مرگ یک کارگر در میان آهن‌ پاره‌ها در شرکت فولاد شاهرود

به گزارش رکنا، گرچه قرار بود تعطیلات این هفته به‌واسطه شدت گرمای هوا برای همه بخش‌های دولتی و خصوصی اعمال شود؛ اما تعداد قابل‌توجهی از واحدهای صنعتی ، معدنی و تولیدی در اقصی نقاط کشور از جمله استان سمنان همچنان در حال فعالیت بودند.
جدای از نقض دستورالعمل دولت در تعطیلی‌های دو روزه این هفته، برخی واحدهای تولیدی نیز در همین بازه دچار مشکلاتی از جمله حوادث کارگری شدند که باید زوایای آن به‌دقت بررسی شود.
در همین روزها، یک کارگر جرثقیل در کارخانه فولادسازی شاهرود جان خود را از دست داد؛ حادثه آن‌قدر غم‌انگیز بود که در فضای مجازی و رسانه‌های استان سمنان به‌سرعت خود را نشان داد.
بر اساس گزارش‌های اولیه، کارگر جوان شاهرودی بین جرثقیل و سازه آهنی سوله گیر کرده و جان خود را از دست داده بود.

ورود دستگاه قضائی به ماجرا

در همین حال، محمدجعفر عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان پس از بروز حادثه تلخ و دلخراش فوت کارگر جوان در شرکت فولاد شاهرود، ضمن ابراز همدردی با خانواده این کارگر، دستورات قانونی لازم را به دادستان عمومی و انقلاب شاهرود صادر کرد.
رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: پس از بروز حادثه دلخراش و تلخ حین کار برای کارگر جوان در شرکت فولاد شاهرود و ضمن ابراز تسلیت و همدردی با بازماندگان و خانواده ارجمند عزادار، دستورات قانونی لازم برای تعیین علت وقوع این حادثه صادر شد .
عبداللهی ادامه داد: به دادستان عمومی و انقلاب شاهرود دستور داده شد تا فوراً مقامات قضائی صالح در محل وقوع حادثه حاضر شوند و همچنین شخصاً با دعوت از کارشناسان ایمنی محیط کار و بیمه ضمن بررسی ابعاد وقوع این حادثه، چنانچه بخش‌های دیگری از آن واحد صنعتی از ایمنی لازم برخوردار نیست، شناسایی و ایمن‌سازی انجام شود و در صورت عدم امکان ایمن‌سازی از ادامه فعالیت آن بخش ممانعت قانونی به عمل آید .
رئیس کل دادگستری استان سمنان افزود: حفظ ایمنی و امنیت محیط کار و کارگری از وظایف ذاتی و مهم کارفرمایان است و دستگاه قضائی به حفظ جان و امنیت محل کار کارگران حساس است.
عبداللهی گفت: نباید جان افراد با سهل‌انگاری و عدم رعایت نکات ایمنی و نظامات کاری به خطر بیفتد و چنانچه در وقوع این حادثه قصوری اتفاق افتاد باشد، برخورد قانونی و بدون اغماض دستگاه قضائی اعمال خواهد شد.

مسؤولان اجرایی؛ همچنان در سکوت!

وقوع حوادث کارگری گرچه اجتناب‌ناپذیر است؛ اما ایمن‌سازی واحدهای تولیدی می‌تواند این حوادث را به حداقل ممکن برساند.
اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان به‌عنوان یکی از مراجعی که حوادث کارگری را بررسی می‌کند، عمدتاً در حوادث این‌چنینی سکوت اختیار می‌کند و پاسخی به افکار عمومی نمی‌دهد.
گرچه ورود دستگاه قضائی به ماجرا بارقه‌های امید را در دل مطالبه‌گران اجتماعی برافروخته؛ اما این، نافی وظایف رسمی دستگاه‌های اجرایی مسؤول در زمینه حوادث کارگری نخواهد بود.

کدخبر: 915895 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟