گفتگو با تنها روایتگر لحظه لحظه حادثه پلاسکوی تهران

به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، آن روزها دیگر سید جلال ملکی تنها روایتگر لحظه به لحظه وقایع تلخ نبود، بلکه می‌بایست سنگ صبور می‌شد، سنگ صبور خانواده‌هایی که از سرنوشت عزیزانشان بی‌خبر مانده بودند.

درددل می‌شنید، اشک می‌ریخت و دلداری می‌داد. با گذشت یک سال از همه آن روزهای تلخ، او در توصیف آنچه در پلاسکو دیده بود تنها به جمله زیبای حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: «گذشته از بعد تلخ و دردناک این فاجعه، من جز زیبایی هیچ ندیدم.

آن همه ایثارگری آتش‌نشان‌ها و از جان گذشتگی‌شان برای نجات جان مردم و گاهی همکارانشان. آن همه لطف و محبت و اعتماد مردم و چهره‌های سرشناس آیا جز زیبایی بود. یا آن قرآنی که در میان آن همه آتش سالم ماند و فقط حاشیه‌اش سوخت. قرآن در صفحه‌ای بازمانده بود که یکی از آیاتش توصیف همانی بود که در پلاسکو رخ داد؛ «بترسید از اشتباه‌ها و خطاهایی که عذاب آن، فقط دامان خطاکاران را نمی‌گیرد.»

در پلاسکو اشتباه چند نفر در رعایت نکردن مسائل ایمنی؛ جان، مال و سرمایه مردم و آتش‌نشان‌های فداکار را گرفت. اگر آتش‌نشان‌های ما جانانه با آتش نمی‌جنگیدند و جان بر کف به دل آتش نمی‌زدند و به روشی که آتش‌سوزی برج «گرنفل» لندن مهار شد به مبارزه با آتش می‌رفتند شک نکنید که مانند انگلیس دراین حادثه Incident نیز بیش از80 نفر قربانی می‌شدند، البته نقدهای غیرکارشناسی بعد از پلاسکو هم زیاد بود،ولی آتش‌نشانی در آن حادثه امکانات و نیروی کافی داشت وهیچ کمبودی وجود نداشت. فاجعه پلاسکو چه از بعد انسانی و چه مالی، هزینه‌های سنگینی داشت. اما دلیلی شد که مدیران مربوطه درتعامل قوه قضائیه، شهرداری و آتش‌نشانی، سراغ ایمن‌سازی ساختمان‌های مشابه بروند. با وجود این تأکید می‌شود ما با امکانات فعلی از پس حوادث «شهری» برمی آییم ،اما بیش از تجهیزات بیشتر نیازمند بالا بردن فرهنگ خودایمنی ساکنان و مسئولان ساختمان‌های بلند و شهرنشین‌ها هستیم که هزینه‌اش یک دهم خرید نردبان است.

آتش‌نشان‌ها نیز آماده جانفشانی برای مردم هستند، اما باید آنها را تا هستند دریابیم. مشکلات آتش‌نشانان کم نیست. این شغل سخت و پراسترس است ،اما به طور مثال در حالی این شغل در ردیف مشاغل سخت قرار گرفته که آتش‌نشانان تنها با 20 سال سابقه و 50 سال سن می‌توانند بازنشسته شوند. یعنی در عمل با 30 سال سابقه. این یکی از مهم‌ترین مشکلات ما به شمارمی رود.» برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

قتل یک زندانی اعدامی در سرویس بهداشتی زندان کرج + عکس

داماد برای همیشه عروس را تنها گذاشت / او به جشن عروسی در رشت نرسید

گفتگو با تنها روایتگر لحظه لحظه حادثه پلاسکوی تهران

نقشه کثیف زن شیطان صفت 37 ساله برای جوان 19 ساله مشهدی

روایت خبرنگار تلویزیون از لحظه ای که پلاسکو فرو ریخت + فیلم

اعدام مرد شیطان صفت 55 ساله / او 5 زن و دختر را به خانه اش کشانده و ..! + عکس

مجید هر شب از ساختمان نیمه کاره زن همسایه را دید می زد تا اینکه ..!

وزنه بردار طلایی ایران درگذشت

حمله زشت پزشک به بیمار در اتاق معاینه + فیلم و عکس

قتل زن ایرانی در آلمان / دختر یک ساله سهیلا به خانواده آلمانی سپرده شده است و ..!

نقشه عروس صیغه ای برای مادر شوهر بی نوا / نیلوفر را در خیابان سوار کردم و ..!

احضار شهردار به دادسرا به دلیل تخریب یک مسجد در مشهد

دختر و پسر جوان از میان بار کامیون در مرز ایران و ترکیه کشف شدند! / آن ها هیچ نسبتی با هم نداشتند + عکس

 

کدخبر: 348773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟