هشدار رئیس پلیس آگاهی تهران در آستانه چهار شنبه آخر سال به خانواده ها

به گزارش رکنا، طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی رئیس اورژانس کشور از ابتدای اسفند 1401تا ساعت 23:30 دقیقه چهارشنبه سوری همان سال 2562نفر مصدوم و از این تعداد 363نفر در بیمارستان بستری و حال 11نفر وخیم اعلام شده و تحت مراقبتهای ویژه قرار گرفتند .789نفر از ناحیه چشم آسیب دیده و 594نفر نیز دچار سوختگی شدند .

 پرسشی که اکنون و در اسفند 1402 و در آستانه چهارشنبه آخر سال مطرح است : آیا می خواهیم امسال نیز شاهد وقوع و تکرار این حوادث ناگوارباشیم ؟

 ‌یکی از ویژگی‌های انسان سالم، عبرت‌آموزی است و باعث شگفتی است که با وجود سال‌ها آموزش همگانی، مستندسازی از حوادث چهارشنبه‌سوری، مشاهده و لمس اتفاقات تلخ فوت و قطع عضو در بین شهروندان، باز هم عده زیادی در پی تجربه هیجان پرمخاطره چهارشنبه‌سوری هستند؛ شبی که تبعات هیجان‌طلبی در آن نه یک روز و یک سال بلکه یک عمر گریبان فرد و اطرافیانش را می‌گیرد.انفجار در ساختمان‌های محل انباشت مواد محترقه نیز نه‌تنها خود فرد بلکه گریبان‌گیر خانواده و همسایگان نیز می‌شود و شادی آغاز سال نو، در تاریکی سایه صدمات جسمی و روحی و اقتصادی رنگ می‌بازد.با توجه به اینکه بیشترین آمار قربانیان مربوط به کودکان و نوجوانان است، این وظیفه والدین است که مانع از حضور فرزندان خود در خیابان‌ها شده و با آگاه‌سازی از انجام رفتار پرخطر توسط فرزندشان جلوگیری کنند. 

- در گام نخست الگوی مناسبی برای فرزند خود بوده و خود نیز از خریدوفروش و ساخت مواد محترقه و حضور در تجمعات مربوط به شب چهارشنبه‌سوری خودداری کنید و مانع افزایش هزینه‌های بیشتر برای خود و نظام درمانی کشور شوید.

- در جایگاه یک پدر یا مادر مسئول، فرزندان خویش را نسبت به عواقب خطرناک بازی با مواد منفجره و آتش‌زا آگاه کنید.

- در صورت مشاهده افرادی که اقدام به نگهداری یا ساخت وخریدوفروش مواد محترقه می‌کنند، به منظور حفظ جان و سلامت خود و سایر شهروندان به واحدهای گشتی نیروی انتظامی یا پلیس 110 اطلاع دهید.

- از برافروختن آتش و ایجاد راهبندان در معابر بپرهیزید. 

- یکی از عوامل مشکل‌آفرین در زندگی این است که ما تحت‌تأثیر تصمیمات و رفتارهای جمعی قرار می‌گیریم، حتی اگر اشتباه باشند؛ مراقب باشید در شب چهارشنبه‌سوری با رفتارهای اشتباه و پرخطر دوستانتان همسو نشوید. 

- با توجه به اینکه قربانیان اصلی چهارشنبه‌سوری تنها استفاده‌کنندگان مواد محترقه نیستند و این آسیب‌ها متوجه تماشاچیان نیز هست، از حضور در خیابان‌ها و تماشای رفتارهای پرخطر سایرین خودداری کنید. 

- سعی کنید با جلب توجه فرزندانتان به آئین های کهن ملی میهنی و همچنین معنویت آغاز ماه مبارک رمضان افکار و علایق آنان را از ارتکاب اعمال پرخطر به سمت رفتارهای جامعه پسند و سازنده سوق دهید.

کدخبر: 979358 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟