طلاق عاقبت ازدواج اینترنتی زوج طلبه در تهران + جزییات

به گزارش رکنا، هنگام ورود به سالن طبقه دوم مجتمع قضایی خانواده شماره دو ولنجک چشمم به طلبه جوانی افتاد که با برگه ابلاغیه‌ ای در دست کنار زنی محجبه ای پشت در شعبه رسیدگی کننده بسیار جلب توجه می‌ کرد.

زن جوان محجبه هم در انتظار وقت رسیدگی بود که دقایقی بعد منشی شعبه نام زوج جوان را صدا کرد و آنها را به داخل فراخواند  و ...  مریم وحسن قاضی منتظر شماست.

زوج جوان با سلام وارد شعبه دادگاه شدند و قاضی در حالی که پرونده را مطالعه می‌کرد، از بالای عینکش نگاهی به زوج جوان کرد، سلام‌شان را پاسخ داد.چند دقیقه‌ای سکوت بر فضای دادگاه حاکم شد و پس از آن قاضی در حالی که عینکش را از روی چشم‌هایش برداشت به مریم گفت خب بفرمایید؟مریم پاسخ داد: من همه چیز را در دادخواستم نوشتم الان چه چیزی را توضیح بدهم؟

آشنایی در فضای مجازی

حسن  که 27 سال سن دارد ، نگاهی به همسرش کرد و گفت اجازه بده من ابتدا حرف بزنم. آقای قاضی طلبه و ساکن شهرستان اراک هستم  دو سال پیش با مریم همسرم که طلبه است و در تهران زندگی می کرد ،  ازطریق فضای مجازی (فیس بوک ) باهم آشنا شدیم ، مدتی که از ارتباط سایبری مان گذشت ، تصمیم گرفتیم یکدیگر را از نزدیک ببینیم ، بنابراین باهم قرار ملاقات گذاشتیم چندین جلسه من برای دیدن مریم ازاراک به تهران آمدم . پس از مدتی احساس کردم دوستش دارم و کم کم به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم باهم ازدواج کنیم. بعد از تصمیم‌مان همه چیز سرعت گرفت و ما خانواده‌های‌مان را در جریان قرار دادیم. پس از موافقت آنها عقد کردیم اما به خاطر شرایط کرونا میهمانی مختصری گرفتیم و مستقل شدیم.

زندگی‌مان خیلی خوب بود احساس می‌کردیم که خوشبختیم، اما همه چیز به یکباره خراب شد و همسرم بنای ناسازگاری گذاشت .

در این میان مریم به همسرش گفت چرا واقعیت های که در زندگیمان اتفاق افتاده است را نمی گویی؟

طلبه جوان سرش را پایین انداخت و سکوت کرد و سپس مریم ادامه داد:  دوسال پیش بود که با حسن درفضای مجازی آشنا شدم. روزهای اول آشنایی خیلی زود گذشت وپس از چهارماه فهمیدم عاشقش شده ام.تا اینکه پیشنهاد ازدواج داد وقتی دیدم که از نظر دینی ، فکری و معیاری به هم نزدیک هستیم ماجرا را به خانواده ام اطلاع دادم  و ... ازآنجایی اینکه همسرم ساکن شهرستان بود، چون دوستش داشتم پذیرفتم که درآنجا زندگی کنم .بنابراین زندگی درزیر یک سقف را شروع کردیم .

همان اوایل زندگیمان متوجه شدم باهم هیچ تفاهم فرهنگی باهم نداریم  ، آنجا بود که با خودم کلنجار می رفتم  ای کاش براحتی بله نمی گفتم و زمان بیشتری را برای شناخت از یکدیگرتعیین می کردیم

اختلاف زیر یک سقف

این زن جوان درحالی که اشک می ریخت ادامه داد:.از زمانیکه وارد زندگی مشترک شدم ، نتوانستم با هم کنار بیایم و احساس خوشبختی داشته باشم  اکنون بشدت از این وصلت پشیمان هستم و اشتباه بزرگی مرتکب شدم وبدون هیچ گونه تحقیقی به همسرم بله گفتم . حالا نیز قادر به ادامه زندگی با وی نیستم و در قبال طلاق حاضرم همه مهریه ام را به او ببخشم .

قاضی پرونده پس از شنیدن اظهارات این زوج جوان آنها را به مرکز مشاوره راهنمایی کرد ، اما با گذشت یک ماه زوج جوان وقتی دیدند که نمی توانند در کنارهم  احساس خوشبختی کنند ، تصمیم به جدایی گرفتند .

طلبه جوان گفت: وقتی دونفر در کنار هم زندگی می کنند و از نظر فکری دنیای متفاوتی باهم دارند و نمی توانند احساس خوشبختی داشته باشند تنها راه رسیدن به آرامش و آسایش وزندگی بهتر جدایی است .

در پایان نیز قاضی سعی کرد این زوج را از جدایی منصرف کند اما وقتی اصرار آنها را دید حکم طلاق را صادر کرد .

 ازدواج اینترنتی و عواقب تلخ آن

پیمان حاج محمد عطار ، دکتری حقوق جزاء و جرمشناسی درباره ازدواج اینترنی به خبرنگار ما گفت : با توجه به اینکه جهان به سرعت شاهد پشرفت علم و تکنولوژی نوین است و یکی از این تکنولوژی ها شبکه های اجتماعی است  که زندگی افراد را تحت تاثیر قرارداده است .امروزه مرواده های اکثر مردم دنیا از طریق فضای مجازی انجام می گیرد ، در برخی موارد اینگونه ارتباطات دارای فواید قابل توجهی است از جمله فعالیت های بازرگانی ، اقتصادی و آموزشی و... داشته است .امرووزه میلیون ها معامله خرد و کلان در سطح بین المللی میان اشخاص کشورهای مختلف بدون آنکه دوطرف معامله یکدیگر را ببینند از طریق فضای سایبری مبادرت به تجارت باهم می کنند .

این کارشناس جزاء و جرمشناسی ادامه داد: اما تشکیل زندگی مشترک و ارتباط زناشویی صرف نظر از اینکه یک عقد قانونی مطابق سایر معاملات برابر قانون مدنی انجام می شود ، نیازمند شناسایی و تحقیق و ارتباطات عاطفی و روحی و معنوی بین دونفر که قصد زوجیت دارند، است ولی متاسفانه بسیاری از آشنایی هاو ارتباطات مقدماتی تشکیل زندگی مشترک از طریق همین شبکه های اجتماعی بین دختران و پسران اتفاق می افتد و این ارتباطات مجازی فاقد شناسایی معنوی ، عاطفی دختر وپسر با یکدیگر است که صرفا از طریق ارتباط حضوری وفیزیکی تحقق می یابد.

صد افسوس اینکه در بسیاری از موارد طرفین به جهت آنکه امکان دیدن حضوری یکدیگر را ندارند برای جالب توجه طرف مقابل به روش های غیر منطقی ، غیر شرعی و حتی غیر قانونی متوسل می شوند که موجب فریب طرف مقابل و ایجاد توهمات غیر واقعی از شریک آینده خود می شود  .در نهایت پس از اینکه ارتباطات مجازی آنها منجر به حضوری و انجام آداب و آیین های ایرانی و مذهبی شد این دو شخص هنوز در توهمات مجازی خود بهسر می برند و چنانچه این ارتباط منجر به عقد و ازدواج بین آنها شود در بسیاری از مواقع با فاصله بسیار اندک از زمان عقد و تشکیل زندگی مشترک آشکار شدن واقعیات و نواقص حقیقی طرفین ختم به شکست و نهایتا جدایی می شود .

دکتر عطار یادآور شد : بنابراین برای کاهش مشکلات ناشی از آشنایی های فضای مجازی دختران و پسران بهتر است  به مدت قابل توجهی به صورت حضوری با یکدیگر در ارتباط باشند .البته بسیاری از پزونده های دادگاه خانواده که خواسته زوجین طلاق است نیز پس از روابط حضوری و فیزیکی یبا یکدیگر وحتی خانوادهها منجر به جدایی شده است .

ناهید پروری / ایران

 

کدخبر: 898862 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟