جریمه توقف غیرمجاز چقدر است؟

به گزارش رکنا، سرهنگ علی اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص توقف غیرمجاز وسایل نقلیه گفت: یک سری تخلفات وجود دارد که باعث مختل شدن نظم و جریان ترافیک می شوند اما یک سری تخلفات ساکن و غیر مجاز نیز وجود دارند که علاوه بر اینکه باعث بی نظمی در شهر می‌شوند موجب بروز حادثه هم می‌شوند.

وی افزود: رایج‌ترین تخلف غیرمجازی که ما در شهرها شاهد آن هستیم توقف در حریم تابلوهای مطلقا ممنوع بوده که مبلغ جریمه آن ۴۲ هزار تومان است.

سرهنگ شریفی با بیان اینکه توقف در حریم میادین، تابلوها و سطوح شطرنجی باعث بر هم زدن نظم ترددها می شود تصریح کرد: بیشتر رانندگان حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها مرتکب این تخلف می‌شوند؛ دلیل آن نیز بیشتر به خاطر این است که مسافران خود را در این محل ها سوار و پیاده می‌کنند. سرهنگ شریفی با بیان اینکه توقف و پارک کردن در مقابل منازل دیگران جزء مصادیق سد معبر است افزود: چند وقت پیش در خیابان مطهری خودرویی مقابل یک مرکز امدادی پارک کرده و ورود به مرکز را مسدود کرده بود که پلیس راهور با جرثقیل آن خودرو را از محل خارج و به پارکینگ منتقل کرد.

سرهنگ شریفی گفت: شهروندان می‌توانند در این خصوص با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند؛ چرا که بعد از اعلام شهروندان، همکاران بنده با مالک وسیله نقلیه تماس گرفته و هشدار لازم را در خصوص جابجایی وسیله نقلیه به وی می‌دهند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه توقف در خلاف مسیر مجاز نیز جزء مصادیق توقفات غیر مجاز و خطرناک است ادامه داد: وقتی راننده ای خلاف جهت پارک می‌کند هنگام خروج از پارک دید کمتری نسبت به جریان ترافیک داشته و ممکن است باعث تصادف و برخوردهای دیگر با موانع یا حتی عابران پیاده شود؛ بنابراین این تخلف نیز جزء مصادیق تخلفات غیر مجاز بوده و نرخ جریمه آن خیلی پایین است.

وی گفت: زمانی که جریمه در مقابل تخلف برای برخی از رانندگان صرف دارد آنها اقدام به انجام تخلف می‌کنند؛ وقتی جای پارکی نیست یا مبلغ پارکینگ بیشتر از جریمه است دقیقا همین اتفاق می افتد و راننده اقدام به انجام تخلفات کرده وبه خود اجازه می دهد تا قوانین و مقررات را نادیده بگیرد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در رینگ داخلی میادین توقف اکیدا ممنوع است گفت: عمدتا در حاشیه میادین سطوح شطرنجی با رنگی متفاوت روی آسفالت ترسیم شده است؛ در داخل تونل ها نیز این خطوط شطرنجی را می بینیم و در حریم حاشیه بزرگراه‌ها نیز دیده شده و تاکید می‌شود که توقف بر روی این خطوط شطرنجی ممنوع است.

سرهنگ شریفی گفت: خطوط شطرنجی در واقع هشدار بیشتری در خصوص عدم توقف به رانندگان دادن و این را می گوید که علاوه بر ایجاد ترافیک و بی نظمی در واقع شاید مسبب حادثه نیز شوید.

وی ادامه داد: توقف غیر مجاز بعدی توقف به صورت دوبله است که بعضا مقابل مراکز تجاری و ساختمان ها و بیشتر مقابل جاهایی که مخاطب جذب می کند مانند داروخانه‌ها و مدارس و ... انجام می شود؛ در واقع برخی مواقع کمی جلوتر برای پارک کردن جا هست و می توان چند قدم آنطرف تر پارک کرد ولی برخی رانندگان درست در همان محل و مقابل محلی که کار دارند توقف کرده و باعث ترافیک می شوند.

 

کدخبر: 967419 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟