ماهواره 2500 کیلویی اروپا تا چند ساعت دیگر به زمین سقوط می‌کند

به گزارش رکنا به نقل از اسپیس، سازمان فضایی اروپا اعلام کرده است، ورود مجدد کنترل نشده ماهواره از کار افتاده «ای‌آراس ۲» (ERS-۲) (سنجش از دور) در اواسط ماه فوریه پیش بینی می‌شود.

ماهواره سنجش از دور اروپا که به اختصار ای‌آر‌اس (ERS) نامیده می‌شود، نخستین ماهواره دیدبانی زمین از برنامه سازمان فضایی اروپا جهت استفاده در مدار قطب‌آهنگ بود. ای‌آراس-۲ در ۲۱ آوریل ۱۹۹۵ توسط موشک آریان‌۴ از پایگاه فضایی گویان در گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. این ماهواره تجهیزات بیشتری نسبت به ای‌آراس-۱ داشت که امکان سنجش پیشرفته‌تر را برای آن فراهم می‌ساخت. 

براساس اعلام سازمان فضایی اروپا، این ماهواره غیر فعال تا ساعاتی دیگر با سرعت بالایی به زمین سقوط می‌کند و متخصصان بخش کنترل آن این روند را با دقت تحت نظر می‌گیرند.

ماهواره سنجش از دور اروپایی وظایف رصد زمین خود را در سپتامبر سال ۲۰۱۱ به پایان رساند و این سازمان حتی قبل از پایان ماموریت اولیه ماهواره ای‌آراس‌۲، با توجه به اختلالات پیش‌آمده آمادگی خود را برای سوزاندن آن اعلام کرد. 

مقامات سازمان فضایی اروپا در پرسش متداول درباره این موضوع نوشتند، متخصصان مربوطه در این سال‌ها به دنبال کسب اطمینان از این موضوع بودند که به میزان زیادی خطر برخورد ماهواره مذکور با سایر ماهواره‌ها یا زباله‌های فضایی کاهش یابد و مطمئن شوند که مدار ماهواره به اندازه‌ای سریع از بین می‌رود که بتواند طی ۱۵ سال آینده دوباره وارد جو زمین شود.

براساس پرسش‌های متداول، ای‌آراس۲ پیچیده‌ترین فضاپیمای رصد زمین بود که تاکنون توسط اروپا ساخته و پرتاب شده است. این ماهواره در زمان بلند شدن، وزن دو هزار و ۵۱۶ کیلوگرم وزن داشته و اکنون بدون سوخت، وزن آن حدود دو هزار و دویست و نود و چهار کیلوگرم است.

مقامات سازمان فضایی اروپا با اشاره و تاکید بر به سنگین‌وزن بودن ماهواره سنجش از دور زمین نوشتند، اجرام با جرم مشابه به طور متوسط هر هفته یک یا دو هفته دوباره وارد جو زمین می‌شوند و حتی اجسام بسیار بزرگ‌تر اخیراً به سوی زمین سقوط کرده‌اند. برای مثال، مرحله هسته ۲۳ تنی موشک لانگ‌مارچ چین حدود یک هفته یا بیشتر پس از هر بار پرتاب، بدون کنترل فرود می‌آید و این ویژگی که در طراحی آن به کار گرفته شده خشم مقامات ناسا و سایرین در جامعه فضایی را برانگیخته است.

کدخبر: 974340 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟