حمله پلنگ به گروه طبیعت گردی در خواف / مرد جوان زخمی شد + جزییات

به گزارش رکنا، سعید شفیعیان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خواف اظهار داشت: صبح روز 14 خرداد یک گروه کوهنورد و طبیعت‌گرد محلی شامل 3 نفر در ارتفاعات مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست شهرستان خواف برای خوردن چای اتراق می‌کنند، در نزدیکی و حدود 15 متری محل اتراق حفره یا یک غار کوچکی وجود داشته که احتمالا محل استراحت پلنگ بوده است که در نهایت پلنگ به یکی از این افراد حمله کرده و وی را به صورت سطحی زخمی و سپس فرار می‌کند.

وی افزود: حدود 45 روز پیش تصاویر یک قلاده پلنگ و توله‌های او در شهرستان ثبت شد و روزهای قبل از این نیز حضور پلنگ در ارتفاعات شهرستان گزارش شده بود.

شفیعیان گفت: گزارش و تصویربرداری از پلنگ در ارتفاعات شهرستان موضوع تازه‌ای نیست و به تکرار این گزارش‌ها به اداره حفاظت محیط‌زیست واصل شده است اما در روزهای اخیر با توجه به اینکه زادآوری این گونه در شهرستان اثبات و پلنگ به همراه توله‌های خود مشاهده شده است، لازم است کوهنوردان و جوامع انسانی اطراف زیستگاه‌های کوهستانی به نکات احتیاطی آن توجه ویژه‌ای کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خواف  تصریح کرد: در مواجه انسان و پلنگ عموما دو سناریوی کلی وجود دارد؛ یا انسان وارد زیستگاه پلنگ شده‌ و یا پلنگ به جوامع انسانی مانند روستاهای اطراف زیستگاه نزدیک شده ‌که روش مدیریت این دو متفاوت است.

وی با ذکر اینکه اغلب مشاهدات و مواجه پلنگ در طول یکسال اخیر در این شهرستان از نوع اول است توضیح داد: با توجه به این که انسان‌ها دائما زیستگاه گونه‌هایی چون پلنگ را کوچک و محدود کرده و به زیستگاه‌های باقی مانده نیز تعرض کرده‌ایم، مواجه انسان با آنها افزایش یافته است که همچنین مواجهه آنها با وسایل ارتباطی امروزی انعکاس بیشتری نیز یافته است.

شفیعیان گفت: با مصاحبه انجام شده با آسیب دیده حادثه، مواجه اخیر خوشبختانه به خیر گذشته که می‌توانست آسیب جدی‌تری داشته باشد.  البته بهترین حالت مدیریت صحنه تعارضات حیات‌وحش و انسان رفتاری است که انسان و پلنگ هیچ کدام صدمه و لطمه نخورند.

اما ‌طبیعت‌گردی که مورد حمله پلنگ قرار گرفته بود ‌اظهار‌ داشت: در یک قسمت از تنگل خرگرد به اتفاق جمعی از دوستانمان حدود ساعت 9 و نیم صبح مشغول صرف صبحانه بودیم که صدای غرش شنیدیم‌؛ یک پلنگ بزرگ در مسافت تقریبی 15 متری خودمان دیدیم‌، پا به فرار گذاشتیم اما خودش را به ما رساند و به سمت من حمله‌ور شد.

وی ادامه داد: با صحنه عجیب و ترسناکی روبه‌رو شدم‌؛ با خوف و ترس دستم را مقابل پلنگ برای حفاظت از خود بردم‌؛ اما پلنگ نیش‌های دندانَش را به دستم فرو برد که با کمک ‌دوستانم‌ پس از دقایقی پلنگ دور شد‌؛ نهایتا با درد و خونریزی شدید به بیمارستان مراجعه کردم.

کدخبر: 898722 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟