سرنوشت هولناک جوینده گنج در قندیل پیرانشهر + عکس

به گزارش رکنا، اسماعیل ابراهیم آقا، نجاتگر کوهستان استان آذربایجان غربی در گفتگو با ایران در تشریح یک عملیات طاقت فرسای کوهستان در ارتفاعات قندیل پیرانشهر، بیان داشت: ساعت 14 و 40 دقیقه سه شنبه 2خردادماه به ما اطلاع دادند که یکی از اهالی بومی در منطق قندیل در نزدیکی پیرانشهر سقوط کرده است و ما چند دقیقه بعد پایگاه را به مقصد این منطقه ترک کردیم.

وی در ادامه افزود: ما به علت گزارشی که از وضعیت این فرد دریافت کرده بودیم سعی کردیم تا در کمترین زمان ممکن به محل حادثه برسیم و تقریبا کمی بیشتر از سه ساعت طول کشید تا به منطقه برسیم. این منطقه به دلیل قرارگیری در ارتفاعات نزدیک مرز و بارش برف در روزهای اخیر شرایط بسیار سختی برای امداد رسانی داشت بطوریکه ما در قسمتی از مرحله ماشین را در یک منطقه گذاشتیم و بقیه راه را پیاده به سمت محل حادثه حرکت کردیم.

جوینده گنج

نجاتگر کوهستان استان آذربایجان غربی تصریح کرد: ما حدود ساعت 4 و 30 دقیقه رسیدیم به منطقه حادثه و متوجه شدیم که این فرد حدود 55 ساله یکی از اهالی این منطقه است که برای چیدن گیاهان خوراکی و قارچ و به علت بی احتیاطی به لبه یک پرتگاهی در ارتفاعات قندیل نزدیک می شود و متاسفانه نزدیک به 70 متر در طول مسیر پرتگاه همزمان کشیده و پرت شده است.

ابراهیم آقا گفت: متاسفانه این اتفاق باعث شده بود تا وی دچار ترومای شدید سر، شکستگی دندان، زخم های جدی در صورت، دست و پا شده بود و شدت تروما به حدی بود که وقتی می خواست راه برود یا بایستد دچار سرگیجه شده و تعادل خود را از دست می داد.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه مصدوم دارای وزن بالایی هم بود امدادرسانی به او و حمل و نقل او بسیار سخت بود به همین دلیل از اهالی محل درخواست کردیم تا از حیوانات باری آنها برای حمل فرد مصدوم کمک بگیریم و خوب این باعث سرعت بخشیدن به عملیات امداد و نجات شد.

جوینده گنج

نجاتگر کوهستان استان آذربایجان غربی تاکید کرد: تیم امداد ما 4 نفر بود و چندین نفر از بستگان فرد آسیب دیده نیز در صحنه حضور داشتند و در برخی موارد به ما کمک می کردند و همین باعث شد تا بتوانیم مسیری را که قرار بود تا خودرو امداد طی کنیم در اوج سختی به ایمن ترین شکل ممکن انجام گیرد.

ابراهیم آقا به محدودیت های موجود در این منطقه به لحاظ طبیعی و توپوگرافی اشاره کرد و افزود: این محدودیت ها باعث شد تا زمان برگشت ما بیش از دو برابر زمان رسیدن به منطقه باشد و تقریبا عملیات امداد در نزدیکی ساعت 11 شب با تحویل دادن مصدوم به نیروهای امداد اورژانس به اتمام رسید.

وی یادآور شد: این مساله یعنی وقوع حادثه کوهستان در این منطقه بیشتر برای اهالی بومی اتفاق می افتد و به ندرت اتفاق می افتد که این وقایع برای گردشگران و کوهنوردان و غیربومی ها به وقوع بپیوندد به همین دلیل جمعیت هلال احمردر این منطقه برنامه ها وکارگاه های متعددی برای امداد و نجات و لزوم توجه به نکات ایمنی در زمان حضور در کوهستان برگزار کرده است.

این نجاتگر کوهستان استان آذربایجان غربی افزود: ما حداقل در ماه سه ماموریت کوهستان داریم که علت اصلی تمامی آنها اقدام به جمع آوری گیاهان دارویی یا خوراکی در کوهستان در منطقه پیرانشهر است و متاسفانه اغلب این افراد نگاه اقتصادی به این مساله دارند و به عنوان شغل اقدام به انجام این کار می کنند و ما فقط امیدواریم این اتفاق به صورت ایمن انجام گیرد.

به گزارش ایران، این چندمین بار است که روزنامه ایران حادثه امداد کوهستانی به یک مصدوم را در استان های فارس، چهارمحال و بختیاری و در حادثه کنونی در استان آذربایجان غربی پیگیری می کند که در نهایت علت آن توسط مقامات مسوول "اقدام به جمع آوری گیاهان دارویی و خوراکی یا قارچ توسط اهالی بومی" عنوان می شود و به نظر می رسد این مساله در حال تبدیل شدن به یک بحران و نیازمند چاره جویی و پیشگیری توسط مسوولان و متولیان امر است.

آیدین رزاقی / ایران

 

کدخبر: 896337 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟