وقتی عکس های خصوصی زنم را برایم فرستاد از خود بی خود شدم!

به گزارش رکنا، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) خراسان جنوبی از شناسایی فردی خبر داد که با دسترسی غیرمجاز به عکس‌های شخصی زن جوان به دنبال اخاذی از وی بود.

سرهنگ قدرت الوانی روز پنجشنبه در تشریح این خبر گفت: فردی با مراجعه به پلیس فتا و ارائه شکوائیه عنوان کرد مدتی قبل فرد ناشناسی در یکی از شبکه‌های اجتماعی تصاویر شخصی همسرم را برای وی ارسال کرد و پس از آن به‌ صورت مکرر نام‌ کاربری خود را تغییر می‌داد.

وی افزود: بنابر اظهارات این فرد از آنجایی‌ که عکس‌هایشان شخصی و در فضای ذخیره سازی گوشی همسرش بوده است به احتمال زیاد متهم به ایمیل و تمامی عکس‌های شخصی دسترسی پیدا کرده و نسبت به ارسال آنها اقدام کرده است.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی گفت: به‌ منظور رسیدگی به شکایت این شهروند بزه‌دیده و احقاق‌ حق، بلافاصله کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و پرونده اولیه در این خصوص تشکیل شد.

وی اظهار داشت: با تلاش کارشناسان پلیس فتا و انجام اقدامات علمی و هوشمندانه، هویت اصلی متهم پرونده شناسایی و در ادامه با هماهنگی مقام قضایی به پلیس فتا احضار شد که ابتدا بزه ارتکابی را انکار کرد ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات احصاشده توسط کارشناسان پلیس لب به اعتراف گشود و بزه انتسابی را پذیرفت.

الوانی افزود: پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شد.

وی گفت: سودجویان سایبری با ترفندهای مختلف به‌ دنبال سرقت تصاویر و اطلاعات شخصی افراد هستند لذا شهروندان از نگهداری تصاویر و اطلاعات شخصی در تلفن همراه خود همچنین از به اشتراک‌گذاری تصاویر و اطلاعات شخصی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جدا خودداری کنند چرا که این اطلاعات امکان سوء‌استفاده افراد فرصت‌طلب را مهیا می‌کند.

این مقام انتظامی یادآور شد: انتشار فیلم و عکس‌های خصوصی افراد یا تهدید به انتشار آن به موجب قانون جرم بوده و قابل پیگیری در محاکم قضایی کشور است.

برنده‌ شدن در قرعه‌کشی، ترفند کلاهبرداران سایبری

وی در تشریح پرونده دیگری گفت: فردی با مراجعه به پلیس فتا و ارائه شکوائیه اعلام داشت شخصی از یک شماره تلفن ناشناس که خود را از کارکنان شرکت مخابرات معرفی می‌کرد، با من تماس گرفت و عنوان کرد که شما برنده قرعه‌کشی شده‌اید.

الوانی افزود: این فرد با توجه به اطلاعاتی که کلاهبردار از او در اختیار داشت، اعتماد کرد ولی مدتی بعد متوجه برداشت مبلغ ۳۴۰ میلیون ریال از حساب خود شد.

وی بیان کرد: به‌ منظور رسیدگی به شکایت این شهروند بزه‌دیده و احقاق‌ حق، بلافاصله کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و پرونده اولیه تشکیل شد.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: با تلاش کارشناسان پلیس فتا و انجام اقدامات علمی و هوشمندانه، هویت اصلی عامل این کلاهبرداری که خارج از استان زندگی می‌کرد، شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی و با تلاش کارشناسان پلیس فتا مبلغ به حساب شاکی برگشت داده و پرونده نیز برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شد.

وی افزود: کلاهبرداران سایبری با استفاده از تماس تلفنی و ارائه اطلاعات شخصی کاربران، با اظهار اینکه شما در قرعه‌کشی برنده شده‌اید، سعی در جلب اعتماد کاربران دارند لذا به کاربران فضای مجازی توصیه می‌شود هرگز به پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی افراد ناشناس با عنوان "شما برنده قرعه‌کشی ما شده‌اید" توجه نکرده و از ارایه اطلاعات بانکی خود به افراد ناشناس جدا خودداری کنند.

الوانی گفت: سایت پلیس فتا به نشانی الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و کاربران می‌توانند آخرین اخبار، حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند همچنین شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور است.

کدخبر: 920271 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟