نگهداری از  قرآن تاریخ در ایران داخل اتاقک شیشه ای ضد گلوله / دزدان چندین بار آن را سرقت کند ولی ..!+ عکس

به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، داستان در مورد قرآن قدیمی روستای نگل استان کردستان است که گفته می شود قدمت آن به دوره حجاج ابن یوسف بر می گردد. این قرآن در مسجد این روستا نگه داری می شود و بین مردم منطقه ارج و قرب خاصی دارد تا اندازه ای که اهالی روا شدن خیلی از حاجت ها را به این کلام آسمانی نسبت می دهند. 

NBDbw7R4J3BFSA1d-1513687857797
نکته جالب در مورد این قرآن این است که این کتاب وحی تا کنون چندین بار به سرقت Stealing رفته اما هر بار پیدا شده است. مردم روستا به شدت به این قرآن علاقه دارند و تا کنون اجازه نداده اند کسی آن را جابه‌جا یا به موزه منتقل کند. به دلیل این میزان علاقه قلبی اهالی به قرآن، مقام معظم رهبری دستور دادند تا محفظه ای شیشه ای و ضد گلوله برای آن ساخته شود تا از دزدی theft های مکرر این کتاب آسمانی جلوگیری به عمل آید. این محفظه امروز در مسجد نگل یا همان دروازه قرآن قرار دارد. 
قرآن نگل کتاب بزرگی‌ست که با خط کوفی بر روی کاغذی ضخیم و قهوه ای رنگ نوشته شده و از آن جایی که به پوست آهو شباهت دارد بین مردم به همین نام شهرت یافته است. سبک و شیوه نگارش قرآن به قرن چهارم هجری تعلق دارد اما مردم روستا آن را به عثمان بن عمان، خلیفه سوم نسبت می دهند. این قرآن اکنون در مسجد روستا که در مسیر جاده مریوان و ۶۰ کیلومتری سنندج (مرکز استان کردستان) قرار دارد نگه داری می شود و به شدت مورد احترام اهالی‌ست. بسیاری گردشگران خارجی به ویژه از عراق برای بازدید این قرآن به این روستا می آیند. 

gpzmmWhN323T3Sxq-1513687854508
در همین زمینه آقای سید محسن علوی -مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان- از این کتاب آسمانی به عنوان یکی از قدیمی ترین قرآن های ایران نام می برد و در مورد مرمت این کتاب تاریخی و نفیس می گوید: 
این قرآن در خارج از یک موزه نگهداری می‌شود و به نوعی محل آن در یک روستا است که نام آن "نگل" است و مردم این روستا به خاطر اعتقادات به این قرآن هرگز اجازه خروج این قرآن تاریخی و ارزشمند را نمی‌دادند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان این قرآن هزار ساله را چنین توصیف می کند:
این قرآن خطی برای اوایل قرون اسلامی و با نوعی خط کوفی ایرانی نوشته شده است.
آقای سید محسن علوی در مورد سرقت های این قرآن که آخرین آن در سال ۱۳۸۳ اتفاق افتاد و آسیب هایی که حین این سرقت ها به آن وارد شده است چنین می گوید: بر اثر این سرقت‌ها و همچنین وضعیت نامناسب نگهداری، قرآن آسیب‌های بسیاری دید. جوهری که قرآن با آن نوشته شده است، ترکیبی از آهن در خود دارد؛ عاملی که در اثر برخورد با رطوبت، سوراخ های بسیاری را در صفحات مختلف قرآن ایجاد می کند. از طرفی نیز روستاییان مانع می‌شدند قرآن از روستا خارج و مرمت شود.
علوی ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از آسیب بیشتر این قرآن تاریخی، با روستاییان مذاکره کردیم. یکی از مطرح‌ترین مرمت‌کاران به نام استاد "حمید ملکیان" با تیم مرمت خود از اواخر مرداد ماه در مسجد روستای "نگل" کارگاه مرمت برپا کردند و به صورت شبانه‌روزی کار مرمت قرآن صورت پذیرفت و در نهایت در روز دوشنبه ۲۷ آذر مرمت این قرآن نفیس تاریخی پایان یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان در پایان صحبت های خود گفت: در نظر داریم طی مراسمی از قرآن مرمت شده "نگل" با حضور مسوولان کشوری رونمایی به عمل آوریم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

مرگ تلخ یک زن باردار در زلزله شب گذشته تهران / 97 تن مجروح شدند

حادثه عجیبی که در خلوتگاه دختر 19 ساله با مرد 24 ساله رخ داد!

شوهرم سر زده از خارج آمد و حالا به عنوان زن فاسد از من شکایت کرده است / دختر خاله ام مرا فروخت!

7 سال زندان به خاطر پرونده سیاه برای هنرپیشه معروف مرد سریال گلی+ عکس

کشف اسلحه خونین نزد برادر فوتبالیست مشهور + عکس

سندی عجیب از پرونده آلودگی هوای تهران در سال 1348

عجیب ترین درخواست طلاق / کوکب از اسمش خوش نمی آمد! + عکس

بلایی که داماد دروغکو بر سر نوعروس تهرانی آورد / داماد نیمه شب ها کجا می رفت؟! + عکس

ناگفته های تلخ از شکنجه های وحشتناک دختر 2 ساله بندرعباسی + عکس

سر شب بود که سعید خواست به من تجاوز کند / او قبلا علاوه بر من به 2 تن دیگر هم تجاوز کرده بود + عکس

پرسه های شیطانی مردان توریست عراقی در اروند / دختران و زنان آبادانی ناراحت هستند + فیلم

راز شوم پسر زن نما و دختر جوان در مسافرخانه لو رفت

عکس سلفی با زن دوم، راز جدایی مروارید و بابک جهانبخش را لو داد

الو من دخترتان را کشتم /تماس قاتل جردن با خانواده زن جوان

عکس دردناک یک دختر بچه که دنیا را تکان داد + عکس خیلی تلخ

پیشنهاد بیشرمانه راننده مازراتی در محمودآباد چه بود؟

سر این دختربچه را مادرش بریده است + عکس تلخ

کدخبر: 339029 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟