آغاز طرح ابطال در لحظه معاینه فنی خودرو در تهران / پلیس راهور تهران اعلام کرد + فیلم

به گزارش رکنا، پلیس راهور تهران بزرگ بر اساس و شرایط جوی و آلودگی هوا در نیمه دوم سال که با بازگشایی مراکز آموزشی با آن هرساله مواجه هستیم به عنوان یکی از سازمان هایی که می تواند با نظارت و اجرای طرح های ویژه در کاهش آلودگی شهر کمک کند مدل جدیدی را برای منع تردد خودروهای دودزا و آلاینده اجرایی کند تا با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و هوشمند سازی دستگاه های مرتبط گام موثری در حوزه فعالیت خود و کاهش آلودگی هوا بردارد.

سرهنگ سیدابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص جزئیات طرح ابطال در لحظه گواهی معاینه فنی به خبرنگار رکنا گفت:  بنابر آخرین ابلاغیه ای که در خصوص توقیف خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی در سطح شهر در دست اجرا داشت مقرر گردیده بود که خودروهای با آلایندگی بالا و آن دسته از موتورسیکلت یا هرنوع وسیله ای که نقلیه دودزا هستند باید توقیف شده و  سپس هر دو پلاک خودرو فک و یک پلاک 5 رقمی با عنوان اعزام به پارکینگ به آنها داده می شد که این اقدام نه تنها مردم را ناراحت و مکلف به اعزام به مرکز معاینه فنی نمی کرد بلکه از آن به بعد به راحتی در سطح شهر تردد کرده و دست به تخلفات در شهر می زدند و حتی در مواقعی ما مجبور می شدیم با آنها تماس گرفته و درخواست برگرداندن پلاک هایمان را می کردیم.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه با تاکید بر اهمیت مدل اجرایی شدن معیانه فنی و نوع برخورد با خودروهای متخلف و دودزا افزود: امروز با کمک هوشمند سازی هایی که صورت گرفته و هماهنگی بین پلیس و مدیریت شهری و کمک گرفتن از سامانه سیمفا که تمام اطلاعات یک خودرو مانند معاینه فنی در آن ثبت شده تصمیم به اجرای طرح جدیدی با عنوان ابطال گواهی معاینه فنی خودرو در لحظه را از امروز در تهران اجرا کردیم و تا مادامی که شرایط آلودگی هوا به همین شکل باشد تداوم خواهد داشت.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به جزئیات طرح آنی ابطال معاینه فنی  گفت: از این پس خودروهایی که معاینه فنی ندارند یا خودروهایی که معاینه فنی دارند اما از شرایط داشتن گواهی معانیه فنی خارج شده اند مانند تصادف، خرابی چراغ راهنما ، شکسته بودن شیشه ها، چراغ های سوخته، دودزا بودن یا تولید صداهای ناهنجار و ... در لحظه با استفاده از دست افزارهایی که دست افسران راهنمایی و رانندگی ما در سطح شهر است از سامانه سیمفا استعلام گرفته و در لحظه همان خودرو را متوقف و مکلف به اعزام به مراکز معانه فنی می کنند و اگر از این امر کوتاهی کنند با هر بار تردد و عبور از چراغ های پلاک خان معاینه فنی جریمه برای آنها ثبت خواهد شد.

معاینه فنی

جالب است بدانید اولین بار بحث اجرای طرحی با عنوان معاینه فنی در سال ۱۳۵۳ برای بررسی میزان آلایندگی و وضعیت سلامت خودروها در ایران به طور رسمی مطرح شد. در این سال در قوانین راهنمایی و رانندگی عنوان شد که انجام معاینه فنی الزامی است. با این حال با توجه به مواردی همچون تغییرات شدید قیمت بنزین و تغییر اولویت‌های اساسی کشور، تا سال ۱۳۶۹ اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداد.

در این سال ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تحت نظر معاونت حمل ‌ونقل و ترافیک شهرداری تشکیل شد و در سال 1372، بیانیه‌ای تحت عنوان هوای پاک تصویب شد. 2 سال بعد مجلس شورای اسلامی لایحه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا (ماده 5 الزام گواهینامه رعایت حد مجاز آلودگی) را تصویب کرد. از همین سال نیز تجهیز 93 تعمیرگاه مجاز به 100 دستگاه تست سنجش آلودگی هوا آغاز شد.

در سال 1378 طرح تاسیس مراکز معاینه فنی بررسی شد و تنها یک سال بعد، اولین مرکز مکانیزه در پارکینگ بیهقی تهران تاسیس شد. لزوم اخذ معاینه فنی به طور جدی‌تری از اوایل دهه80 شمسی آغاز شد و با تعویض پلاک‌های قدیمی به ملی و طرح تعویض خودروهای فرسوده، سرعت گرفت. این روند با افزایش تعداد مراکز مکانیزه معاینه فنی به سایر نقاط کشور، الزامی‌شدن اخذ معاینه فنی سالانه برای خودروهایی با سن بیش از 5 سال و مواردی از این دست تا‌کنون ادامه یافته است وامروزه اهمیت معاینه فنی  خودروها یکی از مسائل مرتبط با آلودگی هوا محسوب می شود .

 

 

 

کدخبر: 943768 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ندا خدایاری
آیا این خبر مفید بود؟