معلولیت ۶۰ هزار نفر در تصادفات جاده ای + جزییات

به گزاشر رکنا، علی محمد قادری؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به میزان تصادفات جاده‌ای در طول سال که منجر به جرح و نقص عضو می‌شود، اظهار کرد: براساس آمار اعلام شده سالانه بین 270 تا 300 هزار تصادف در کشورمان واقع می‌شود که از این تعداد حدود 20 هزار نفر فوت و بقیه مجروح و نقض عضو می‌شوند؛ بخشی از این افراد برای دریافت خدمات به سازمان بهزیستی مراجعه می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: براساس آمار، سالانه بین 40 تا 60 هزار معلول در سبد حمایتی سازمانی بهزیستی قرار می‌گیرند که این آمار قابل توجهی است؛ این افراد باید از این سازمان بهزیستی خدمات دریافت کنند که آمار سنگینی است لذا این موارد، تحت عنوان پشت نوبتی‌های سازمان قرار می‌گیرند و هر ماه در کمیسیون‌های سازمان در استان‌های مختلف بررسی می‌شوند.

وی با اشاره به ورود افراد حادثه‌دیده از تصادفات به چرخه حمایتی سازمان بهزیستی کشور متذکر  شد:  با وجود بار مالی مضاعف به سازمان بهزیستی از محل خدمت‌رسانی به افراد اشاره شده اما هیچ سازوکاری برای  پرداخت سهم  بهزیستی از محل جرائم رانندگی وجود ندارد همچنین هیچ دعوتی از بهزیستی در ستاد و تشکیلات مربوطه نیز وجود ندارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: وقتی فردی به دلیل تصادف جاده‌ای و رانندگی، معلول می‌شود، تا پایان عمر از سازمان بهزیستی خدمات مختلف دریافت می‌کند لذا یکی از مطالبات ما این است که به عنوان یکی تیتر روشن از سوی رسانه‌ها این موضوع پیگیری شود که میزان سهم‌بری سازمان بهزیستی در صندوق شخص ثالث ( صندوقی که در وزارت اقتصاد قرار دارد) مشخص شود.

قادری اضافه کرد: در این بخش اگر چه خلا قانونی وجود دارد و نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی است اما متاسفانه در حال حاضر اقبالی نیز از سوی مسئولان مربوطه وجود ندارد چرا که سهم‌بری سازمان بهزیستی از صندوق بیمه‌ای نیازی به مصوبه مجلس ندارد و می‌توان در قانون بودجه سنواتی این مسئله دیده شود اما از این مسئله غفلت شده است.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط اشاره شده و اضافه شدن بخشی از جامعه هدف بهزیستی از محل تصادفات رانندگی باید صندوقی در شرایط خاص با عنوان صندوق ویژه سالمندی و سوانح راه‌اندازی شود البته در این زمینه پیشنهادات داده شده اما تا به امروز به نیتجه مطلوبی نرسیده است.

 

کدخبر: 941403 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟