کاشت درخت پائولونیا جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد + جزییات

به گزارش رکنا، حمزه عشوری با بیان اینکه کاشت درخت پائولونیا در استان ممنوع است گفت: درخت پائولونیا با نام علمی Paulownia از تیره پالونیاییان می‌باشد که گونه‌های مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و مناطق دیگر شرق آسیا، مانند ژاپن و کره می‌باشد. این گونه حدود ۴۰ تا ۵۰ سال پیش به‌صورت محدود وارد کشور شد و به منظور مطالعات تحقیقاتی و آموزش دانشجویان در باغ بوتانیک (گیاه‌شناسی) نگهداری می‌شد.

وی افزود: گونه پائولونیا برگ‌های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می‌کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی‌دهد و آن‌ها را از بین می‌برد. این گیاه با مصرف بیش از حد آب باعث ازبین رفتن منابع آبی می‌شود وبیشتر از طریق ریشه تکثیر می‌یابد و رشد سریع از خصوصیات ثابت گونه‌های پائولونیاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: براساس اطلاعات بدست آمده بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پائولونیا گونه مهاجم است و کاشت این درخت بدون مطالعه و آسیب‌شناسی دقیق به صلاح تعادل بوم‌شناسی منطقه نمی‌باشد.

عشوری درباره کشت این نوع درخت در استان گفت: به استناد مواد ۱.۶، ۷ قانون و بهسازی محیط زیست که حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هرگونه آلودگی و اقدام مخرب منتج به برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست را ضروری می‌داند و همچنین بند (ب) ماده ۸ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی که صراحتاَ گونه‌های بیگانه را بدون کسب مجوز، جرم محسوب می‌نماید؛ کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه‌های طبیعی گردد از طرف این سازمان جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

وی در پایان افزود: با توجه به قابلیت رشد گسترده و انشعابات ریشه‌های این گیاه در اعماق خاک و خطر آسیب‌رسانی جدی به تاسیسات زیرزمینی و زیربنایی از مردم خواست تا از ورود، کشت و توسعه آن در سطح استان جلوگیری و در صورت مواجهه، نسبت به حذف و جایگزینی آن با گونه‌های بومی استان اقدام نمایند.

کدخبر: 897104 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟