جزئیات حادثه ریزش تونل مترو در قم +فیلم وعکس
حجم ویدیو: 5.83M | مدت زمان ویدیو: 00:00:28

 ریزش بخشی از دیواره بیرونی مترو درحال ساخت شهر قم، سه کشته و چند مصدوم برجا گذاشت. در این حادثه Incidentکه ساعت 11 و 7 دقیقه صبح پنجشنبه 21 بهمن در کارگاه A طرح ساخت تونل میدان ولیعصر (عج)قم و محل خروج دستگاه «تی بی‌ام» رخ داد، دیوار جانبی کارگاهی به دلیل وزن وارد شده مقاومت نکرد و ریزش داشت. در زمان این ریزش تعدادی از کارگران مشغول کار بودند که زیر آوار ماندند.
با اعلام گزارش حادثه، تیم‌های امداد و نجات آتش‌نشانی، اورژانس و هلال احمر بسرعت در محل حاضر شدند و ضمن انتقال کارگران مجروح به بیمارستان عملیات نجات را با 25 نجاتگر، 5 قلاده سگ و سه گروه تخصصی با سه دستگاه زنده یاب و یک دستگاه برش و همچنین دو خودروی نجات آغاز کردند. ساعاتی پس از آغاز عملیات یکی از کارگران زنده از زیر آوار بیرون کشیده و به بیمارستان نکویی منتقل شد. اما 2 نفر دیگر به نام‌های «حسین حکم آبادی» -متخصص برق- و «سید احمد صبوری» کارگر کارگاه حفر تونل مترو قم جان خود را از دست دادند و امدادگران اجساد آنها را از زیر خاک بیرون کشیدند.
عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قم در این باره اظهارداشت: پس از وقوع حادثه تیم‌های نجات آتش‌نشانی با تجهیزات کامل به محل حادثه اعزام شده و کار جست‌و‌جو و نجات را آغاز کردند تا اینکه شامگاه پنجشنبه جسد یک کارگر و یک متخصص برق از زیر آوار خارج شد صبح جمعه نیزپیکردیگری از زیرآوار بیرون کشیده شد.
سرپرست اورژانس کشور نیز با اشاره به این حادثه، از استقرار و همچنین آماده‌باش فوری امدادگران اورژانس در محل حادثه خبر داد.
پیرحسین کولیوند گفت: حدود ساعت 11:10 صبح پنجشنبه با اورژانس قم برای امدادرسانی به مصدومان حادثه تماس گرفته شد. بلافاصله دو دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. پس از آن 4 دستگاه آمبولانس دیگر نیز برای خدمت‌رسانی سریعتر درمحل استقراریافتند. ضمن اینکه همزمان با عملیات آواربرداری، مصدومان به بیمارستان‌های قم منتقل شدند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیزدرباره حادثه ریزش دیوار جانبی متروگفت: روزپنجشنبه بخشی از دیواره محل خروج دستگاه تی بی‌ام ریزش کرد که ربطی به تونل مترو نداشت.
عباس ذاکریان با اعلام این خبراظهارداشت: این بخش به هیچ عنوان ربطی به دیوار اصلی و تونل ندارد. بنابراین آنچه که به‌عنوان ریزش تونل مطرح شده است، تکذیب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در میدان ولیعصر و محل خروج دستگاه تی بی‌ام بخشی از دیواره ریزش داشته که بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی مستقر شده و به برداشت خاک و ایمن‌سازی محیط پرداختند.
اعزام امدادگران و سگ‌های زنده یاب
شاهین فتحی- معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر- نیزگفت: ساعت ۱۱:۲۰ و به دنبال گزارش ریزش در مترو میدان ولیعصر استان قم، عوامل امدادی استان به محل حادثه اعزام شدند.وی با اشاره به اعزام سگ‌های «آنست» گفت: تیم «آنست» پشتیبان از استان مرکزی (با یک قلاده سگ) واز استان تهران (باچهار قلاده سگ امدادی) به محل حادثه اعزام شدند.
ورود رئیس مجلس به حادثه ریزش مترو
علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی که در سفری دو روزه در کرمان بسر می‌برد به‌دنبال وقوع این حادثه، طی تماس تلفنی با شهردار قم موضوع حادثه را پیگیری کرد و از آخرین وضعیت مصدومین وعملیات امدادرسانی اطلاع یافت. در این گفت‌و‌گو، سقائیان‌نژاد شهردار قم ضمن بیان گزارشی از حادثه، آخرین اقدامات انجام گرفته برای رفع این مشکل و نجات کارگران و عوامل فنی حادثه را بیان کرد. گفتنی است عملیات اجرایی ساخت خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه‌اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم‌بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه‌اندازی می‌شود.
طبق طرح اولیه خط A قطار شهری قم با طول حدود 14 هزار و 700 متر از مسیر جنوب غربی به شمال غربی این شهر یعنی از مسجد مقدس جمکران تا قلعه کامکار است که دسترسی به آن از طریق 14 ایستگاه میسر می‌‌شود. هر ایستگاه خط A قطار شهری قم حدود یک کیلومتر است و ظرفیت حمل و نقل آن بیش از 22هزار نفر در ساعت خواهد بود.
در بخش نخست این طرح چندکیلومتر از تونل حد فاصل دپو پارکینگ شهرک کامکار تا میدان ولیعصر(عج) به روش مکانیزه و با استفاده از یک دستگاه ماشین حفار تمام مقطع (EPB TBM) حفاری شده است.
بخش دوم مسیر به صورت نیمه مکانیزه با روش مدرن اتریشی (NATM) حفاری می‌‌شود. این بخش از طرح از ایستگاه ولیعصر(عج) آغاز می‌‌شود و با عبور از زیر بزرگراه خلیج فارس به ایستگاه بقیه‌‌الله می‌‌رسد. در ادامه با حفاری یک هزار و 654 متر و تغییر جهت به سمت مسجد مقدس جمکران خط یک متروی قم به پایان می‌رسد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 244228 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟