اعدام قاتل زن 80 ساله بعد از 23 سال

به گزارش رکنا، در اکتبر سال 2000، برتی‌لی‌کانینگهام 80 ساله وقتی تنها در خانه خود در حومه دالاس در گارلند تگزاس به امور روزانه مشغول بود، توسط جدییا مورفی، 48 ساله، که برای سرقت به خانه او رفته بود، به قتل رسید. در پی این اقدام پلیس توسط همسایگان درجریان این تیراندازی مرگبار قرار گرفت و به صحنه جرم آمد و تحقیقات خود را آغاز کرد. جدییا چند هفته بعد توسط شواهد و مدارکی که پلیس از قاتل به دست آورد، دستگیر شد.

او در سال2001 به جرم سرقت، آدم ربایی و قتل به اعدام محکوم شد. جدییا در اعترافاتش قتل را پذیرفت، اما سرقت و آدم ربایی را انکار کرد. جدییا 23 سال در زندان به سر برد به امید اینکه وکلایش حکم اعدام را تغییر دهند. دادگاه عالی ایالات متحده نیز دستوری را که اجرای حکم اعدام را به تاخیر انداخته بود. 

جدییا مدتها بود که از قتل برتی لی ابراز پشیمانی کرده بود و در نامه‎ای که اوایل امسال برای دوستش مایکل زوسمن فرستاده بود، نوشته بودکه من هر روز با جرمی که مرتکب شدم از خواب بیدار می‌شوم و هیچ‌وقت یک روز را بدون پشیمانی از ته قلب برای جنایتی که انجام داده‌ام، سپری نکرده‌ام.

وکلای جدییا نیز تلاش کردند که از طریق سوابق بیماری روانی که داشته، حکم را تغییر دهند اما موفق نشدند. دادگاه عالی ایالات متحده نیز دستوری که اجرای حکم اعدام را به تاخیر انداخته بود را لغو کرد. 

روز سه شنبه جدییا را برای انجام مراسم اعدام به اتاق مرگ در ندامتگاه ایالتی در هانتسویل بردند. او روی تخت مرگ دراز کشید و او را به تخت بستند. پس از اینکه مسئول اعدام به او گفت آماده است و با سر تایید کرد، آمپول مرگ به او تزریق شد. حدود 20 دقیقه بعد پزشکی وارد اتاق شد تا جدییا را معاینه کند. بدین ترتیب جدییا مورفی در ساعت 10:15 شب، 25 دقیقه پس از مصرف دارو از دنیا رفت.

مورفی ششمین زندانی در تگزاس و بیستمین زندانی در ایالات متحده بود که امسال اعدام شد. اگرچه تگزاس شلوغ ترین ایالت این کشور بوده است، اما هفت ماه از آخرین اعدام آن می گذرد. حمایت عمومی و استفاده از مجازات اعدام در ایالات متحده در دو دهه گذشته رو به کاهش بوده است. امسال سه اعدام دیگر در تگزاس برنامه ریزی شده است.

 

کدخبر: 936482 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟