفهان گذشته بود که به‌ دلیل وزش باد شدید، تراکم ابرها بر فراز رشته کوه دنا و گستردگی مسیر، بالگردها امکان پیشروی زیاد در کوهستان برفی را نداشتند. اما با این حال عملیات با نقطه‌یابی و از چند جهت ادامه یافت،ولی همچنان هیچ ردی از لاشه یا مسافران به دست نیامد. آنچه که در دومین روز عملیات، خانواده‌های جانباختگان را عصبانی و کلافه کرده بود، اخبار ضد و نقیضی بود که از پیدا شدن لاشه هواپیما از منابع مختلف مخابره می‌شد و هر لحظه هراس بیشتری به دل بازماندگان می‌انداخت. وزیر راه، استاندار اصفهان و چند نماینده مجلس برای بازدید به محل آمده بودند اما هیچ یک پاسخ قانع‌کننده‌ای برای خانواده‌های نگران و بی قرارمسافران هواپیما نداشتند.

شروع جست و جو در روز سوم

براساس برآوردهای مقدماتی مکان سقوط هواپیمای «ای‌تی‌آر 72» در منطقه‌ای واقع در 120 کیلومتری سمیرم و در حوالی روستای قاسم لو، ارزیابی شده بود. از آغازین ساعات صبح دیروز نیروهای سپاه، ارتش، هلال احمر، بسیج، پلیس Police راهور، راهداری و یگان‌های انتظامی با هماهنگی بخشداری و فرمانداری دناکوه و سمیرم برای جست و جو به منطقه اعزام شدند. بالگردهای سپاه و ارتش نیز به ترتیب به محل اعزام می‌شدند.

نخستین روزنه امید از کشف لاشه

حدود ساعت 10 صبح دیروز یکی از بالگردهای سپاه پس از گشتزنی در منطقه خبر کشف لاشه هواپیما را مخابره کرد.

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران با تأیید کشف لاشه و محل سقوط هواپیما گفت: بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه هنگام جست‌وجو، لاشه هواپیمای شرکت آسمان را که از تهران راهی یاسوج بود در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند. لاشه این هواپیما در کوه دنا و در مختصات جغرافیایی NC-۴۲۰۸ و E-۵۱۴۲۹۳ شناسایی شد. بر اساس مکان و مختصاتی که پهپادهای سپاه، روز دوشنبه در پرواز بر فراز منطقه داده بودند دو بالگرد نیروی هوافضای سپاه به محل اعزام شده و فرمانده این نیرو اعلام کرد که لاشه هواپیما پیدا شده و در تصاویری که از آن گرفته شد، آرم و نشان هواپیما نیز مشخص است.

عملیات دسترسی به‌ منطقه با توجه به صعب‌العبور بودن و شرایط جوی مشکل است اما از این لحظه به بعد همه اقدامات روی نقطه پیدا شدن لاشه هواپیما متمرکز خواهد شد.

کشف لاشه در منطقه «نوقل»

با وجودی که رئیس سازمان امداد و نجات، سخنگوی اورژانس کشور و دیگر مقام‌های مسئول روز دوشنبه کشف لاشه هواپیما در منطقه نوقل را رد کرده بودند اما پس از بررسی‌های تخصصی‌تر در سومین روز، لاشه هواپیمای سانحه دیده تهران-یاسوج در همان منطقه و در میان برف‌ها پیدا شد.

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمربه خبرنگار اعزامی «ایران» گفت: «لاشه هواپیمای ساقط شده تهران - یاسوج در یکی از مناطق برفگیر منطقه نوقل پیدا شده است. کشف لاشه در ساعت 10 و 13 دقیقه صبح به نیروهای جست و جوگر اعلام شد اما به‌ دلیل نامساعد بودن شرایط جوی امکان صعود و حتی فرود بالگرد امکان نداشت.»

9 بالگرد و یک هواپیمای شکاری در محل جست و جو

سید علی وفایی مقدم- مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد- نیز گفت: 9 فروند بالگرد از استان‌های بوشهر، اصفهان، فارس و کهگیلویه وبویراحمد و یک فروند هواپیمای شکاری ارتش در عملیات هوایی سومین روز برای جست وجوی هواپیمای «ای‌تی‌آر» و تصویربرداری به کار گرفته شد. همچنین نیروهای یگان کوهنوردی استان‌های فارس، خوزستان، کهگیلویه وبویراحمد، مرکزی و نیروهای زبده هلال احمر از استان‌های مختلف در عملیات جست و جو حضور دارند و اطلاعات ماهواره‌ای از کشورهای مختلف به ارتش جمهوری اسلامی ایران و به مدیریت بحران ارسال شد تا در روند کار کشف لاشه تسریع شود.

هواپیما با ارتفاع کمی از قله دچار سانحه شد

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان هم دیروز در سخنانی اظهار داشت: به احتمال زیاد همه سرنشینان هواپیما جان باخته‌اند چرا که این نوع برخورد از سخت‌ترین نوع برخوردهای هواپیمایی محسوب می‌شود. این هواپیما در ارتفاع 13 هزار پایی با کوه برخورد کرده است.حال آنکه اگر یک مقدار از سمت راست حرکت می‌کرد، می‌توانست قله را رد کند اما به هر دلیلی که ما نمی‌دانیم به این کوه برخورد کرد. پس از مشخص شدن محل سقوط هواپیما، کارشناسان شرکت آسمان به منطقه رفتند و آرم شرکت هواپیمایی نیز مشخص شده است. تمام تلاش ما این است که اجساد قربانیان و برخی قسمت‌های هواپیما هرچه سریعتربه پایین کوه منتقل شوند، اما هوای منطقه بسیار سرد است و بعید به نظرمی رسد بعد از 48 ساعت کسی زنده مانده باشد.

احتمال توقف عملیات تا روز شنبه

استاندار اصفهان افزود: با اشاره به نامساعد بودن آب و هوا، تا ساعت 10 صبح چهارشنبه-امروز- فرصت عملیات داریم. چرا که طبق پیش‌بینی‌ها از ساعت 10 صبح چهارشنبه وضعیت جوی اجازه پرواز بالگردها را نخواهد داد و این وضعیت تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. در این شرایط عملیات پس از دو روز وقفه دوباره از روز شنبه از سر گرفته می‌شود،ضمن اینکه روزسه‌شنبه حدود 2 هزار نیروی متخصص در منطقه حضور یافته و تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا در کمترین زمان عملیات را به پایان برسانند.ضمن اینکه ارتش با توجه به ارتباطاتی که با ارتش‌های جهان دارد توانسته از رادارهای خود و همچنین تصاویر دیگر کشورها از جمله روسیه استفاده کند که تقریباً می‌توان گفت محل دقیق سقوط هواپیما با این تصاویر مشخص شد. امیدواریم با بسیج همه نیروها بتوانیم بیشترین تعداد اجساد را در کوتاه ترین زمان ممکن به پایین منتقل کنیم.

اعزام کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان برای کشف جعبه سیاه

محسن مؤمنی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان نیز گفت: کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌ دیده تهران- یاسوج به محل اعزام شده‌اند. به‌ دلیل پراکندگی اجساد و لاشه هواپیما، همه شعاع نقطه مورد نظر توسط نیروهای عملیاتی هلال احمر به صورت دقیق جست‌وجو می‌شود و نیازی به حضور سگ‌های زنده‌یاب نیست. کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان نیز برای پیدا کردن جعبه سیاه به نقطه مورد نظر اعزام شده‌اند. همچنین تأیید نهایی برای مشخص شدن مدل هواپیمای سانحه‌دیده نیز توسط تیم شناسایی شرکت هواپیمایی آسمان صورت می‌گیرد. بنابراین نیروهای هلال احمر برای ارزیابی و بررسی نقطه مورد نظر در محل حضور دارند.

افزایش انگیزه امدادگران با کشف لاشه هواپیما

جلال پوران فرد، رئیس مرکز حوادث Accidents و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاهش توده‌های ابر در ارتفاعات و افزایش میزان دید، شرایط را در روز سوم برای ادامه عملیات بر فراز کوه دنا بهتر کرد. همچنین با توجه به افزایش نیروهای امداد زمینی و بالا رفتن انگیزه امدادگران از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهد شد. نیروهای امدادی، بسیج و انتظامی، هلال احمر، ورزش Sport و جوانان و فوریت‌های پزشکی با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استانداری عملیات جست و جو در کوه دنا را آغاز کرده‌اند و تا ارتفاع چهار هزار پایی نیز پیش رفته بودند.

مشاهده بخش‌هایی از لاشه در نوک کوه

شرایط جوی منطقه «نوقل» محل سقوط هواپیمای مسافری تهران - یاسوج سبب شد تا بالگردهای امدادی در روز سوم عملیات جست و جو امکان فرود در محل سقوط هواپیما را نداشته باشند. این هواپیما در ارتفاع 4 هزار متری و در حالی که فاصله کوتاهی تا فرودگاه یاسوج داشت دچار سانحه شد و در میان کشف لاشه و تصاویر هوایی از محل پراکنده شدن اجساد، 100 کوهنورد و امدادگر به محل سقوط هواپیما اعزام شدند.

براساس تصاویری که از محل سقوط هواپیما منتشر شد، شماری از اجساد روی برف‌ها پراکنده بودند و برخی قطعات بزرگ هواپیما نیز روی نوک یکی از قله‌های کوه دنا مشاهده شده که این موضوع نشان می‌دهد هواپیما در ارتفاعات برخورد کرده است.

گوشی یکی از مسافران ساعت‌ها روشن بود

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان ‌روز در دسترس بوده و سپس به‌دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش شده است. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است. ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافرین و دو مکالمه 30 ثانیه‌ای و 72 ثانیه‌ای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا تأیید شده است. تماس اول در ساعت 8:56 دقیقه در شمال پلیس راه نجف آباد به مدت 31 ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت 9:28 دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن 9:34 دقیقه صبح بوده است. از طرفی اطلاعات سایت‌های رصد پروازی در خصوص این پرواز نیز قابل دسترس است که اطلاعات منتشر شده، مطابق با اعلام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری است بنابراین تماسهای مذکور قبل از سقوط بوده است. همکاران ما با استفاده از تحلیل‌های فرکانسی و جهت‌یابی تلفن همراه مسافران مورد اشاره، مطابق عکس‌های اول و دوم و سوم، منطقه احتمالی سقوط هواپیما را حدس زده‌اند و در عکس چهارم تصاویر دقیق ماهواره‌ای این منطقه که از سازمان فضایی ایران در تعامل با فرانسوی‌ها دریافت شده است را مشاهده می‌کنید، متأسفانه به‌دلیل ابری بودن منطقه شناسایی میسر نشده است. با توجه به اینکه امکان عبور امواج از کوه وجود ندارد، تحلیل‌های فنی، منطقه قله پازن پیر را به‌عنوان منطقه احتمالی سقوط تشخیص داده است. تیم‌های پایش فرکانسی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور جهت‌یابی فرکانس‌های رادیویی احتمالی، به منطقه اعزام شده‌اند و تیم‌های فنی و امدادی درگیر با تمام توان و پرتلاش در حال کار برای دستیابی به نشانه‌هایی از هواپیما هستند.

کشف لاشه با عکس‌های تخصصی

شیشه فروش، مدیر کل ستاد مدیریت بحران اصفهان هم گفت: در روز سوم عملیات تجهیزات بهتری در منطقه به چشم می‌خورد و خودروهای برف‌پیما نیزدر منطقه مستقرشدند. روز دوشنبه، به‌صورت دستی به بالگردها سوخت‌رسانی می‌شد. اما روز سوم عملیات خودرویی از سوی اداره کل سوخت‌گیری هواپیمایی کشور به محل اعزام‌ شد. مختصات مشخص شده و حدود 500 عکس و 20 فیلم از پهپادها به دست ما رسیده که توسط تیم تخصصی هواپیمایی کشوری و تیم هوافضا مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و در اختیار تیم‌های امداد و نجات قرار داده شد.

اظهارات یک شاهد

یکی از کوهنوردان حاضر در محل کشف پیکرهای سرنشینان هواپیمای مسافربری و لاشه هواپیما نیز مدعی شد هواپیما تا سقف زیر برف بوده و متلاشی شده است و برای پیدا کردن برخی مسافران باید تونل زد.

کشف 30 پیکر

غلام محمد زارعی، نماینده مردم دنا درمجلس شورای اسلامی نیزعصردیروز گفت: «با تلاش‌های صورت گرفته تمامی نیروهای حاضردرمحل سقوط هواپیما، ۳۰ پیکر پیدا شد که از میان آنها ۱۵ پیکر براحتی و بدون انجام آزمایش دی.ان.ای قابل شناسایی هستند.ضمن اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اجساد صبح چهارشنبه منتقل خواهند شد. تمام تجهیزات لازم نیز برای انتقال اجساد به منطقه کشف لاشه هواپیما منتقل شده‌اند. اما با توجه به غروب آفتاب و تاریکی هوا امکان پرواز بالگردها وجود نداشت و انتقال اجساد متوقف شد.ضمن اینکه در ارتفاعات دنا هم به سمت شمال و هم به سمت جنوب ارتفاعات مسیر بسیار صعب العبور بوده و سرمای هوا در آن منطقه بسیار شدید است.با وجود این چندین تیم در منطقه کمپ زده‌اند و شب را در محل سقوط هواپیما خواهند ماند.تلاش برای کشف سایراجساد قربانیان نیز روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت.

هیچ کس شانس نجات نداشت

قربانعلی صیادی، یکی از کوهنوردان اعزامی ازشهر «سی سخت» به محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج گفت: با توجه به‌شدت برخورد هواپیمای «ای تی آر» به بلندترین قسمت کوه دنا، شناسایی اجساد مسافران این هواپیما بسیار مشکل است. اما بی‌شک تمام 66 سرنشین هواپیما جان باخته‌اند. تعداد زیادی از اجساد زیر برف مدفون و تعدادی نیز در کنار لاشه هواپیما روی برف هستند. قسمت زیادی از لاشه هواپیما نیز زیر برف مدفون شده و عملیات بیرون کشیدن اجساد را با مشکل مواجه کرده است. هواپیما در بلندترین بخش قله دنا در نقطه چهار هزار و 100 متری مشرف بر شهر «سی سخت» سقوط کرده است و کار انتقال اجساد آسان نیست.

انتقال اجساد به یاسوج

علی محمد احمدی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیزدرباره محل انتقال اجساد قربانیان سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج گفت: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی Meteorology و نامساعد شدن شرایط جوی در روز چهارشنبه، تلاش می‌شود تا قبل از تاریکی هوا اجساد منتقل شوند. امیدواریم انتقال پیکر جانباختگان سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج به پایین قله چهار هزار متری در کمترین زمان ممکن انجام شود. این پیکرها به شهر یاسوج منتقل و مراحل قانونی برای تشخیص هویت‌شان انجام خواهد شد.

عملیات پرمخاطره انتقال اجساد

سرتیپ دوم شاهین تقی خانی- سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران-هم گفت: انتقال جان باختگان سخت و برای امدادگران، تکاوران و کوهنوردان بسیار خطر آفرین است.با این حال چهار نفر از ورزیده‌ترین کماندوهای نیروی مخصوص ارتش در نزدیک‌ترین محل شناسایی لاشه هواپیمای ATR متعلق به هواپیمایی آسمان هلی بورن کردند. اما صعب العبور بودن، شیب تند، بوران، باد و سرمای شدید نه تنها کار انتقال را دشوار می‌کند بلکه برای تیم‌های امدادی از جمله تکاوران و کوهنوردان بسیار خطر آفرین است.با وجود این ارتش با تمام توان وامکانات وتا پایان عملیات تلاش خواهد کرد.

حضور خواهران ووشوکار در ارتفاعات دنا

شهربانو و سهیلا منصوریان خواهران ووشوکار تیم ملی که اهل شهر سمیرم اصفهان هستند، روز سه‌شنبه به‌عنوان راهنما به ارتفاعات کوه دنا رفتند تا پس از کشف لاشه و پیکر جانباختگان بتوانند به تسریع عملیات جست و جو کمک کنند.

شهربانو که چهار مدال طلای قهرمانی جهان را در کارنامه دارد گفت: این کوه را بارها در فصل تابستان فتح کرده بودیم اما در زمستان به‌خاطر خطرات و وجود یخچال‌های خطرناکی که وجود دارد، نمی‌توان صعود کرد. خدا را شکر که توانستیم بخشی از کوه را طی کنیم و در ادامه بالاتر هم خواهیم رفت و امیدواریم که بتوانیم نتیجه لازم را بگیریم تا کمک حال دوستان امدادگر باشیم.

سهیلا خواهر کوچکتر شهربانو که مدال طلای جام جهانی و برنز قهرمانی آسیا را دارد، نیز گفت: من و خواهرم به خاطر آشنایی زیادی که با این کوه و مسیرها داریم به‌عنوان بلد راه به‌بالای کوه آمده‌ایم و هر کمکی که از دستمان برآید انجام خواهیم داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فرود اضطراری پرواز دبی بخاطر کثافت کاری مرد مسافر

بلایی که سر خانم ها با لاک طلایی می آید / این هشدار راجدی بگیرد + عکس

نگار برای ارتباط عاشقانه ای که با او برقرار کرده بودم، پول خواست و من از خود بی خود شدم! + عکس

پرویز مرا با تهدید اسلحه از جلوی مدرسه سوار خودرواش کرد و به خانه اش برد / باشهلا درددل کرده بودم اما در دام افتادم

ماجرای چک گرفتن از خلبان قبل از پرواز تهران -یاسوج چه بود؟!

عکس های دردناک از خارج کردن اجساد مسافران هواپیمای تهران-یاسوج از زیر برف 16+

فوری / انتشار اولین تصاویر از حضور کلاه سبزها در کنار لاشه هواپیما تهران - یاسوج

مرد شیطان صفت نقشه کثیفی برای در اختیار گرفتن زن شوهردار در تهران کشید/ او به عاقبت شومی دچار شد

فوری / پیکر 2 مامور گارد امنیت پرواز تهران-یاسوج پیدا شد + عکس

4 مسافر زنده از هواپیما مرگ خارج شدند ولی ..! + عکس

انتقال پیکر 7 تن از مسافران پرواز تهران-یاسوج به پایین کوه + فیلم

هواپیما با 300 کیلومتر سرعت به قله کوه برخورد کرده است / تعدادی از مسافران به بیرون پرتاب شده اند + فیلم

اعتراف وحشتناک مرد شیطان در تهران / از التماس دختر جوان لذت می بردم!

پایان 3 روز جهنمی در دمای 20 درجه زیر صفر دنا + عکس مسافران هواپیمای مرگ

رویا دو شب را با 2 پسر جوان صبح کرد / یاشار و امید چه بلایی سر او آوردند + عکس

سرنوشت تلخ دختری که اشک قاضی را درآورد / این دختر اسیر یک مرد وحشی بود + عکس

حمله وحشیانه جوان بی رحم به دختر دبیرستانی در خیابان حلوت / او مرا آزار داد و ..!+ عکس

انتقاد شدیدفرزند کاپیتان فولاد در فرودگاه یاسوج / به پدرم گفتم این پرواز رو نرو ولی..!

رویای 18 ساله که فرزند شیطان است / او در کمین پسران پولدار بود و ..!

شهادت مأمور پلیس تهران با 7 گلوله + عکس

کدخبر: 359266 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟