مادری برای دختر سه‌ماهه‌اش در زلزله جان داد + عکس

یک زن درزلزله استان کرمانشاه جانش را ازدست دادتا دختر 3 ماهه اش زنده بماند.

زلزله قدرتمند شامگاه یکشنبه بیش از 90درصد خانه‌های آنجا را ویران کرده است. یکی از این ویرانه‌ها زمانی خانه فرهاد صفری و خانواده‌اش بود. آنها 5نفر بودند؛ فرهاد و همسرش و 3فرزندشان. فرهاد و همسرش 3ماهی می‌شد که با به دنیا آمدن دخترش، زندگی‌شان رنگ و بوی دیگری گرفته بود.

فرهاد چه آرزوهایی که برای خوشبختی خانواده‌اش نداشت اما همه آرزوهایش بر باد رفت. حالا 2روز پس از زلزله ویرانگر، او دخترش را در آغوش گرفته و در میان ویرانه‌ای که از خانه‌اش باقی‌مانده دنبال یادگاری‌های زندگی‌اش می‌گردد. او همه هستی‌اش در چند ثانیه به نیستی تبدیل شده است. در جریان این زلزله او همسر و 2فرزندش را از دست داد و حالا فقط دختر 3ماهه تنها امید زندگی‌اش است.

دخترش که 2روز است طعم شیر مادر را نچشیده انگشت شست پدرش را می‌مکد و بی‌تاب است.

پدرش درباره آنچه بر سرش آمده می‌گوید:شب بود و دخترم مبینا که تازه به سن تکلیف رسیده بود، از من خواست نماز خواندن یادش بدهم. من هم برایش توضیح دادم و او آنقدر اشتیاق داشت که شب سجاده‌اش را زیر سرش گذاشت و خوابید. گفت صبح می‌خواهم بلند شوم و نماز بخوانم. پسرم آرین هم در آغوش مادرش بود. چراغ وسط اتاق را خاموش کردیم اما هنوز چند لحظه بیشتر نگذشته بود که خانه شروع به لرزیدن کرد. من تلاش کردم که فرار Escape کنم.

همسرم اما دخترش را به آغوش گرفت تا او را از خانه بیرون ببرد ولی ساختمان روی سرش آوار شد. همه‌مان زیر آوار زلزله مانده بودیم. چند دقیقه بعد یکی از همسایه‌ها توانست من را از زیر تلی از خاک بیرون بکشد. اما عزیزترین کسانم هنوز زیر آوار بودند. برای یک مرد خیلی سخت است که عزیزانش به او نیاز داشته باشند اما او کاری از دستش بر نیاید. آن شب سخت‌ترین شب زندگی‌ام بود. با کمک همسایه‌ها خاک‌ها را کنار زدیم و همسرم را پیدا کردم اما او دیگر جانش را از دست داده بود.

این مرد ادامه می‌دهد: وقتی جسد همسرم را کنار زدیم آرین 3ماهه زیر او بود. در حقیقت همسرم در لحظات آخر برای نجات جان پسرمان او را در آغوش گرفته و مانع مرگش شده بود. پسرم گریه می‌کرد و دست و پا می‌زد. روی سرش خاک و سنگ ریخته و زخمی شده بود. او را از زیر آوار بیرون کشیدم اما هنوز بخشی از وجودم میان آوار بود. او ادامه می‌دهد: هنوز نمی‌دانستم بر سر دختر و پسر دیگرم چه آمده اما وقتی همسایه‌ها آوار را کنار زدند، فهمیدم آنها هم قربانی شده‌اند. حالا من مانده‌ام و دختر 3ماهه. او 2 روز است که شیر نخورده و برای مادرش بی‌تابی می‌کند. شما را به خدا کمکم کنید. من در این شرایط چه کنم؟

سرمای پاییز در این مناطق شب‌ها تا مغز استخوان نفوذ می‌کند و مردمی که دیگر سرپناهی برای ماندن ندارند نگرانند که شب‌های سردتر از راه برسد. هر چند نهادهای امدادی از ارسال محموله‌های کمک‌‌های ضروری به این مناطق خبر داده‌اند اما هنوز عده زیادی از مردم چشم به راه چادر، وسایل گرمایشی و لوازم ضروری هستند.

هنوز 6 صبح نشده آفتاب سه‌شنبه داشت سرک می‌کشید. پریسا صورتش پر بود از اضطراب و وقتی به سرباز رسید، چیزی گفت. خواهر کوچک‌ترش، کوثر هم خودش را به آن دو رسانده بود اما روی پا بند نبود. سرباز حرف‌های پریسا را که شنید جلوتر رفت و دخترها دنبالش رفتند. توی دل ویرانه یکی از بلوک‌های مسکن مهر سرپل‌ذهاب، سرباز وارد ساختمان شد و دخترها را دور کرد.

عبور سرباز در طبقات بدون دیوار ساختمان پیدا بود. کمی بعد صدای ریزش دیوار بلند شد و دختر فریاد زد: دیوار را خراب نکن برادر. کتاب‌هایم توی آن اتاق است. امسال کنکور دارم. سرباز هم جواب داد: مجبورم خانم. در آپارتمان Apartment Apartment باز نمی‌شد. دختر گفت: همانجا یک کمد است. ببین. کشوی اول یا دوم. توی یک پلاستیک است.

سرباز فریاد زد: پیدا کردم. خواهرها چقدر خوشحال شدند وقتی کیسه دارویی را سرباز از آن بالا پرت کرد پایین. آن را وارسی کردند و فوری کوثر به خواهرش گفت: دیگه نگران مامان نیستم. پریسا گفت: مادرمان سکته کرده بود 2سال پیش. داروهایش توی خانه جا مانده بود. ما جرأت نکردیم وارد خانه شویم. می‌ترسیدیم آوار شود. خدا این سرباز ارتش را خیر بدهد.

خطر کرد. اصلا از شب اول این ارتشی‌ها اینجا با جان کار کردند. اگر نبودند کشته‌های این محله به‌جای ۲۰۰ تا شاید چند برابر بود. پای مادرم در زلزله شکسته. همه امیدمان به همین قرص‌ها بود. حرف‌های دختر که تمام می‌شود، سرباز آمده پایین. از محل خدمتش در بیستون آمده. بچه تهران است. چشمانش با خواب قهر بود. اسمش را خواندم؛ ابوالفضل موسوی.

امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده و مخصوصا شهرستان سرپل‌ذهاب ادامه دارد و همه نهادها از ارتش و هلال احمر گرفته تا سپاه و اورژانس و آتش‌نشانی دست به‌دست هم داده‌اند تا زلزله‌زدگان را سامان دهند. در این شرایط مهم‌ترین خواسته مردم، چادر، غذا، آب و وسایل گرمایشی است. در شهر شایعه شده که یک محموله چادر در راه سرپل‌ذهاب بوده که راهزنان در گردنه پاتاق با بستن راه کامیون‌ها، حدود 2هزار چادر و پتو را سرقت Stealing Stealing کرده‌اند. خبری که یک منبع آگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر آن را تکذیب کرد و گفت:

خبر سرقت از کامیون حامل بار پتو و چادر به شکلی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده، کذب محض است. چند کامیون حامل چادر و پتو که به سمت سرپل‌ذهاب در حرکت بودند پس از مواجهه با جمعیت چند روستا که درخواست کمک داشتند متوقف شده و محتویات یک کامیون را در محل مورد نظر پیاده می‌کنند. وی ضمن تأکید بر اینکه ازدحام مردم و نگرانی برای رسیدن پتو و چادر بی‌نظمی‌هایی به‌وجود آورد، ادامه داد: استقرار نیروی نظامی و انتظامی در مسیر مناطق زلزله‌زده برای برقراری امنیت مردم ضروری است و نیروی انتظامی وظیفه ایجاد نظم را بر عهده دارد و به همین دلیل این محموله‌ها برای امنیت بیشتر اسکورت می‌شوند.

شب‌ها که وارد سرپل‌ذهاب می‌شوی از دور دود زیادی شهر را فراگرفته است. برودت هوا سبب شده زلزله‌زدگان در هر گوشه‌ای آتش به پا کنند و همین موضوع عامل اصلی دود در شهر است. همه از نبود چادر و پتو حرف می‌زنند. مردی که کنار مخروبه‌های خانه‌اش مانده و بین سنگ و کلوخ به جا مانده از مخروبه‌ای که روزی نامش خانه بود، زندگی می‌کند، می‌گوید: خانه‌ای برایمان باقی نمانده. از طرفی نمی‌توانم همین مخروبه را رها کنم و از سرقت اموالم می‌ترسم. از چادر هم خبری نیست.

نه اینجا که هیچ جای دیگر هم خبری نیست. به‌خاطر همین کنار خانه آتش روشن کرده‌ایم تا بتوانیم سرما را تحمل کنیم. فقط این مرد نیست که این حرف‌ها را می‌زند؛ پژواک حرف‌هایش را می‌شود در جای‌جای شهر شنید. شاید به همین دلیل باشد که عده‌ای ساعت‌ها در ورودی شهر انتظار محموله چادرهای امدادی را می‌کشند.

محموله 100تنی چادر در راه

در کوچه پس‌کوچه‌های شهر و جاهایی که زلزله خانه‌های بیشتری را آوار کرده، عملیات آواربرداری ادامه دارد. در این میان نیروهای تیپ۶۵ ویژه هوابرد که به کلاه‌سبزهای ارتش معروف شده‌اند نیز به یاری حادثه‌دیدگان شتافته‌اند. امیرسرتیپ شاهین تقی‌خانی‌، سخنگوی ارتش به همشهری می‌گوید: به‌دنبال زلزله کرمانشاه، تیم‌های زنده‌یاب تیپ65 به همراه سگ‌های آموزش‌دیده راهی کرمانشاه شدند تا در عملیات جست‌وجو به دیگر امدادگران کمک کنند.

با این حال هر جا که نیاز بود، آنها برای کمک به مردم و جابه‌جا کردن اثاثیه آنها نیز وارد عمل شدند. تقی‌خانی از ارسال محموله بزرگ چادر به مناطق زلزله‌زده توسط هواپیماهای ارتش خبر می‌دهد و می‌گوید: همین حالا که با شما صحبت می‌کنم(ساعت 18دیروز) یک هواپیما 747محموله 60تنی چادر را بارگیری کرده و به‌زودی عازم کرمانشاه می‌شود.

یک هواپیمای ایلوشن نیز قرار است محموله‌ای نزدیک به 40تن چادر را راهی کرمانشاه کند. از سوی دیگر موکب ارتش که برای خدمت‌‌رسانی به زائران اربعین در مهران مستقر بود راهی سرپل‌ذهاب شده و آماده تهیه غذا برای زلزله‌زدگان است. تخت‌های بیمارستان‌502 ارتش در کرمانشاه نیز افزایش یافته و یک تیم کامل پزشکی از اصفهان برای کمک‌رسانی به حادثه‌‌دیدگان عازم کرمانشاه شده‌اند.

امدادرسانی ادامه دارد

در حالی که برخی از مردم زلزله‌زده از عملیات امدادرسانی گله‌مند هستند و می‌گویند هیچ کمکی به آنها نشده است، حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر درخصوص نحوه امدادرسانی به همشهری گفت: همکارانم تا‌کنون بیش از 526روستا را بازدید کرده‌اند که در این میان برخی از روستاها خالی از سکنه بودند. تقریبا اکثر قریب به اتفاق روستاها بازدید شده است اما با وجود این نمی‌توان به‌طور قطع گفت که همه روستاها ارزیابی شده‌اند. با این حال اگر روستایی جا مانده بود قطعا شهرداری، بخشدار و مسئولان مربوطه به ما اعلام می‌کردند.

اما بحث پراکندگی روستاها مطرح است چراکه به‌دلیل وقوع زلزله جاده‌ها مسدود شده و چون منطقه، کوهستانی و صعب‌العبور است، بالگرد به مناطق فرستادیم. 10فروند بالگرد با 55پرواز طی 24ساعت پس از وقوع زلزله به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند و کار امدادرسانی و توزیع اقلام را در میان افراد حادثه‌دیده انجام دادند. وی گفت: بیش از 14تن اقلام شامل مواد غذایی و پتو به مناطق فرستادیم. ضمن اینکه صبح سه‌شنبه 15هزار بطری آب‌معدنی که توسط خیرین به سازمان هلال‌احمر اهدا شده بود را میان مردم توزیع کردیم. درخشان در ادامه گفت:

به محض وقوع زلزله از 24استان ازجمله تهران و شهرهای دیگر تیم فرستادیم. بیش از هزار‌نفر نیرو کار امدادرسانی در مناطق را شروع کردند؛ البته به‌جز 200تا 300نیرویی که در هلال‌احمر کرمانشاه حضور داشتند. در کنار این، بیش از 90خودروی امدادی هم برای امدادرسانی به مردم فرستادیم. وی ادامه داد: امدادگران بیشتر در مناطق ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، دالاهو و تعدادی هم قصر شیرین و شهر کرمانشاه متمرکز شده‌اند. وی عدم‌همکاری مردم، پراکنده بودن روستاها و صعب‌العبور بودن جاده‌ها را از دلایل نارضایتی مردم از امدادرسانی دانست و گفت: وقتی کمک به یک روستا می‌رسید متأسفانه مردم همکاری نمی‌کردند و سعی داشتند هرچه بود را برای خود بردارند؛

به‌طوری‌که اقلام به روستای دیگر نمی‌رسید و همین باعث نارضایتی مردم می‌شد. برای همین این موضوع را سازماندهی کردیم و روز سه‌شنبه با اسکورتی خاص و ویژه اقلام به‌دست افراد حادثه‌دیده رسید. البته این را هم بگویم که حادثه Incident Incident بزرگی است. به‌عنوان نمونه در کشورهای اروپایی و یا حتی آمریکایی شاهد هستیم که بلایای طبیعی رخ می‌دهند. قطعا اگر فاجعه بزرگ باشد افراد زیادی درگیر می‌شوند؛ مانند طوفان کاترینا که با وجود تیم عملیاتی قوی که دارند مردم تا 10روز اول برق و آب نداشتند و با یک تکه چوب آتش روشن کرده و خودشان را گرم می‌کردند.

قطعا یک‌شبه نمی‌شود به‌طور کامل خدمات ارائه کرد؛ خصوصا وقتی عمق حادثه زیاد باشد و زمانبر چراکه در کنار همه اینها امکانات هم محدود است و زمان زیادی وجود ندارد.وی ادامه داد: طبق آماری که بنیاد مسکن اعلام کرده 12هزار منزل مسکونی صددرصد تخریب شده است. از آمار کشته‌ها اطلاع دقیقی ندارم اما تا به این لحظه (شامگاه سه‌شنبه) بیش از 7هزارنفر مصدوم شده‌اند که توسط اورژانس، هلال احمر و خودروهای مردم به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند.

وی در ادامه گفت: معمولا زمان عملیات جست‌وجو و نجات 24تا 72ساعت است. این در حالی است که ما پس از وقوع زلزله 31تیم سگ‌های جست‌و‌جوگر به مناطق فرستادیم و همانطور که گفتم تقریبا در تمام روستاها عملیات آواربرداری انجام شده؛ با این حال عملیات آواربرداری 2نوع است؛ یک نوع آواربرداری سبک و دیگری سنگین که با دستگاه‌هایی مانند بولدوزر و... صورت می‌گیرد. از سوی دیگر آمار زیادی از مفقودین وجود ندارد،

اگر هم بوده مشخص شده که در بیمارستان‌ها بستری هستند و این یعنی آمار قربانیان افزایش چندانی نخواهد داشت. درخشان از مردم خواست تا به شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود اهمیتی ندهند و اخبار را از رسانه‌های معتبر پیگیری کنند. وی گفت: سازمان هلال‌احمر حدود8 میلیارد تومان اقلام ضروری خریداری کرده که تا روز جمعه میان مردم توزیع خواهد کرد.

3 زندگی تازه در بیمارستان صحرایی

از بیمارستان شهدای سرپل ذهاب چیزی جز مخروبه باقی نمانده است. با اینکه هنوز بنای آنجا پابرجاست اما دیوارها و سقف آن‌چنان ترک برداشته که هیچ‌کس جرأت وارد شدن به آنجا را ندارد. قدرت زمین لرزه به حدی بوده که حتی بخشی از بیمارستان که در دست احداث بود نیز پیش از تکمیل تخریب شد. در چنین شرایطی راهی جز احداث بیمارستان صحرایی وجود نداشت. یگانی از ارتش محوطه‌ای را با برپا کردن چادر و نصب تجهیزات به بیمارستان تبدیل کرده است.

3چادر بزرگ تو در تو که در آن چند پزشک با تجربه اورژانس و چندین پرستار جوان کار می‌کنند. حالا مقصد همه آسیب دیدگان زلزله بیمارستان صحرایی است. مصدومان ابتدا توسط پزشک ویزیت می‌شوند و اگر اوضاع‌شان حاد نبود در یکی از تخت‌ها بستری شده و تحت درمان قرار می‌گیرند اما مصدومان بدحال خیلی فوری با آمبولانس‌هایی که جلوی در صف کشیده‌اند به کرمانشاه و از آنجا توسط خط هوایی که به سوی تهران ایجاد شده به پایتخت منتقل می‌شوند. بیشتر مراجعه‌کنندگان دچار شکستگی، اسهال، ضعف بدنی و... هستند اما برخی ماجرای دیگری دارند.

هرچند زلزله جان ده‌ها نفر از عزیزان خانواده‌های سرپل ذهابی را گرفته است اما 3فرشته کوچک شادی‌بخش زندگی 3خانواده شده‌اند. درحالی‌که فقط چند ساعت از وقوع زلزله مرگبار در غرب کشور می‌گذشت 3زن باردار به‌دلیل استرس و ترس شدید دچار زایمان زودرس شدند. یکی از آنها 23ساله بود که در هفته سی و سوم بارداری توسط شوهرش به بیمارستان صحرایی سر پل Bridge Bridge ذهاب منتقل شد.

او که درد زیادی داشت توسط پزشکان معاینه شد و دقایقی بعد در راه انتقال به کرمانشاه پسرش را به دنیا آورد. فرد دیگری که چند ساعت پس از زلزله وضع حمل کرد زن 27ساله‌ای است که در جریان زایمان دومش پسری به نام امید به دنیا آورد. او که چند ساعت پس از زمین‌لرزه دچار درد شده بود توسط امدادگران هلال احمر به بیمارستان صحرایی منتقل شد اما پیش از ورود به بیمارستان امیدش را در آمبولانس به دنیا آورد. سومین زایمان اما در کرمانشاه اتفاق افتاد. این زن که از اهالی سرپل ذهاب بود بعد از معاینه اولیه در بیمارستان صحرایی به کرمانشاه منتقل شد و در آنجا دخترش را به دنیا آورد.  برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

15 ساله بودم که بیوه شدم! / از ناچاری به مرد میانسال بله گفتم و حالا..!

فیلم لحظه برخورد شدید مامور پلیس با زلزله زده ها در سر پل ذهاب هنگام توزیع کالا

تجاوز وحشیانه مرد نانوا و دوستانش به دختر 8 ساله در روز تولدش+ عکس

فیلم لحظه هجوم مردم زلزله زده به خودروهای کمک رسان / به دنبال لقمه ای نان برای زن و فرزندان + ویدئو

فوری/ سانحه خطرناک برای قطار تهران- تبریز

تیرباران 15 انسان در نزدیکی مرز ایران

جلاد ۱۲ ساله داعش هنوز زنده است+ تصاویر

چرا هلی کوپتر خبرنگاران در روستای زلزله زده نتوانست فرود بیاید؟+ فیلم

دور از چشم زنم با دختری ارتباط داشتم تا اینکه بلایی سر دخترم مینا آمد!

ما در سرپل ذهاب گرسنه ایم می فهمید؟! +فیلم بسیار تلخ

نیکوکار ناشناس پدرخوانده همه ایتامِ مناطق زلزله زده شد + فیلم

نجات یک کودک پس از 3 روز از زیر آوار+ عکس

همه مُردند / دیشب در دل کوه خوابیدیم!+ فیلم

تجاوز به دختر 16 ساله در مسیر مدرسه توسط یک راننده در پاکدشت

پای زنی دیگر در میان بود! / شهرام با نوعروس 3 ماهه اش چه کرد!

مادری برای دختر سه‌ماهه‌اش در زلزله جان داد + عکس

ماجرای ناپدید شدن 20 کامیون امدادی هلال‌احمر در جاده سرپل ذهاب + فیلم

٦ منطقه خطرناک تهران در زمان زلزله

پیام های عاشقانه زنم به مرد غریبه آتشم زد و ..!

پیمانکار بیمارستان تازه تاسیس اسلام آبادغرب دستگیر شد

اعتراف عجیب فرزاد 44 ساله به قرار شوم با دختر 27 ساله

محاکمه متخلفان مسکن مهر

تجاوز  2 پسر 17 ساله به دختر 16 ساله ای به نام عسل در پشت بام خانه

لیلا؛ مادری که پسرش را در زلزله گم کرده است / عکس بهمن 10 ساله

کودک ۶ ساله زنده از زیر آوار در سر پل ذهاب بیرون کشیده شد

فیلم تلخ از خودکشی مرد آبادانی که یک زن ثبت کرد + فیلم و عکس

فوری/ زلزله در بیرجند

3 چالش مهم بهداشتی در شهر زلزله زده برای زنان و دختران + تصاویر

کدخبر: 327892 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟