جرم شناسی جنایت خانوادگی

دکتر علی نجفی توانا استاد حقوق جزاء و جرم شناسی درباره همسرکشی به خبرنگار ما گفت: ارتکاب جرایم مانند قتل و ضرب و جرح حکایت از نوعی تبعیت از خوی حیوانی است که در صورت وجود بعضی شرایط هرانسانی احتمال می‌رود مرتکب این‌گونه جرایم شود.

 وی افزود: این عوامل گاهی به‌ دلیل عصبانیت بیش از حد متعارف و یا اختلال روحی و روانی به‌دلیل بیماری‌های مادرزادی، بیماری‌های ناشی از فشارهای روحی و اکتصابی است که منجر به جنایات خانوادگی می‌شود، اما در میان بعضی مجرمان عواملی مانند مصرف موادمخدر یا مشروبات الکلی به‌ویژه در سال‌های اخیر بسیار مؤثر و تعیین‌کننده بوده است.
این جرم شناس یادآور شد: ناگفته نماند در جوامعی که مردم زندگی متعادل اقتصادی و فرهنگی دارند، هرچند این عوامل تأثیرگذار است اما چون علل و انگیزه‌های بنیادی وعمومی کمتر در جامعه وجود دارد، در نتیجه میزان قتل و ضرب و جرح کمتر است. البته این به معنای نبود قتل‌های ناشی از مصرف موادمخدر یا اختلال روانی در جوامع غربی نیست اما در کشور ما به‌دلیل مشکلات اقتصادی که وجود دارد و مؤلفه‌هایی مانند جنگ، تحریم، سوء‌مدیریت و ناکارآمدی موجب شده که تورم بر گرانی به حدی تعادل رفتاری را در جامعه دچار اختلال کند که دارا و ندار به خود و خانواده‌شان دچار چالش‌های روحی و روانی شوند. دکتر توانا تأکید کرد: بعضی برای برون‌رفت از این‌گونه التهابات ذهنی و روحی و روانی به موادمخدر و مشروبات الکلی پناه می‌برند که با توجه به واقعیت‌های اجتماعی کشور ما از حیث مصرف موادمخدر و مشروبات الکلی از جمله ممالکی است که آمار بالایی دارد.
این جرم شناس معتقد است، بررسی جمعیت کیفری به وپژه درجنایات جسمانی نشان می‌دهد که از هم گسیختگی خانوادگی در نزد افرادی که معتاد هستند بسیار بالاست و در نتیجه این اختلافات ابتدا منجر به طلاق می‌شود، یا اینکه جدال میان اعضای خانواده با جنایات بسیار وحشتناک گره می‌خورد که به غیر از زن و مرد، اعضای دیگر خانواده گاهی قربانی جنایت‌ها و خشونت‌های خانوادگی می‌شوند.
دکترتوانا اضافه کرد: در این جنایت که اتفاق افتاده است دو عامل جرم شناسی قابل مشاهده است؛ ابتدا اعتیاد مرد خانواد است که علت نبود تسکین با موادمخدرعادی روی به استفاده از شیشه آورده و کسی که شیشه مصرف می‌کند، به‌دلیل خماری قبل از مصرف و یا نشئگی بعد از مصرف کنترلی بر رفتار خود ندارد یا کنترل ناچیزی دارد، به نوعی دچار اختلال روحی و رفتاری است. علت دوم تأثیر کمتر شیشه قبل از ارتکاب جرم یا طراحی نقشه به‌دلیل بی‌ارادگی یا ضعف ناشی از موادمخدر، نقشه قتل همسر خود را می‌کشد و البته اگر پرونده پزشکی قانونی مرد دقیقاً بررسی شود با توجه به میزان مصرف و اظهارات متهم و نحوه ارتکاب جرم می‌توان علت ضرب و جرح و کشتن به جنون رسیده باشد، بنابراین متهم به قتل عمد نخواهد شد، اما اگراینکه قبلاً بدین منظور مواد مصرف کرده باشد واگرهم به حد اختلال کامل برسد موجب رهایی وی از مجازات جنایت عمدی نخواهد شد.
کدخبر: 892276 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟