عکس تلخ از نارگل کوچولو / دختر 11 ماهه فرشته نجات شد + جزییات

به گزارش رکنا، وقتی نارگل به دنیا آمد، انگار نور و شادی به خانه پاشیده شد. خانه با وجود او روشن شده بود و پدر‌و‌مادر شادمان از این هدیه الهی شاکر خدای خود بودند اما این شادی فقط ۱۱ ماه دوام داشت.

محمود شیردل، پدر نارگل از روزی می‌گوید که دختر کوچکش تشنج کرد: «17 یا 18 تیرماه امسال بود که این اتفاق افتاد. دخترم کاملا سالم بود و سابقه ابتلا به هیچ بیماری نداشت. روزی که نارگل تشنج کرد، من در خانه نبودم و مادر و همسرم کنار او بودند که بدون هیچ دلیل مشخصی دخترم دچار تشنج شد و علتش را هم متوجه نشدیم. او را به مرکز درمانی در شیروان بردیم اما کاری از پزشکان ساخته نبود و برای همین به بجنورد رفتیم که در آنجا هم کادردرمان نتوانستند کاری برای دخترم انجام دهند. درنهایت او را به مشهد بردیم و پزشکان او را به اتاق عمل بردند که نارگل تا ساعت یک بعد‌از‌ظهر در اتاق عمل بود. بعد از اتمام عمل امیدوار بودیم دخترم طی ۲۴ساعت حالش بهتر شود و انتظار می‌کشیدیم. او یک هفته تا ۱۰روز در بیمارستان قائم مشهد بستری بود اما باوجود تمام زحماتی که پزشکان کشیدند، دخترم بهبود پیدا نکرد. دکترها درنهایت اعلام کردند دیگر امیدی به بازگشت او نیست و متاسفانه دچار مرگ مغزی شد.»

بعد از مرگ نارگل، پزشکان بحث مرگ مغزی را مطرح کردند اما این موضوعی نبود که پدر و مادر نارگل بتوانند به‌راحتی بپذیرند: «ابتدا این موضوع را نپذیرفتم. بعد از کمی فکرکردن، مسأله را با برادر و همسرم در میان گذاشتم. به هر حال همسرم مادر نارگل بود و طبیعی بود که نتواند به آسانی با موضوع اهدای عضو کنار بیاید، درنهایت همگی به این نتیجه رسیدیم که با اهدای عضو او می‌توان فرصت زندگی دوباره را برای چند نفر فراهم کرد و دخترم هم جایگاه خوبی در دنیای باقی خواهد داشت.»

بعد از اعلام رضایت خانواده، نارگل به بیمارستان منتصریه مشهد منتقل و در آنجا دو کلیه و کبدش اهدا شد: «دخترم روز عاشورای سال گذشته به دنیا آمد و امسال اول محرم هم از دنیا رفت. با این‌که از دست دادن او برای من و مادرش بسیار دشوار است اما همین که به‌واسطه اهدای اعضای بدنش بیمارانی فرصت زندگی دوباره پیدا می‌کنند، غم دل‌مان را تا حدودی تسکین می‌بخشد.»

با اهدای اعضای بدن نارگل، نام او به‌عنوان کوچک‌ترین اهدا‌کننده عضو در مشهد در سال جاری ثبت شد.

ابراهیم خالقی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با تپش با بیان این‌که کودک ۱۱‌ماهه این خانواده شیروانی به‌دلیل تشنج دچار مرگ مغزی شد، گفت: «قلب زنده‌یاد نارگل شیردل، چون کوچک بود، مناسب اهدا نبود اما کلیه‌هایش به یک جوان ۲۰ساله مشهدی اهدا و کبدش نیز به شیراز ارسال شد و آنجا به یک کودک ۱۷ماهه که ساکن اصفهان بود و از بیماری کبدی رنج می‌برد، پیوند زده شد. دانشگاه علوم پزشکی مشهد تقریبا تنها دانشگاهی است که پیوند زیر یک‌سال انجام داده و خوشبختانه عملکرد مطلوبی نیز داشت.»

کدخبر: 914332 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟