جدایی زوج تحصیلکرده در آستانه پیری / عشق آنها زبانزد خاص بود!

به گزارش رکنا؛ زندگی آنها همیشه زبانزد خاص وعام بود ، مثالی از یک زندگی سالم و آرام و بدون دغدغه بوده است که حاصل آن فرزندانی موفق و تحصیل کرده ای است که تحویل جامعه داده اند .  اما حالا با رفتن بچه ها سکوتی که سال ها بر زندگی و رابطه آنها حکمفرما است ، تشدید شده و حرفی برای گفتن با هم ندارند و از قضا دلیلی هم برای ادامه زندگی مشترک با یکدیگر نمی بینند، آنها سال ها تلاش کرده اند یکدیگر را تحمل کنند تا بچه ها یشان به سرو سامان برسند و حالا وقت آن است که به خود بی اندیشند.

صدای طلاق  آنها در خانواده نزد اقوام و آشنایان همچون بمبی خواهد ترکید. چه کسی باور می کند این زوج میانسال که سال ها همه آشنایان و اقوام به زندگی آنها حسرت می ورزیدند ، اکنون برای جدایی راهی دادگاه خانواده شماره دو لنجک شوند .

فرزانه تصمیمش را گرفته است. طلاق در میانسالی واقعه ای است که دلایل آن کم کم در طول سالیان زیاد پیمان زندگی روی هم جمع شده و امروز به یک قیچی تبدیل شده است که قرار است طناب این ارتباط را برای همیشه پاره و قطع کند .

افزایش طلاق در میانسالی

در سال های اخیرشاهد نرخ طلاق در میانسالی یا اصطلاحا طلاق خاکستری که درحال افزایش است، هستیم . به راستی چه عواملی باعث فروپاشی کانون گرم برخی از خانوادهها شده است ؟ در دهه های گذشته، فشارهای اجتماعی ، اقتصادی و تابو بودن طلاق یاعث می شد که زوجین تا آخر عمر در کنار هم بمانند و با تمام سختی ها و ناراحتی ها کنار بیایند و در واقع با سختی های روزگار  دست و پنجه نرم کنند . اما حالا آستانه صبر و تحمل زوجین  با افزایش سن کمتر و کم رنگ شده است .  اکنون فرزانه از خود می پرسد چرا باید به این زندگی مشترک و طاقت فرسا ادامه دهد؟ حالا که بچه ها هر یک به خانه خود رفته و سرگرم زندگیشان هستند ، او برای حفظ چه چیزی باید تلاش کند؟ زوج های میانسالی که امروز در راهروهای دادگاه دیده می شوند، همان زوج های جوان دیروزی هستند که در سخت ترین شرایط خود را ملزم می دانستند که زندگی مشترکشان را ادامه دهند. اما طلاق در میانسالی چه دلایلی می تواند داشته باشد ؟

امروزه جامعه به شادی و رضایت فردی اهمیت بیشتری می دهد واین باعث شده که تحمل سال ها سختی و فشار برای زوجین میانسال دشوارتر شود.بنابراین تابو بودن طلاق در دوره کنونی به اندازه دهه های پیش نیست. از سوی دیگر، طلاق در میانسالی با انگ جدایی برای یافتن یک عشق جدید همراه نیست و دیگر والدین فرزانه و حبیب هم در قید حیات نیستند که آنها را وادار به ادامه زندگی مشترک کنند و به آنها یادآوری کنند که طلاق آنها تصویر بدی در میان اقوام و آشنایان به نمایش می گذارد.

نظر کارشناس

دکتر مجید ابهری آسیب شناس ورفتارشناس اجتماعی در این زمینه به خبرنگار ما گفت : اختلافات زناشویی احتمال بروز درهرمقطع زمانی داشته و نشان دهنده تغییرات سبک زندگی وتاثیرعوامل بیرونی است .معمولا سالهای قبل بعد از گذشت 10 الی 15 سال از زندگی مشترک دیگر اصطلاح معمول تاگور باهم هستیم را به کار می بردند و از همین جا ورود با لباس سفید وخروج با کفن از خانه شوهر درخانواده ها مطرح بود.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: متاسفانه درچند سال اخیرا بروز اختلافات وحتی وقوع طلاق دربین زوجین قدیمی یعنی دارای  بیش از 10 حتی 20 سال سابقه ملالحظه می شود. در این گونه زندگی ها معمولا فرزندان بزرگ وحتی ازدواج کرده و دارای فرزند نیز حضور دارند و جای تاسف در اینجاست که توصیه به طلاق از سوی فرزندان بیان می گردد.

ابهری با اشاره به اینکه هنگام صحبت با فرزندان اظهارمی دارند بهتر است پدرو مادر جدا شوند و هریک برای خود زندگی کنند، یادرآورشد : یعنی درست درزمانی که زن و شوهر نیازعاطفی به یکدیگردارند ، توصیه طلاق به آنها می شود .

وی  افزود: متاسفانه نکته تاسف برانگیز دیگر دارا بودن تحصیلات عالیه زوجین است ، در گذشته کسانی که مشکل زناشویی داشتند نزد اینگونه افراد مراجعه می کردند اما حالا خود آنها در مسیر طلاق قرار می گیرند علت را از نظر رفتارشناسی باید در کاهش سطح عاطفه در زوجین جستجو کرده و تغییر سبک زندگی بستراصلی بروز اینگونه جدایی ها است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد :معمولا افراد دارای سابقه زندگی با سن وسال بالا و تحصیلات عالیه از طلاق اینگونه مسائل شرمنده می شدند و حتی اختلافات خود را مخفی می کردند، اما از بین رفتن پرده های شرمساری و احترام به روابط عاطفی امروزه دیگر بروز اینگونه اتفاق ها را ممکن ساخته است .

دکتر ابهری ادامه داد : رسانه ها باید با بیان ریشه های وقوع اتفاقات یاد شده و روش ها و راههای پیشگیری یا درمان آنها اجازه ندهند صاحبان تجربه و تحصیلات خود در مسیر وقایع تلخ و آزار دهنده قرار گیرند و زشتی جدایی با داشتن فرزند بزرگ وحتی عروس ، داماد و نوه باید بیان شود و به جای قبلی خود برگردد.

مجید ابهری درپایان توصیه کرد : اگر درشرف طلاق میانسالی قراردارید و نمی توانید برای تغییر اوضاع کاری بکنید ، بهتر است از مشاور کمک بگیرید ، با این کار می توانید این روزهای سخت را با آرامش بیشتری سپری کنید و زندگی را بسازید که آرزویش را دارید .

ناهید پروری / روزنامه ایران

کدخبر: 900630 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟