فریاد سردار هادیانفر از نگرانی  عمق فاجعه ! / افشای ارگان هایی که به فکر جان مردم نیستند ! / آزمون گواهینامه موتور راحت تر می شود !

به گزارش رکنا، در اظهارات  سردار هادیانفر عمق فاجعه تصادفات و خطرات آن برای آینده را می شود لمس کرد و بی اعتنایی برخی ارگان های مسئول که متاسفانه با جان مردم بازی می کنند.

سردارسید کمال هادیانفر در این خصوص گفت: پلیس مسئول رسیدگی به تصادفات است و مسئول تصادفات نیست و اگر ا با این روند جلو برویم کشته های تصادفات در سال 1402 از 21 هزار نفر می گذرد.

وی افزود: دولت، مجلس شورای اسلامی مسئول هستند همه دستگاه و سازمان‌ها که نقش دارند باید در موضوع تصادفات ورود کنند و نقش خود را به خوبی ایفا کنند و اگر مسئولی در چارچوب قانون پاسخگوی اقدامات مسئولیتی که قبول کرده، نباشد در محضر خداوند باید پاسخگو باشد چرا که موضوع جان مردم است.

سردار هادیان فر گفت: در نوروز و تعطیلاتی که احتمال می دهیم با حجم زیاد سفر همراه هستیم،  یک جلسه برگزار می شود و بعد آن همه وظایف و موضوعاتی که مطرح می شود تا چند ماه رها می شود و این در حالی است که روزی 60 انسان فوت می کند. چرا موضوع تروما در بیمارستان به درستی تشخیص داده نمی شود؟ فقط 8 یا 9 نقطه در کشور بحث تروما – مرگ مغزی و خونریزی داخلی – تشخیص داده می شود، اگردر موضوع تصادفات همچون کرونا همه ارگان ها بسیج شوند می توانیم شاهد کاهش چشمگیر کشته ها در تصادفات شویم.

سردارهادیانفر در خصوص خودروهای ناایمن که علت اصلی افزایش کشته ها در تصادف است گفت: بارها تذکر دادیم و برای ایمن سازی خودروها از ارگان و مسئولان درخواست داشتیم اما هیچ اقدامی برای ایمن شدن خودروها پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و صحبت های رییس جمهور در این زمین صورت نگرفته است اما مردم از ما ناراحت هستند. هنوز در بحث ایمنی خودرو‌ها دچار مشکل هستیم، در‌های خودرو‌ها در زمان وقوع سانحه قفل می‌شود و در سوانح رانندگی اغلب خودرو‌ها مورد حریق قرار می‌گیرند.

حداکثر عمر خودرو در کشور‌های توسعه یافته ۷ سال است اما امروز با دریافت یک معاینه فنی خودروی دارای عمر بیش از ۲۰ سال می‌تواند یک سال دیگر در شهر بچرخد. به طور مثال یک خودروی پیکان وانت بعد که از رده خارج شده می تواند با گرفتن یک برگه معاینه فنی خودرو سالها از خودرویش استفاده کند بعد مردم در خصوص ترافیک و آلودگی هوا از ما گلایه می کنند در صورتی که ما یک نیروی اجرایی هستیم.

وی افزود: مردم نیز باید خودشان مراقب خودشان باشند، عابران پیاده در زمان عبور از خیابان دقت بیشتری کنند و در صورت نیاز توقف بیشتری کنند و از مسیرهای خط کشی شده و پل های عابرپیاده عبور کنند. راکبان موتورسیکلت حتما از کلاه کاسکت استفاده کنند و در خودروها همه سرنشینان کمربند ایمنی را ببندند. باور کنید خود مردم هم رعایت کنند می توانند نقش مهمی در کاهش تصادفات مرگبار خواهند داشت. ما بارها هشدار دادیم، جریمه کردیم اما خود مردم نیز باید رعایت کنند.

١٩ هزار و ۴٩٠ کشته در حوادث رانندگی ۱۴۰۱

سردارهادیانفر در ادامه موضوع تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: سال ١۴٠١ حدود یک میلیون و 100هزار تصادف رخ داد که ما برای ۵٧٢ هزار و٣۵۴ مورد کروکی صادر کردیم اما آنچه که ما را نگران و ناراحت کرد موضوع مرگ ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در حوادث رانندگی بود که 2 هزار و ٧١٢ مورد بیشتر از سال ١۴٠٠ بود.

رییس پلیس راهور فراجا در خصوص نگرانی این آمار در خصوص کشته های تصادفات گفت: اگر با همین روند جلو برویم تا پایان سال ١۴٠٢ شمار فوتی‌های تصادفات ما از ٢٠ و ٢١ هزار نفر فراتر خواهد شد. ما برای کاهش تصادفات ٢٠ تا ٣٠ راهکار ساده به دولت و مجلس ارائه داده ایم و اگر نیاز به تغییر قانون و مقررات است باید اقدام شود.

هادیانفر ادامه داد: حتما قانون مستهلک و ناکارآمد است و باید بازنگری شود، دولت حتما باید منابع ویژه بگذارد. ما در نوروز تمام توان خود را می‌گذاریم و ٩٠ هزار نفر را در حالت آماده‌باش در می‌آوریم اما باز هم روند افزایشی است. ۴٢ درصد کشته های تصادفات در بیمارستان است، چرا امکانات کم است؟  به طور مثال یک مصدوم با طحال پاره به بیمارستان منتقل می شود اما ابزار تشخیص وجود ندارد و مصدوم پس از درمان های ابتدایی از بیمارستان مرخص می شود اما بعد یک ساعت فوت می‌کند که باید بیمارستان‌ها نیز تجهیز شود.

این مقام انتظامی عنوان کرد: 6 درصد در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند که لازم است برای کاهش آن اورژانس و هلال احمر تقویت شود. ۵٢ درصد هم در دم و درصحنه تصادف کشته می‌شوند که لازم است همه دستگاه‌ها در این خصوص اقدام کنند.

هادیانفر با بیان اینکه هر ساعت در جاده‌ها 2 نفر جان خود را از دست می‌دهند، گفت: در امسال هر ساعت 2.3 نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده اند.

تغییرات گواهینامه های جدید

سردار هادیانفر درخصوص افزایش صدور گواهینامه در کشور اظهار داشت:  3.1 درصد در دارندگان گواهینامه و 4.3 درصد صدور گواهینامه موتورسیکلت افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه چیپ الکترونیکی از کارت ماشین و گواهینامه حذف شده است، گفت: اکنون بر روی کارت‌ها از QR کد استفاده می‌کنیم و دیگر تأخیر در صدور کارت‌ها نداریم .

هادیانفر در خصوص رنگ بندی گواهینامه ها اظهار داشت: پیشنهاد دادیم و کارهای ابتدایی نیز صورت گرفته شده است تا  گواهینامه‌ها به 3  رنگ سفید، نقره‌ای و طلایی تغییر رنگ بدهند تا سطح رانندگی افراد سنجیده شود. به طور مثال اگر فردی رانندگی خوبی داشته باشد گواهینامه‌ اش از رنگ سفید به نقره‌ای و بعد از آن به طلایی تغییر رنگ می‌دهد و همین امر نیز بالعکس صورت می گیرد.

نکته مهم در این طرح این موضوع است که راننده قانون مدار به تناسب روزهای خوبی که رانندگی می کند از میزان جرائم گذشته است کاسته می شود و حتی می توان برای راننده های قانون مدار بخشودگی جرایم را نیز در نظر گرفت.

آسانتر شدن گواهینامه موتورسواری

رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: 12 میلیون دارندگان موتورسیکلت در کشور داریم که بالغ بر 6 میلیون و 800 هزار نفر از این افراد صاحب موتورسیکلت هستند اما گواهینامه ندارند که به همین منظور قرار است طرح صدور گواهینامه آسان موتورسیکلت را اجرا کنیم .

وی افزود: در طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت  قصد داریم  فرآیند دریافت گواهینامه که در گذشته خیلی سخت و گران بود را تغییر دهیم که به زودی و با هماهنگی هایی که با 186 آموزشگاه موتورسیکلت  انجام دادیم عملی می شود . در این طرح با کوتاه سازی فرآیند دریافت گواهینامه که یک روزه می شود، هزینه آن نیز 48 درصد کاهش پیدا می کند اما باید این نکته در نظر داشته باشید که این طرح تنها برای افرادی اجرایی می شود که صاحب موتورسیکلت باشند.

سردار هادیانفر عنوان کرد که در این زمینه از وزیر اقتصاد و مدیران بیمه‌ ها درخواست کردیم هزینه شخص ثالث موتورسیکلت را تا حداقل ممکن کاهش دهند.

هادیانفر از انتشار کتاب آیین‌نامه جدید با تعداد صفحات کمتر خبر داد و گفت: در این کتاب فقط قوانین و مسائل مهم چاپ می‌شود.

افزایش جریمه ها

رییس پلیس راهور فراجا در خصوص افزایش جریمه ها گفت: طبق قانون هر 3 سال با افزایش جریمه ها روبرو هستیم اما باتوجه به کرونا و محدودیت هایی که صادر شده بود افزایش هزینه جریمه ها بعد از 6 سال درحال افزایش است که این موضوع نیز توسط 4 دستگاه مربوط صورت می گیرد و پس از تصویب آن درمجلس به پلیس ابلاغ خواهد شد که این امر سبب کاهش حوادث خواهد شد.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز پلیس با کمک وزارت دادگستری در حال بررسی ارقام جدید برای جرایم رانندگی است. علاوه بر افزایش رقم جرایم که قطعا می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند ما این پیشنهاد را مطرح کردیم تا مجازات جایگزین نیز برای تخلفات در نظر گرفته شود و بازنگری در قانون داشته باشیم.

رییس پلیس راهور در خصوص ایمن سازی نقاط حادثه خیز در جاده‌ها و معابر گفت: متاسفانه هنوز شهرداری‌ ها اقدام جدی در جهت رفع نقاط حادثه خیز شناسایی شده انجام ندادند اما وزارت راه اقدامات خوبی انجام داده و ۳۵۰ نقطه را تا پایان سال ۱۴۰۱ با اعتبارات خودش ایمن سازی کرده و قصد دارد برخی نقاط دیگر را نیز ایمن سازی کنند.

هادیانفر با بیان اینکه حدود ۱۰۰۰ نقطه پر تصادف از میان نقاط حادثه ساز جاده‌ای با عنوان اولویت اول ایمن سازی انتخاب شده است، گفت: آمارها نشان داده است که ۲۸.۵ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در این نقاط جان خود را از دست داده‌اند. ایمن سازی این نقاط نیازمند اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد تومانی است که این باید از سوی دولت و با حمایت مجلس تامین شود. مگر اعتبار سازمان راهداری چقدر است که بخواهد این هزینه را تامین کند.

دوربین های ثبت تخلف

این مقام ارشد انتظامی در خصوص افزایش دوربین های ثبت تخلفات رانندگی در کشور اظهار داشت: حدود 5 هزار دوربین در سراسر کشور فعال است که این تعداد نسبت به حجم تردد در کشورمان کافی نیست و لازم است که برنامه‌ای برای افزایش تعداد دوربین‌ها داشته باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره اعلام تخلفات و جرایم رانندگان نیز گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که حدود ۹۸ درصد تخلفات از طریق پیامک به مردم اعلام شده است اما مردم باید در نظر داشته باشند که پیامک اول به منظور بررسی جرایم شما است و قابل پرداخت نیز اما پیامک دوم که به منزله جریمه و قابل پرداخت است با شناسه پرداخت ارسال می شود.

وی اظهار داشت: در ۷ محور اصلی کشور ربات سرعت پلیس راهور فعال است. سامانه هوشمند ما محاسبه طول مسیر را انجام می‌دهد و ابتدای یک پیام تذکر برای متخلف ارسال می‌کند و در صورت احراز تخلف قطعی به متخلف پیامک تخلفش ارسال می‌شود.

سردار هادیانفر افزود: برای شناسایی و کاهش ضریب خطا در پیامک‌ها از سامانه‌ای استفاده کرده‌ایم که به وسیله ربات‌ها تمامی مشخصات خودرو تطبیق داده شده و صرفا جریمه برای پلاک صادر نمی‌شود. بلکه بررسی می‌کنیم که آیا پلاک متعلق به همان خودرو است و با مشخصات آن سازگاری دارد یا خیر؟

وی درباره اقدامات پلیس درباره استفاده از تجهیزات هوشمند در مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی نیز گفت: ۲۵۰۰ دستگاه وسیله نقلیه جدید به ناوگان خودرویی پلیس راهور اضافه شده است. ما گشت‌های نامحسوس بزرگراهی را نیز ایجاد کرده و توسعه دادیم.

گواهینامه بین المللی

هادیانفر از رایزنی با ١٠ کشور برای تبدیل گواهینامه ‌های رانندگی خبر داد و گفت: با کشورهای اسپانیا، نیکاراگوئه‌، قطر، ایتالیا، چین، بلغارستان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و قزاقستان رایزنی کردیم و بنا شد بزودی گواهینامه ‌های رانندگی ما در این کشورها به رسمیت شناخته شود و گواهینامه این کشورها نیز در ایران رسمیت پیدا کند.

وی افزود: در واقع با این اقدام اگر مثلاً فردی گواهینامه رانندگی ایرانی داشته باشد و به پلیس ایتالیا مراجعه کند، می‌تواند گواهینامه رانندگی خود را به گواهینامه رانندگی معتبر در آن کشور تبدیل کند.

هادیانفر همچنین به کنوانسیون تبادل گواهینامه با ٧۶ کشور جهان اشاره کرد و گفت: بر اساس این کنوانسیون می‌توان در ٧۶ کشور جهان گواهینامه 6 ماهه بین‌المللی دریافت کرد و این موضوع با توافق با آن ١٠ کشور متفاوت است.

به گفته رئیس پلیس راهور فراجا پلیس در حال پیگیری است تا امکان درج متن انگلیسی روی گواهینامه هم فراهم شود.

صدور ۱۳۱ میلیون برگه جریمه در سال ۱۴۰۱

هادیانفر از صدور ۱۳۱ میلیون برگ جریمه برای خودروهای متخلف در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: عمده تمرکز ما پیرامون حدود ۲۰ مورد تخلف حادثه ساز است و ما بدون هیچ اغماضی با تخلفات حادثه ساز برخورد خواهیم کرد. طبق گزارش‌ها ۹۱ درصد از جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۱ وصول و به خزانه دولت واریز شده است. ۸۰ درصد از دستگاه‌های دولتی هم جرایم رانندگی مربوط به ناوگان خود را پرداخت کردند.

شماره‌گذاری اینترنتی

هادیانفر درباره شماره گذاری اینترنتی گفت: هم اکنون در 7 مرکز شماره گذاری به شکل اینترنتی در حال انجام است اما میزان استقبال مردم از شماره گذاری‌های اینترنتی کمتر است درحالیکه مردم از این طریق می‌توانند ظرف مدت ۱۰ دقیقه پلاک خود را دریافت کنند.

نمره منفی رانندگی

وی درباره اینکه افراد دارای نمره منفی چگونه می‌توانند از نمره منفی گواهینامه خود باخبر شوند نیز گفت: برای این افراد پیامک صادر می‌شود و علاوه بر آن از طریق مراجعه به سامانه راهور ۱۲۰ می‌توان نسبت به اطلاع از نمره منفی اقدام کرد. توجه داشته باشید که 3  ماه، 6  ماه، یکسال و محرومیت دائم از رانندگی از جمله مجازات‌هایی است که برای نمرات منفی در نظر گرفته شده اگر در طول زمان محرومیت رانندگی کنید همچون فرد بدون گواهینامه مجازات خواهید شد و بعد از پایان محرومیت از رانندگی در مدت زمان ارسال شده اگر هیچ تخلفی اعم از تخلف حادثه ساز و تخلفات راهنمایی و رانندگی مرتکب نشود سوابقش پاک خواهد شد.

هادیانفر با بیان اینکه 2  میلیون و ۶۶۰ هزار دستگاه خودرو دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه هستند، گفت: برابر قانون خودروهای بالای یک میلیون تومان جریمه باید توقیف شوند که ما گفتیم مراعات مردم را بکنند و خودروهای بیش از 3  میلیون تومان جریمه توقیف شوند. در حال حاضر ۱۶۶ هزار دستگاه خودرو نیز بیش از سه میلیون تومان جریمه دارند که لازم است هر چه سریعتر نسبت به پرداخت این جرایم اقدام شود.

وی از ارائه ۲۳۲ میلیون خدمت از سوی پلیس راهور به مردم در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ۱۲۱ میلیون خدمت در حوزه شهری و ۱۵۰ میلیون خدمت نیز در حوزه برون شهری به مردم ارائه شد، ۸۱ میلیون خدمت نیز از جنس شماره گذاری وتعویض پلاک و ... انجام شده است.

وی درباره پرداخت نقدی عوارض از خودروها نیز گفت: ۱۱ عوارضی به صورت الکترونیک عوارض می‌گیرد و مابقی نقدی است چراکه به به بخش خصوصی واگذار شده است و بخش خصوصی هم علاقمند به دریافت پول نقد است و حتی برخی از آنها رفته‌اند و از مقام قضایی نامه‌گرفته‌اند که باید عوارض را نقدی دریافت کنند. باید تمام عوارض‌ها الکترونیک شود تا ترافیک ایجاد نشود و پلیس هم پیگیر این موضوع است. اما متولی اصلی در این خصوص بخش خصوصی و راهداری است.

کدخبر: 892799 ویرایش خبر
لینک کپی شد
حسین خزائی فر
آیا این خبر مفید بود؟