توفان ویرانگر در هاروی/ آوارگان در تاریکی ماندند+ تصاویر

هم‌زمان یک نفر بر اثر وقایع ناشی از این توفان کشته شده و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بدون برق مانده‌اند.
هاروی در نخستین ساعات بامداد شنبه (۲۶ اوت - چهارم شهریور) به سواحل شهر کورپس کریستی رسید؛ این توفند دریایی که با درجه شدت ۴ به خشکی رسید، پس از آن کمی تضعیف شده و اکنون از طبقه‌بندی توفند به توفان تقلیل یافته اما به گفته مقام‌های محلی هنوز "بسیار ویرانگر" است چرا که گردبادها و بارش‌های سنگین ناشی از آن بخش‌های مهمی از مناطق آسیب دیده را زیر سیل فرو برده است و این شرایط جوی انتظار می‌رود در ۲۴ ساعت آینده همچنان ادامه داشته باشد.
این نخستین توفند بزرگ دریایی با درجه شدت ۴ است که طی ۱۳ سال گذشته به خاک آمریکا می‌رسد.
بسیاری از ساکنان مناطق جنوبی شرقی تگزاس بدون برق مانده‌اند و آن طور که گزارش شده یک نفر بر اثر آتش سوزی ناشی از توفان جان داده است.
هواشناسان بارندگی گسترده به میزان ۴۰ تا ۱۰۱ سانتیمتر را در مناطق مختلف تگزاس، از جمله شهر بزرگ هیوستون، پیش بینی کرده‌اند و به همین علت به افرادی که در حواشی رودخانه‌ها و مناطق پست زندگی می کنند هشدار داده اند که امشب به نواحی مرتفع‌تر بروند.
آخرین بار در آمریکا سال ۲۰۰۵ توفان‌هایی با قدرت مشابه توفان هاروی (تندباد با سرعت بین ۲۰۹ تا ۲۵۱ کیلومتر در ساعت) به ثبت رسید.
در توفان کاترینا، در اوت ۲۰۰۵، نزدیک به دو هزار نفر کشته شدند. در توفان ویلما، در اکتبر همان سال، ۸۷ نفر کشته شدند.
جیمز کوک، خبرنگار بی‌بی‌سی که به شهر توفان‌زده کورپوس کریستی رفته، می‌گوید: "این توفان قدرتمند، خطرناک و هولناک است."
شهر کورپوس کریستی بندری مهم برای صنعت نفت ایالت تگزاس است. نزدیک به نیمی از پالایش نفت آمریکا در این ایالت انجام می‌شود و نگرانی از احتمال کمبود سوخت با توجه به تاثیر توفان بر تولید، باعث افزایش قیمت سوخت شده است.
دیگر شهر تگزاس که احتمالا شاهد بیشترین آسیب خواهد بود راکپورت با جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر است. تا عصر شنبه هم تنها قربانی توفان هاروی در همین شهر گزارش شده است.
جا به جایی زندانیای به خاطر توفان هاروی
جا به جایی زندانیای به خاطر توفان هاروی
شهر کوچک ویکتوریا در این ایالت هم تقریبا از سکنه خالی شده است. صدها درخت بر زمین افتاده‌اند و سقف بسیاری از خانه‌های شکافته شده است.
بنابر گزارش شرکت های تولید و توزیع برق در تگزاس، گردبادها باعث قطع برق در این مناطق شده‌اند و اکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر در بی‌برقی به سر می‌برند.
در همین حال، دونالد ترامپ Trump که شاهد نخستین بحران بزگ طبیعی در دوران ۷ ماهه ریاست‌جمهوری‌اش است دستور داده منابع مالی و امدادی فدرال برای کمک به تگزاس تخصیص یابد و آن طور که کاخ‌سفید می‌گوید ترامپ از نزدیک تحولات توفان هاروی را با اعضای کابینه‌اش زیر نظر دارد.
روز گذشته و پیش از رسیدن هاروی به سواحل آمریکا هم کاخ‌سفید گزارش کرد که رئیس جمهوری در چند روز آینده به تگزاس سفر خواهد کرد.
عصر شنبه شبکه خبری سی‌ان‌ان از تخلیه اضطراری یک زندان Prison با ۴۵۰۰ محکوم مقیم آن خبر داد.
آنچه مسئولان ایالت تگزاس را نگران کرده این است که معمولا توفندهای دریایی پس از رسیدن به خشکی ضعیف می‌شوند و معمولا بعد از یک روز فروکش می‌کنند اما آن طور که هواشناسان پیش‌بینی کرده‌اند هاروی فعلا ادامه خواهد یافت و بارش‌های سنگین آن در یکی دو روز آینده وضعیت را در شهرهایی چون هیوستون به یک "فاجعه" نزدیک خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

وحشت از توفان مهیب هاروی، 300 هزار نفر در تاریکی ماندند

کدخبر: 298899 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟