آتش سوزی در پالایشگاه بیرجند ادامه دارد / امکان افزایش نیروهای امداد نیست

به گزارش رکنا، محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی روز سه‌شنبه افزود: پس از اینکه شب گذشته به کمک نیروهای آتش نشان حریق اطفا شد، ساعتی بعد آتش در یکی از مخازن شعله ور شده و در حال سوختن است.

وی عنوان کرد: ۲ مخزنی که اطراف آتش قرار دارند از شب گذشته به طور مرتب در حال سردسازی است تا مشکل خاصی برای آنها ایجاد نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر جلسه هماهنگی برای یافتن راهکار جدید در حال برگزاری است تا با کمک اطفای حریق هوایی بتوانیم صحنه را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی برای پرواز بالگرد خطراتی به همراه دارد ادامه داد: با این وجود مواد لازم برای خاموش کردن آتش از تهران به فرودگاه بیرجند منتقل شده و امیدواریم با برنامه عملیاتی بتوانیم اقدام اساسی انجام دهیم.

آخوندی با اشاره به تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی و عملیاتی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: نیروهای آتش نشانی و مدیریت بحران شب گذشته ۲ تا سه ساعت استراحت داشتند و به خاطر کمبود نیرو امکان جابه‌جایی گروه‌های عملیاتی نیست.

وی افزود: در پی برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران استان به ریاست وزیر کشور و با حضور میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور شب گذشته نیروهای آتش نشان توانستند آتش را خاموش کنند اما به لحاظ ماهیت مواد سوختی در مخازن، علیرغم همه تلاش‌ها آتش دوباره شعله ور شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر بقیه مخازن خاموش هستند و کانون آتش در یک مخزن است.

استاندار خراسان جنوبی هم دوشنبه شب از محل حادثه اعلام کرد که عملیات مهار آتش در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند از ۲ جبهه در حال انجام است.

آتش سوزی در یکی از مخازن ۲۵۰ تُنی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت هشت و ۴۵ دقیقه یکشنبه ۱۹ آذر ماه اعلام شد و بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند و تقریبا مهار آتش پیشرفت داشت اما از حدود ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد که باعث انفجار مخازن شد.

این پالایشگاه کوچک مقیاس متعلق به بخش خصوصی ۲۲ مخزن داشته و از این تعداد ۱۸ مخزن دارای میعانات گازی بوده که حدود ۱۵ مخزن تاکنون سوخته است و عملیات اطفای حریق تا مهار کامل آتش ادامه دارد.

وزیر کشور بعد از ظهر دوشنبه بیستم آذر ماه برای بررسی ابعاد حادثه آتش سوزی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند وارد خراسان جنوبی شد و بلافاصله از محل حادثه بازدید کرد.

"احمد وحیدی" سپس در جلسه ستاد مدیریت بحران استان حضور یافت و همزمان با برگزاری این جلسه، مرحله جدید عملیات اطفای حریق واحد تولید هیدروکربن با حضور میدانی و مدیریت مستقیم "محمدحسن نامی" رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آغاز شد.

با توجه به گسترش حریق از ظهر یکشنبه و شرایط مینی پالایشگاه که مخازن حاوی میعانات گازی در حال سوختن بوده، تیم‌های امدادی به عقب برگشت داده شدند و از عصر دیروز نیروهای آتش نشان از فاصله نزدیک‌تر در حال سردسازی مخازن باقیمانده هستند تا آتش به طور کامل مهار شود.

با توجه به مدیریت شرایط، این حادثه تاکنون تلفات جانی نداشته است.

منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در کیلومتر ۹ محور بیرجند - اسدیه است و تا مرکز استان حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

کدخبر: 954308 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟