بیم و امید میان آب و آتش / عملیات برای یافتن ملوانان ایرانی نفتکش ادامه دارد+ عکس

به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، محسن بهرامی، سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش روز گذشته اعلام کرد: «از ساعت ۵‌صبح به وقت ایران عملیات اطفای حریق آغاز شد و دو کشتی آتش‌خوار درگیر شده و اطفای حریق را انجام می‌دهند، اما این عملیات ساعت 10صبح به دلیل شرایط بد جوی متوقف شد.‌» او همچنین گفت: «علاوه بر دو کشتی مذکور، چند واحد هم به‌صورت رزرو در حالت آماده‌باش هستند که اگر مواد اطفای‌حریق کشتی‌های آتش‌خوار تمام شد وارد کار شوند؛ اگرچه از حجم شعله‌های آتش کاسته شده است، اما این حجم از آتش به‌سرعت اطفا نخواهد شد، زیرا مخازن از داخل با یکدیگر مرتبط هستند، اما اطفای مؤثر آغاز شده‌است.» خبرگزاری رویترز اما روز گذشته به نقل از مقامات وزارت اقیانوس‌ها و شیلات کره جنوبی اعلام کرد که با توجه به تجربه حریق در دیگر نفتکش‌ها، احتمالاً این نفتکش تا یک‌ماه آینده همچنان در آتش خواهد سوخت. 
سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش، اما درباره این اظهار‌نظر گفت: «در صورتی که چینی‌ها کاری برای مهار آتش انجام نداده و اجازه دهند که آتش به خودی خود و پس از پایان یافتن محموله میعانات گازی خاموش شود، دوهفته تا یک‌ماه طول می‌کشد، اما اگر چینی‌ها عملیات اطفای آتش را جدی بگیرند، در مدت دو تا سه‌روز می‌توان آتش را خاموش کرد.» وی ادامه داد: «‌چینی‌ها اکنون، وضعیت جوی و انفجار محدود در عرشه نفتکش را بهانه کرده و عملیات را متوقف کرده‌اند». 
برهمین اساس اعلام شد که دولت چین تا‌کنون برای عملیات اطفای حریق همکاری نکرده به خاطر همین ایران با ژاپن وارد مذاکره شده و تیم ژاپنی در محل حاضر خواهد شد. سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش دو روز قبل گفته بود: «چین امکانات خوبی اطراف نفتکش آتش‌گرفته جمع کرده است، اما مشخص نیست چرا از این امکانات استفاده نمی‌کند.» علیرضا ایروش، سرکنسول ایران در شانگهای با رد کم‌کاری مقامات چینی در عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی گفت: «دولت محلی شانگهای و همچنین دولت مرکزی پکن تمام تلاش خود را برای اطفای آتش نفتکش ایرانی به‌کار گرفته است و در این راستا هیچگونه کوتاهی نشده است. متأسفانه برخی‌ها که در صحنه حضور ندارند بدون بررسی‌های اصولی، چنین اظهاراتی را مطرح کرده‌اند در حالی که چین هیچگونه اهمال و کم‌کاری در این زمینه انجام نداده است.» او ادامه داد: «‌برای ما مشخص شدن وضعیت خدمه ایرانی در اولویت است برای طرف چینی علاوه بر این موضوع، بحث خسارات زیست محیطی فاجعه نیز خیلی مهم است و به همین دلیل تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است.‌»
موضوع مهم سرنوشت خدمه ناپدید شده است که یک احتمال برای زنده ماندن آنها وجود دارد. آن‌گونه که سخنگوی حادثه Incidentگفته‌است: «از آنجا که اتاق موتور کشتی به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر آتش قرار نگرفته‌است و حدود ۱۴‌متر زیر آب است، هنوز این امیدواری وجود دارد که سرنشینان این نفتکش زنده باشند.‌» حسن قشقاوی، معاون وزارت خارجه ایران نیز روز چهارشنبه اعلام کرد: «اگر سرنشینان این کشتی توانسته باشند خودشان را به قسمت زیرین کشتی که در مجاورت آب قرار دارد، جایی مثل موتورخانه رسانده باشند، احتمال نجات آنها زیاد است، ولی اگر خدای نکرده در درون انفجارات ناشی از اشتعالات در داخل کشتی گرفتار شده باشند احتمال نجاتشان کم است.‌» با این وجود سخنگوی حادثه در این باره گفت: برای اطلاع از وضعیت سرنشینان باید منتظر مهار آتش بود تا نیروهای نجات بتوانند وارد نفتکش شوند. 
همزمان با این امیدواری کشتی‌های نجات هم، مشغول عملیات جست‌وجوی 31‌خدمه ناپدید شده هستند، اما دود شدید حاصل از آتش‌سوزی، همچنین باد و بارش باران، انجام این عملیات را با دشواری‌های زیادی روبه‌رو کرده است. علت وقوع حادثه هم مشخص نشده است. ممکن است علت آن انفجار محموله‌های مخازن کشتی یا نفوذ امواج به داخل کشتی یا اشتباه در محاسبه مسیرها باشد. 
نفتکش ایرانی «سانچین» روز شنبه ۱۶‌دی در ۲۵۷‌کیلومتری ساحل شانگهای با یک کشتی باری چینی برخورد کرد و آتش گرفت. در اثر این حادثه ۳۲‌خدمه این نفتکش ناپدید شدند و هنوز اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست. دو روز بعد از وقوع حادثه جسد سوخته یکی از خدمه کشف شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

ارتباط پنهانی شاه با ستاره زن هالیوود + عکس

زنم شب به خانه نیامد! / آن روز من هم یک زن را سوار کرده بودم ولی ..!

فوری / برخورد ناوشکن جنگی ایران با موج شکن بندر انزلی + فیلم و عکس

زندانی مرده، زنده شد!

رسوایی اخلاقی بازیگر برنده گلدن گلوب دو روز پس از جایزه گرفتن

قرار نبود این زن بمیرد! +فیلم باورنکردنی

آتش سوزی مکه 5 کشته داد +تصاویر

شگردهای کثیف مردان خیابانی برای اقدامات وقیحانه

جزییات سگ آزاری کثیف در سرعین+ عکس دلخراش

کمین مارسمی در کباب‌پز یک خانواده! +تصاویر دلهره آور

کارمند یک سفارت خارجی در مشهد زنان گرفتار را به مرد شیاد معرفی می کرد

مرگ غم انگیز نازنین 6 ساله به خاطر غفلت مادر

مرگ دردناک مهسا و دو برادر خردسالش در شعله های آتش + عکس

بلای سیاهی که پزشکان بر سر زن باردار در بیمارستان آوردند!!+عکس

جوان شیطان صفت زن 19 ساله لرستانی را به جنگل شمال برد و ..! + عکس

لاله زن صیغه ای شده بود و من تحملش را نداشتم تا به سراغش رفتم و ..! + عکس

ارتباط شیطانی جوان 20 ساله با شهرزاد 40 ساله در خانه مجردی / او در انتظار حکم اعدام است!

از چراغ زرد عبور کنید 200 هزار تومان جریمه می شوید!

کدخبر: 345980 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟