صدور کیفرخواست ۹ متهم پرونده هتک حرمت تاسوعا در اراک

به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی ‌ با اشاره به روند قضایی رسیدگی به دو پرونده هتک حرمت تاسوعای حسینی(ع) و نیز هتک حرمت همسر شهید مدافع حرم در اراک اظهار داشت: در خصوص وقایع اخیر که در اراک رخ داد و در گستره ملی هم مطرح شد، در حوزه اطلاع‌رسانی و خبررسانی اقدامات بسیار خوبی از سوی رسانه‌های استان در خصوص انعکاس اصل ماجرا صورت گرفت و به‌دقت در این زمینه ورود کردند تا به‌درستی در زمینه تنویر افکار عمومی و رفع نگرانی از کسانی که در این زمینه دغدغه داشتند، اقدام شود اما از اقدامات صورت‌گرفته اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفت.

وی افزود: اطلاع‌رسانی از تلاش‌های ضابطین سپاه، اطلاعات سپاه، نیروی انتظامی و اداره‌کل اطلاعات مغفول واقع شد که البته با توجه به حساسیت کار این عزیزان تا حدودی قابل درک و توجیه است.

موسوی تصریح کرد: جا دارد از این تریبون از تلاش مجموعه ضابطین تشکر کنم، انصافاً یک کار خیلی سریع و بدون فوت وقتی انجام شد که قابل تحسین است، از سوی دیگر از همکاران قضایی، دادستان محترم مرکز استان و دادسرا که با یک حساسیت ویژه پرونده را پیگیری کردند تشکر کنم به‌طوری که بازپرس پرونده تمام وقتشان را به‌روی این دو پرونده هتک حرمت عاشورا و تاسوعا و اهانت به همسر شهید مدافع حرم، گذاشت که به‌لطف خدا در سریع‌ترین زمان ممکن که شاید در تاریخ دادسرای اراک بی‌سابقه است، با یک سرعت و حساسیت خاص همکاران ما تلاش کردند و این پرونده تکمیل شد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به پرونده هتک حرمت به همسر شهید مدافع حرم در اراک گفت: هفته گذشته پرونده‌ای که موسوم به اهانت به همسر مکرمه شهید مدافع حرم و آمر به معروف بود، با صدور قرار جلب دادرسی و کیفرخواست به دادگاه اراک، ارسال شد.

موسوی تصریح کرد: همکاران ما در روزهای اخیر حتی جمعه و روز تعطیل پیگیر پرونده تاسوعا و هتک حرمت این روز بودند چرا که اهانت به مقدسات دینی مردم ولایت‌مدار و هم در قالب یک تجمع علیه امنیت داخلی و امنیت ملی بود که این پرونده هم منتج به نتیجه شد و امروز اول‌وقت، به‌فاصله 10 روز از وصول گزارش هر دو پرونده که 11 مرداد دریافت شده بودند منتج به نتیجه شد و کیفرخواست متهمین پرونده صادر شد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به رسیدگی به پرونده هتک حرمت تاسوعای حسینی گفت: تاسوعا و عاشورای حسینی مورد احترام و تکریم همه فرقه‌ها و مذاهب و حتی غیرموحدین و کسانی که دین و مذهبی هم ندارند، است که باید قداست آن حفظ شود، که با پیگیری همه همکاران دستگاه قضا امروز هم کیفرخواست اهانت‌کنندگان به مظهر قداست شیعه یعنی تاسوعای حسینی صادر شد و پرونده امروز به محاکم اراک ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم هر دو پرونده را در یک شعبه ویژه که در محاکم اراک داریم با قید فوریت در همین هفته رسیدگی کنیم و رأی قاطع و قانونی آن صادر شود چراکه با تمام وجود و با تمام توان و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها از امنیت ملی و امنیت مردم و نیز مرزهای عقیدتی و مرزهای اعتقادی جامعه و مظهر عظمت و عزت شیعه که تاسوعا و عاشورا است، حفاظت و حراست می‌کنیم.

موسوی خاطرنشان کرد: کسانی که قصد تعرض به این مرزهای عقیدتی مهم را دارند، بدانند که قانون بسیار سریع بدون فوت وقت و بدون اغماض درباره آنها اجرا خواهد شد و باید منتظر عواقب پشیمان‌کننده تعدی به قانون باشند.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی عنوان کرد: در پرونده هتک حرمت تاسوعا 9 نفر دستگیر شده بودند که به دستگاه قضایی اعزام شدند که هر 9 نفر با دو ـ سه عنوان جرایمی که داشتند مشمول قرار جلب دادرسی و صدور کیفرخواست شدند.

وی اضافه کرد: برخی از این‌ها متأسفانه در زمینه نگهداری از مواد مخدر هم عناوین اتهامی دارند، علاوه بر هتک حرمت مقدسات، اهانت به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله(ع) و ائمه معصومین(ع) و روز تاسوعا و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت در آن روز گرفتار بلیه مواد مخدر هم هستند، یعنی از این قشر هم در این گروه 9 نفر بودند که ان‌شاءالله با صدور رأی باز هم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

موسوی بیان کرد: از مردم تشکر می‌کنم که موضوع را با دقت و حساسیت پیگیری می‌کنند، ما خواستیم تا قبل از پایان ماه محرم، به این جرایم رسیدگی کنیم و در همین ماه که ماه حسینی است، ماه احیا و اقامه عزای سیدالشهدا(ع)، اهانت‌کنندگان به قداست عزاداری سیدالشهدا(س) و تاسوعای حسینی مجازات شوند تا به‌هرحال دل به‌دردآمده شیعیان به‌لحاظ هتک حرکتی که شده است تا حدودی آرام شوند چراکه مردم ما داغدار و عزادار سیدالشهدا(ع) هستند بنابراین برای آنها قابل هضم نیست که کسی در روز تاسوعا بخواهد چنین جسارتی را مرتکب شود.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره راهبرد قاطع دستگاه قضا در برخورد با این گونه هتک‌حرمت‌ها به‌منظور پیشگیری از تکرار آنها گفت: مقوله پیشگیری از جرم یک مقوله پیچیده است. دستگاه قضا در زمینه نظارت و برخورد با متهمین در حیطه وظایف قانونی خود با صدور احکام قضایی و برابر با قانون عمل می‌کند اما در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از تکرار این گونه حوادث نیازمند مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم چرا که آنچه رخ داد نشئت‌گرفته از برخی ترک‌فعل‌ها در گذشته است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با صدور احکام قضایی پرونده‌های مذکور، ضمن تنبیه متهمین در زمینه پیشگیری از وقوع و تکرار  این قبیل جرایم گام برداریم.

 

کدخبر: 918442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟