سرقت از مقبره پدر موسیقی ایران در بهشت زهرای تهران + فیلم و عکس

به گزارش رکنا، یکشنبه 3 دی ماه سال جاری خبر سرقت از مقبره پدر موسیقی ایران استاد علینقلی وزیری توسط یکی از دوستان نزدیک وی که اقدام به ساخت و تجهیز مقبره کرده بود به کلانتری سازمان بهشت زهرا گزارش شد.

وی برای رسیدگی به امور داخلی مقبره به بهشت زهرا قطعه هنرمندان رفته بود با صحنه عجیبی روبرو می شود! او در ابتدای ورودی ایوان مقبره مشاهده می کند که در آهنین مقبره باز است، وقتی نزدیک تر شده متوجه شکسته شدن در ، قفل و شیشه های مقبره  می شود که به گفته او شخصی دست به این اقدام زده که حتما با خودش وسیله سنگینی برای شکستن قفل به همراه داشته است.

او به مامور پلیس می گوید: تابلویی به قیمت 8 میلیون تومان، دو چراغ گردسوز قدیمی آهنین بالای سنگ قبر استاد و همچنین ویولن شخصی خودش که در گوشه مقبره قرار داشته به سرقت رفته است.

بر اساس گفته های این فرد آگاه، شناسایی عاملان و عاملین سرقت از مقبره استاد و پدر موسیقی ایران علینقی وزیری در دستور کار ماموران انتظامی سازمان بهشت زهرا قرار گرفته است.

امیدواریم هرچه زودتر این سارقین شناسایی و اموال با ارزش این موسیقی دان معروف ایرانی به مقبره وی بازگردانده شود.

علینقی وزیری کیست؟

علینقی وزیری مشهور به کلنل وزیری، موسیقی دان ایرانی و از پیشگامان آهنگسازی برای اجرای ارکستری موسیقی ایرانی ؛ درتاریخ ۹ مهر ۱۲۶۵ در تهران به دنیا آمد. وی به جهت تأثیرات عمده‌ای که برموسیقی سنتی ایران گذاشت، از جمله ایجاد روشی برای نت نویسی و شیوه تدوین ردیف  شهرت دارد.

بی شک می توان علی نقی وزیری را پدر موسیقی ایران نامید. او موسیقی را علمی آموخت . آثارش تکرار نشدنی است و شاگردان بنامی را آموزش داد. از اولین تحصیل کرده های موسیقی ایران است و اگر افرادی مانند او در موسیقی ایران نبودند شاید این هنر سالها پیش به پایان می رسید و موسیقی شکل تکرار و تقلید و بیگانگی می گرفت.

وزیری‌ در ‌۱۳۰۲‌ که‌ پس از بازگشت به ایران مدرسه‌ عالی‌ موسیقی‌ را تأسیس‌ کرده و به‌ چاپ‌ کتاب‌های‌ متعدد و کنسرت‌ها و ضبط صفحات‌ گرامافون‌ اقدام‌ کرده بود.

وزیری اولین‌ پایه‌گذار و پدر موسیقی‌ جدید ایران‌ پس‌ از انقلاب‌ مشروطه‌ است‌ و باید او را پایه‌گذار موسیقی‌ جدید ایران‌ دانست.

وزیری‌ در ساختن‌ و پرداختن‌ نخستین‌ سرود ملی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ نیز فعالیت‌ کرد و قطعاتی‌ مانند ای‌ وطن‌‌ خاک‌ ایران‌ و نیز مارش‌ ظفر را ساخت.

استاد وزیری‌ همچنین‌ نخستین‌ کتاب‌ در رشته‌ موسیقی‌ ایرانی‌ به‌ شیوه‌ علمی‌ را با نام‌ ‌شیوه‌نامه‌‌ تار نوشته‌ است.

وزیری پس از شهریور ۱۳۲۰ به ریاست اداره موسیقی کشور و رادیو مشغول شد. علینقی شاگردانی را تربیت کرد که هر یک از آنهادر موسیقی ایران از استادان فن شدند که از میان آنها می توان : ابوالحسن صبا ، روح الله خالقی ، موسی معروفی ، جواد معروفی ، حسین ملاح و فروتن راد را نام برد .

ریاست مدرسه موسیقی در سال ۱۳۰۷ به او محول شد و در حدود سال ۱۳۱۳ در اثر جدیت در امر آموزش موسیقی توانست تدریس سرود را در برنامه درسی آموزش و پرورش دوره دبستان بگنجاند.

علینقی وزیری در سال ۱۳۵۸  در تهران درگذشت.

کدخبر: 959040 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ندا خدایاری
آیا این خبر مفید بود؟