لینک الوده مجرمان سایبری به اسم فطریه / مردم مراقب این شیادان باشند

به گزارش رکنا، سرهنگ رامین پاشایی در گفتگو تلفنی با اشاره به هشدار پلیس فتا درباره فرصت طلبی مجرمان سایبری در تعطیلات گفت: در زمانی که چندین روز تعطیلی داریم، مجرمان سایبری با این خیال که دسترسی به خدمات انتظامی و خدمات قضایی محدودتر هست، به طراحی پلتفرم مجرمانه خود از جمله تماس تلفنی مبنی بر برنده شدن در مسابقات رادیویی و تلویزیونی اقدام می‌کنند.

وی گفت: با توجه به نزدیک شدن عید فطر ، ارسال لینک‌های آلوده افزایش پیدا می‌کند که هموطنان آگاه باشند بر روی لینک‌های آلوده به هیچ عنوان کلیک نکنند و در صورت نیاز به خدمات قضایی و انتظامی با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ مرکز امداد سایبری پلیس فتا و ۱۱۰ مرکز فوریت‌های پلیس تماس بگیرند تا از خدمات بهرمنده شوند. 

سرهنگ پاشایی با اشاره به اینکه مجرمان سایبری معمولا آخر هفته‌ها لینک‌های ابلاغیه قضایی ارسال می‌کنند، گفت: تمامی سازمان‌های خدمات دهنده و ارگان‌ها، از شماره تلفن‌های سازمانی و پوششی استفاده می‌کنند و قوه قضاییه و یک سازمان انتظامی به هیچ وجه از پیش شمار‌های ۰۹۱۲ و ۰۹۳۷ و ۰۹۳۶ ابلاغیه ارسال نمی‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا افزود: در صورتیکه گرفتار مجرمان سایبری شدید، با شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرید، همکاران شما را راهنمایی و اگر گوشی شما آلوده شده بود، به شما کمک می کنندکه آلوده سازی را برطرف کنید و اگر مبلغی به صورت غیرمجاز از حساب شما برداشت شده، پرونده قضایی تشکیل می‌شود و راهنمایی‌های لازم مبنی بر انسداد آن حسابی که پول شما سرقت شده و به آن حساب واریز شده اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: با افزایش آگاهی‌ها، ما با کاهش پرونده‌های مجرمان سایبری روبه رو هستیم، ولی به این قانع نیستیم و باید بتوانیم به صفر مطلق با یک عدد بسیار منطقی در جرایم سایبری نزدیک شویم.

سرهنگ پاشایی ادامه داد: در مرکز ملی فضای مجازی، پلیس فتا و سایر سازمان‌ها در تلاشیم با تجمیع سامانه‌های دولتی، یک سامانه مادر طراحی شود تا هموطنان در حوزه پیشگیری وضعی از جرایم سایبری به آن سامانه مراجعه کنند.

وی با اشاره به افزایش جرایم سایبری در موضوع پرداخت مجازی فطریه در ایام عید فطر گفت: در هفته گذشته تارنما‌های زیادی را رصد کردیم و موارد مجرمانه را شناسایی و چندین مورد به مرجع قضایی معرفی شد. هموطنان آگاه باشند که با مراجعه به سایت‌هایی که مشخص و دارای مجوز قانونی است و از طریق رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی اعلام می‌شود اقدام به پرداخت فطریه کنند. 

وی ادامه داد: در صورتی که بر روی لینکی کلیک کرده و گوشی شما آلوده شود، متاسفانه زمینه دسترسی غیرمجاز گوشی تلفن همراه تان را به دست مجرمین فراهم می‌کنید، یعنی گوشی در دست شماست، اما اختیار آن در دست فرد مجرم و کلاهبردار است و این فرد می‌تواند از گوشی تلفن همراه شما جاسوسی کند. 

سرهنگ پاشایی افزود: همکاران ما در پلیس فتا به شما کمک می‌کنند و آموزش می‌دهند که اول منبع آلودگی را پاک کنید، چراکه وقتی گوشی شما آلوده شده و اختیار از دست شما خارج می‌شود، دسترسی به اطلاعات حساب بانکی، به پیامک‌ها و به عکس‌ها و تصاویر شما برای فرد کلاهبردار فراهم شده است؛ بنابراین بلافاصله به ستینگ گوشی مراجعه و ریست فکتوری و بازگشت به تنظیمات اولیه کارخانه انجام می‌شود و پیگیری‌های قانونی و قضایی برای افراد صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به سایت‌های فروشگاهی و خرید و فروش‌های اینترنتی افزود: تا این لحظه هیچ پیج، صفحه یا کانالی در شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها مجوز ارائه خدمات فروشگاهی را ندارند و توصیه می‌کنیم از سایت‌های مجاز که اعتبار لازم را در کسب و کار‌های اینترنتی کشور و درگاه بانکی مجاز دارند، خرید کنید.

کدخبر: 886711 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟