جزئیات عملیات امداد و نجات ایرانی ها در افغانستان

به گزارش رکنا به نقل از همشهری آنلاین، زلزله ۶.۳ ریشتری در شمال‌غرب افغانستان یکی از مرگبارترین حوادث طی دو دهه اخیر در این کشور بود و جان بیش از ۲هزار نفر را در این منطقه گرفت و گفته می‌شود که بیش از ۹۰ درصد این قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

نیروهای امدادی ایران از سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی پس از وقوع زلزله ویرانگر در هرات (۱۵ مهر)، به عنوان اولین امدادگران خارجی وارد افغانستان شدند و طی سه روز اقدامات درمانی، امدادی و حمایتی را برای زلزله‌زدگان این کشور انجام دادند. حالا این ماموریت به پایان رسیده و بر اساس اعلام یعقوب سلیمانی، دبیر کل جمعیت هلال احمر به همشهری آنلاین، این نیروهای امدادی اکنون از منطقه خارج شده و به کشور برگشته‌اند.

سلیمانی در این باره گفت: درپی وقوع زلزله مخرب در افغانستان، جمعیت هلال‌احمر طبق وظیفه دینی و اصول انسان‌ دوستانه نهضت بزرگ صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، همچنین تأکید دکتر کولیوند ، رئیس جمعیت هلال‌احمر و براساس وظایف و مأموریت‌های ذاتی، سازمان داوطلبان، اقدام به اعلام فراخوان عمومی جهت جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم و خیرین برای زلزله‌زدگان هرات کرد.

تیم‌های امدادی هم به مدت سه روز به این منطقه اعزام شدند. روز پنجشنبه هلال احمر ایران پایان عملیات را اعلام کرد و کلیه نیروهای امدادی به کشور برگشتند. از این پس قرار شد اگر دولت افغانستان در حوزه پشتیبانی اعلام نیاز کرد، کمک‌هایی داشته باشیم، اما دیگر نیروی انسانی و عملیاتی در این کشور نداریم.

وی با بیان این که در زلزله روز چهارشنبه هفته گذشته هم عملیات جستجو از سوی تیم‌های هلال احمر ایران انجام شد و موضوع خاصی وجود نداشت، درباره مطرح شدن برخی انتقادها از کمبود امدادرسانی به مردم زلزله‌زده افغانستان بیان کرد: ما در نشستی که با والی هرات داشتیم، از حمایت‌های ما تقدیر کردند و بازتاب کمک‌های ما در کشور افغانستان بسیار مثبت بود.

دبیر کل جمعیت هلال احمر با تاکید بر این که علاوه بر تحقق اصول و اهداف جمعیت و کمک بشردوستانه، دیگر هدف ما حضور در منطقه و رفع مشکلات مردم است، عنوان کرد: همین حالا هم درباره مساله غزه اعلام آمادگی کرده‌ایم و اقلام مورد نیاز هم آماده است. در صورت اعلام کادر درمان و امدادگران ما به این منطقه هم اعزام خواهند شد.

جمعیت هلال احمر ایران طی انجام ماموریت امدادرسانی به مردم زلزله‌زده هرات ۱۰ تیم امدادی شامل ۵۰ امدادگر، ۳ تیم عملیاتی از استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، ۳ دستگاه آمبولانس اعزام کرد. همچنین ارسال ۵۰۰ دستگاه چادر امدادی، ۴۰۰۰ تخته پتو نمدی، ۱۰۰۰ تخته موکت، ۵۰۰ کارتن بسته غذایی، ۶ دستگاه وانت کمک‌دار، ۵ دستگاه خورد سنگین لجستیک، ۳ دستگاه وانت آنست و... از دیگر تجهیزات ارسالی این جمعیت به افغانستان بود.

کدخبر: 936642 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟