ارتباط کشف شئ تاریخی از کاخ سعدآباد با قطع درختان این مجموعه

به گزارش رکنا،سید حسین علوی آزاد مدیر مجموعه فرهنگی کاخ سعد آباد ، امشب سه شنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۲ در برنامه تهران بیست گفت: هیچ درختی در سعدآباد قطع نشده است.

علوی آزاد ادامه داد: تصاویر جعلی که تحت عنوان بریدن درختان کاخ سعد آباد منتشر شد، صرفا تنه‌هایی است که از سال‌های گذشته در رودخانه دربند، ریخته شده بودند.

مدیر مجموعه فرهنگی کاخ سعد آباد گفت: این الوار می‌توانستند مانند سیل امام زاده داوود منجر به حادثه شوند و جان مردم را به خطر بیاندازند.

وی افزود: این‌ الوار که از سال های گذشته در حاشیه رودخانه دربند افتاده شده بودند، بریده و از کاخ سعدآباد جمع شده است.

علوی آزاد با اشاره به این موضوع که برخی از درختان کاخ سعد آباد آفت دارند، گفت: در مجموعه سعدآباد درختانی وجود دارند که دچار آفت شدند، (سوسک چوبخوار) و انواع و اقسام قارچ‌ها را دارند ریشه این درختان مانند دندان پوسیده کاملاً از بین رفته‌اند.

مدیر مجموعه فرهنگی کاخ سعد آباد ادامه داد: همچنین تنه هایی داریم که هیچ برگ و باری ندارند و در مکان های مهم و حساسی واقع شدند و ممکن است مانند حادثه چند روز گذشته که درختی بر روی ایوان عطار افتاد، بر روی سر مردم بیفتند.

وی افزود: اگر این درختان جمع آوری نشوند ممکن است بر روی سر مردم بیفتند و حادثه‌ساز بشوند. 

علوی آزاد تصریح کرد: تمام انتقاداتی که به قطع درختان می‌شود این است که می‌گویند کمیسیون ماده 7 از آن اطلاع نداشته است.

مدیر مجموعه فرهنگی کاخ سعد آباد گفت: مسئله اصلی اصلاً درختان سعدآباد نیست، بلکه اموال  بسیار ذی‌قیمتی است که در مخازن کاخ است و هر از گاهی اخباری از این مخازن منتشر می‌شود که ما با بازرسی سراغ آنها رفتیم اما متاسفانه به نتایج خوشایندی نرسیدیم.

وی تصریح کرد: تعدادی فرش از کاخ حافظیه سعدآباد، که در اختیار رئیس جمهور محترم دولت قبل بوده سرقت شده بود اما هیچ یک از عزیزان آن مجموعه تا الان پاسخی در این زمینه نداده اند.

علوی آزاد ضمن اشاره به پیدا شدن قطعه سنگی عجیب در بخشی از کاخ سعد آباد گفت: در هفته گذشته خبری را در رسانه‌های مرتبط با سعدآباد منتشر شد که سنگی بسیار سنگین، دارای حجاریی‌های تاریخی، که در یکی از محوطه‌های غیر تاریخی جنگل سعدآباد دفن شده بود و در یک کاوش اتفاقی که در تنظیف مجموعه اتفاق افتاده کشف شده است.

مدیر مجموعه فرهنگی کاخ سعد آباد ادامه داد: این سنگ یک آبنماست که قدمت آن ۱۰۰ سال است و دولت ایتالیا به دولت پهلوی اول داده است.

وی افزود: این آبنما برای خروج از مجموعه در این محدوده دفن شده است و فردای روزی که این خبر منتشر شد خبر جعلی قطع تعداد زیادی از درختان سعدآباد منتشر شد.

علوی آزاد گفت: این دو ماجرا کاملا به همدیگر مرتبط هستند این یک طرح سرقت است اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود.

 مدیر مجموعه فرهنگی کاخ سعد آباد عنوان کرد: ما تعداد بسیاری زیادی از اموال را در کاخ سعدآباد داریم که ثبت نشدند و این بسیار بد است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات بسیار جدی سعدآباد دوربین‌های مداربسته آن بود که در ۵ ماه گذشته ۱۱۰ دوربین از کار افتاده، اورهال و ۲۶۰ دوربین به سعدآباد اضافه شد. 

علوی آزاد در پایان گفت: موزه نظامی سعدآباد که یکی از فاخرترین موزه‌های ایران است و شمشیر مختار ابوعبید ثقفی و زره شاه اسماعیل صفوی در آن وجود دارد، ۸ سال به دلیل نبود دوربین مناسب تعطیل بود اما هم اکنون دوربین‌ها خریداری شده و به زودی این موزه افتتاح خواهد شد. 

 

کدخبر: 950451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟