صفر تا صد فرار مجرمان و بلاگرها به ترکیه / استانبول بهشت تبهکاران فراری

به گزارش رکنا، برخی از آنها نیز این کشور را مخفیگاه موقت خود تلقی کرده و به فکر فرار به کشوری دورتر از ایران هستند اما وقتی نمی‌توانند به مقصد نهایی بروند در همان‌جا ماندگار می‌شوند تا فرصتی مناسب برای فرار پیدا کنند. بررسی پرونده مجرمان فراری نشان می‌دهد معمولا سلبریتی‌های مجرم، مجرمان اقتصادی و سارقان میلیاردی ومرتکبان جرایم جنایی ازترس دستگیری به ترکیه متواری می‌شوند. فراراین تبهکاران بازار قاچاق‌برها راهم داغ کرده است. قاچاق‌برها درشهرهای غربی منتظرمسافران تازه هستند تا آنها را از راه کوه به این کشور برسانند وپول خوبی به جیب بزنند.

پاتوق سلبریتی‌های هنجارشکن  

در سال‌های اخیر شهرهای ترکیه به‌ویژه استانبول به پاتوقی برای سلبریتی‌های هنجارشکن تبدیل شده که امیر تتلو و یک خانم بازیگر ازمهم‌ترین آنها‌هستند. امیرحسین مقصودلو، معروف به تتلو سال ۹۷ وقتی نتوانست مجوز برگزاری کنسرت بگیرد به ترکیه رفت و رفتارهای مجرمانه‌اش را آغاز کرد. اوسال ۹۸ به‌دلیل سوءاستفاده ازدختران دستگیرشد و پلیس اینترپل ایران برای استردادش اقدام کرد اما تیم حقوقی این سلبریتی بی‌اخلاق توانست با ادعای واهی خطرجانی استرداد، ازانتقال او به ایران جلوگیری کند و چند‌روز بعد این خواننده آزاد شد. او به فعالیت‌های خلاف اخلاق خود ادامه داد تا این‌که یک ماه قبل با افشاگری یک سلبریتی زن و تصویربردار خودش راز جرایمش در خانه‌وحشت برملا و چند دختر که توسط او اغفال شده بودند علیه‌اش دست به افشاگری زدند تا مشخص شود او در چهار سال گذشته در خانه‌وحشت خود دختران را مورد آزار و اذیت قرار داده و آنها را در دام اعتیاد گرفتار کرده است. درهمین حال برخی سلبریتی‌ها نیز برای جذب مخاطب و فالوئر بیشتر و مطرح‌کردن بیشتر خود به این کشور رفته و دست به هنجارشکنی می‌زنند اما وقتی با سراب شهرت روبه‌رو می‌شوند دست از پا درازتر به کشور بازگشته یا به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مهاجرت می‌کنند. در دو سال اخیر نیز خانم بازیگر جنجالی که به خانه امیر تتلو رفته بود و مرد بازیگری که ادعای ربوده‌شدن از سوی میلاد حاتمی در استانبول را مطرح کرده بود از نمونه‌های این سلبریتی‌ها هستند که در سراب شهرت استانبول گم شدند.

بهشت قماربازان با حاشیه امن

در سال‌های اخیر به‌واسطه مشکلات اقتصادی کشور و رویای یک‌شبه پولدارشدن برخی جوانان، سایت‌های شرط‌بندی قارچ‌گونه رشد کردند و سطح جامعه را فراگرفتند اما گردانندگان اصلی این سایت‌ها به ترکیه مهاجرت و آنجا را به پایگاه ارتکاب جرایم خود تبدیل کردند. سعدا...، پدرخوانده سایت‌های شرط‌بندی ایران و پسرش معروف به مونتیگو ازجمله مجرمان فراری به ترکیه هستند که از راه سایت‌های شرط‌بندی ثروت افسانه‌ای برای خود فراهم کردند. آنها بعدها چهره‌های فضای مجازی را با رویای پولدار شدن به ترکیه کشانده و از ایشان سوءاستفاده کردند. چهره‌هایی مانند بهادر وحشی، داوود هزینه و میلاد حاتمی که خود را سلطان استانبول و گرداننده چندین سایت شرط‌بندی و قمار معرفی کرده بود. از این میان میلاد حاتمی بعد ازهنجارشکنی در ترکیه دستگیر و به ایران استرداد شد اما بقیه با حاشیه امن به جرایم‌شان ادامه دادند.

قاتلان فراری در ترکیه 

بسیاری از مجرمان جرایم جنایی به‌ویژه قتل اولین جایی که برای فرار به ذهن‌شان می‌رسد ترکیه است اما بخت و اقبال با همه آنها یار نیست و تعدادی از آنها قبل از خروج از مرز مانند وحید مرادی شناسایی و دستگیر شده و برخی دیگر پس از فرار شناسایی و به ایران استرداد می‌‌شوند.این مجرمان بعد از فرار در لیست اعلان‌قرمز قرار گرفته و با شناسایی هویت‌شان خیلی زود دستگیر می‌شوند. در سال ۹۷ عامل جنایتی به ایران استرداد شد که هفت سال قبل در جنایت مستانه دوستش را در تهران به قتل رسانده بود. او که با هویت جعلی در ترکیه زندگی می‌کرد به علت اقامت غیرقانونی دستگیر و با فاش‌شدن هویت اصلی دستگیر شد.گاهی نیز قاتلان فراری به‌خاطر شرایط سخت زندگی در ترکیه تصمیم به بازگشت گرفته و خود را تسلیم می‌کنند یا دستگیر می‌شوند. مانند مردی که بعد از دو قتل در تهران به ترکیه گریخت اما نتوانست شرایط آنجا را تحمل کند و به ایران بازگشت و دستگیر شد.البته به نظر می‌رسد دستگاه قضایی ترکیه در دستگیری قاتلان و استرداد آنها جدیت بیشتری نسبت به دیگر کشورها دارد.

مقصد اول مجرمان مالی و اختلاسگران 

ترکیه برای مجرمان جرایم اقتصادی هم گزینه اول فرار است. بسیاری از مجرمان اقتصادی قبل از این‌که جرم‌شان برملا یا پرونده قضایی برای آنها تشکیل شود قانونی به مقصد ترکیه از کشور خارج می‌شوند. سال ۸۴ یک زن کارمند بانک صادرات به‌نام مریم وقتی با همکاری یکی دیگر از کارمندان ۵۱۰میلیون تومان کلاهبرداری کرد، به ترکیه رفت اما سه سال بعد شناسایی و استرداد شد.یکی از مجرمان اقتصادی معروف، کلاهبردار خودرویی در همدان بود که با ۳۶میلیارد کلاهبرداری به بهانه فروش خودروی صفر زیر‌قیمت کارخانه از ۵۰۰ نفرکلاهبرداری کرد و به ترکیه رفت اما شش ماه بعد با اعلان‌قرمز پلیس به ایران بازگردانده شد.

دستگیری سارقان صندوق امانات 

یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های سرقت، مربوط به دستبرد به صندوق امانات بانک ملی است که با سرقت بیش از ۲۲۹ میلیارد تومان از این صندوق‌ها متواری شدند. آنها قبل از افشای سرقت، با پروازی به ترکیه رفته تا از آنجا به یکی از کشورهای اروپایی فرار کنند اما قبل از ترک ترکیه دستگیر شده و شش‌ماه بعد به ایران استرداد شدند.

کدخبر: 952584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟