ترمز خودروهای شوتی در جاده های کهگیلویه و بویراحمد کشیده می‌شود

به گزارش رکنا، کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان های مرکزی و تهران قرار دارد و روزانه خودروهای شوتی با سرعت ها و سبقت های غیر مجاز با عبور کاروانی در جاده های کم عرض و پر پیچ و خم استان ساز مرگ را به خوبی کوک کرده اند.

این ارابه های مرگ جاده های کهگیلویه و بویراحمد را به تسخیر خود درآورده اند و حتی بر تعداد آن ها روز به روز افزوده می شود و همه ساله عابران پیاده و سرنشینان خودروهای دیگر را در جاده ها به کام مرگ می کشانند.

خانواده های زیادی به واسطه همین خودروهای شوتی برای همیشه داغدار شده اند و تنها درخواست شان مقابله با همین خودروهایی است که بی هراس در جاده های استان می تازند.

نبود جایگاه ایست و بازرسی دائمی در جاده های کهگیلویه و بویراحمد به چالش اساسی در زمینه عبور روزانه صدها خودروی شوتی از جنوب به شمال شده است و این خودروها بدون ترس و دغدغه ای، راه فلج کردن اقتصاد ملی را هموار می کنند.

بارها توسط مسئولان استانی اعلام شده که خودرو‌های شوتی حامل کالای قاچاق و اتباع بیگانه بیشترین علت حوادث رانندگی هستند و به یکی از معضلات استان تبدیل شده‌اند و تلفات خودروهای حامل قاچاق کالا و همچنین اتباع بیگانه در راه های استان افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس آخرین آمار ۴۲ درصد از تصادف های استان کهگیلویه و بویراحمد به خاطر سرعت های غیرمجاز خودروهای شوتی و حامل بار قاچاق انسان و یا کالا هستند.

احداث ایست بازرسی ثابت در یکی از جاده های اصلی استان و محل عبور خودروهای شوتی سال ها بود که تنها روی کاغذ مصوب شده بود و زمین و اعتباری برای این طرح تعیین نشده بود.

به همت دولت سیزدهم، در پی سفر نخست رئیس جمهور به استان ۱۵ میلیارد تومان برای ساخت این گلوگاه مصوب شد و اکنون با پیگیری های استاندار این اعتبار به طور کامل برای احداث آن اختصاص یافته است.

با ساخت این گلوگاه عرصه بر خودروهای شوتی تنگ می شود و به راحتی در دام پلیس می افتند.

ترمز خودروهای شوتی در جاده های کهگیلویه و بویراحمد کشیده می‌شود

ساخت ایستگاه بازرسی دائم میمند سرعت گیرد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان مصمم به ایجاد ایست متمرکز و دائمی در جاده یاسوج به اصفهان حوالی میمند بوده که بر اساس اعلام پلیس ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز نیاز داشت.

سید علی احمدزاده افزود: هم اینک از محل سفر رئیس جمهور، ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به طور کامل تامین شده است و برای آغاز کار مبلغ قابل توجهی هم به نیروی انتظامی اختصاص داده شده است.

وی عنوان کرد: با این اعتبار ساخت ایست متمرکز و دائمی میمند در جاده یاسوج به اصفهان به طور کامل تکمیل می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: با احداث ایست بازرسی دائم در استان، جاده ها برای خودروهای شوتی ناامن خواهد شد بنابراین انتظار می رود ساخت این گلوگاه توسط مسئولان نیروی انتظامی سرعت گیرد.

وی ادامه داد: پدیده قاچاق ضربه های جبران ناپذیری به مقوله اشتغال و اقتصاد کشور وارد می کند و با برپایی همیشگی این گلوگاه، قاچاق کالا و مواد مخدر در این محور به شدت کاهش خواهد یافت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:براساس گزارش های دریافتی ۳۰ درصد تصادفات منجر به فوت در کهگیلویه و بویراحمد مربوط به خودروهای شوتی و حمل تبعه افغان بوده که در چندین مورد ۱۷ نفر و یا بیشتر در این خودروها مخفی شده بودند.

ترمز خودروهای شوتی در جاده های کهگیلویه و بویراحمد کشیده می‌شود

نبود ایست و بازرسی دائمی، چالش در جاده های استان

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ۴۲ درصد تصادفات استان ناشی از سرعت غیرمجاز است و بخشی از این خودروهایی که با سرعت غیر مجاز در حرکتند دارای بار قاچاق انسان و یا کالا هستند که با عنوان خودروی شوتی شناخته می شوند.

سرهنگ ویسی پور افزود: کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان های مرکزی و تهران قرار دارد و میزان تردد خودروهای حامل بار قاچاق از استان به ویژه در محور یاسوج به اصفهان بالاست.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چنانچه گلوگاه ثابتی در یکی از محورهای پرتردد استان از جمله محور یاسوج به اصفهان برای این خودروها تعیین شود قطعا مسیر خود را عوض می کنند و بدون شک تعداد این خودروها کاهش خواهد یافت.

سرهنگ ویسی پور ابراز داشت: این استان چند ورودی دارد و محور خروجی جاده یاسوج به اصفهان است که بیشترین آمار جرح و فوت تصادفات استان در این محور روی می دهد.

وی اضافه کرد: حدود یک چهارم تصادفات این استان در جاده یاسوج به اصفهان رخ می دهد و بیشترین نقاط حادثه خیز را دارد.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استانی که کریدور شمال به جنوب است ایجاد گلوگاه دائمی از ضروریات است که امید است هر چه سریع تر این مهم تحقق یابد.

برای برخورد با پدیده قاچاق در مسیرهای کهگیلویه و بویراحمد راهی به جز ایجاد گلوگاه دایمی نیست و با بررسی دیگر استان ها متوجه می شویم که این استان نسبت به سایر استان ها با وجود مسیر ترانزیت بودن کالای قاچاق، از ایست های بازرسی دایمی کم تری برخوردار است.

ایجاد این گلوگاه ها در استان بدون شک سد محکمی در مقابل این پدیده خواهد بود که باید مسئولان عزم جدی تری در برپایی هر چه سریع تر آن ها داشته باشند.

این استان با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران واقع شده است.

کدخبر: 888122 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟