آخرین جزئیات از طوفان و تندباد گلستان

به گزارش رکنا، امان‌محمد کمالی به تشریح آخرین وضعیت جوی و جزئیات طوفان بامداد امروز یک شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در استان گلستان پرداخت و اظهار کرد: با توجه به اینکه سازمان هواشناسی پیش تر هشدار سطح نارنجی در خصوص وزش باد شدید در برخی مناطق کشور و در نقاط مستعد باعث خیزش گرد و خاک را صادر کرده بود، از بامداد امروز در استان گلستان هم شاهد این وضعیت جوی بودیم.

وی با بیان اینکه بیشترین سرعت وزش باد از ایستگاه‌های بندرترکمن و مراوه‌تپه با ۹۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شد، ادامه داد: وزش باد در شهرستان کلاله با ۸۳ کیلومتر بر ساعت، ایستگاه فرودگاه گرگان با ۸۰ کیلومتر بر ساعت و شهرستان‌های مینودشت و اینچه‌برون با ۷۶ کیلومتر بر ساعت ثبت شد.

مدیرکل هواشناسی گلستان با تأکید بر اینکه وزش باد در اقصی نقاط استان تا ظهر امروز با شدت و ضعف ادامه خواهد داشت، افزود: برای امروز شاهد هوای ابری خواهیم بود و از فردا دوشنبه تا پنج شنبه هفته جاری گرمای شدید و افزایش دما تا حدود ۴۰ درجه سانتی گراد را پیش رو خواهیم داشت.

وی بیشترین دمای فعلی استان را متعلق به‌ایستگاه‌های آق قلا و گنبدکاووس با ۲۷ درجه سانتی گراد برشمرد و خاطرنشان کرد: پارک ملی گلستان با ۲۳ درجه سانتی گراد خنک‌ترین منطقه استان است.

این مقام مسئول وضعیت دریای خزر و خلیج گرگان را برای امروز مواج عنوان کرد و اضافه کرد: اخطار نارنجی برای فعالیت دریانوردی، صید و صیادی و گردشگری دریایی صادر شده و مواج بودن دریا تا پایان امروز ادامه خواهد داشت و به تدریج از امواج دریا کاسته می‌شود.

گفتنی است، وزش باد شدید که با گرد و غبار همراه بود از نخستین ساعات بامداد امروز یک شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در استان گلستان آغاز شد و تا صبح با شدت و ضعف در برخی مناطق استان ادامه داشت.

در پی این طوفان برق برخی محلات پایین دست شهر گرگان و روستاهای اطراف برای دقایقی قطع شد.

 

تندباد در استان گلستان خسارت نداشت

براساس گزارش‌های اولیه وزش تندباد در استان گلستان خسارتی به همراه نداشته است.

نعمت‌الله حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آخرین جزئیات خسارت ناشی از تندباد در گلستان اظهار کرد: بامداد امروز تندبادی به سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر استات گلستان را در نوردید.

وی با بیان اینکه اداره‌کل هواشناسی پیش از وقوع تندباد بر اساس پارامترهای جوی نسبت به صدور هشدار سطح زرد اقدام کرده بود، بیان کرد: براساس آن استان گلستان آمادگی لازم را برای برخورد با پدیده تندباد را داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان متذکر شد: بر اساس گزارش‌های اولیه تاکنون خسارتی برای تندباد در استان گزارش نشده اما  برای جمع‌بندی نهایی به چند ساعت زمان نیاز است و متعاقباً در صورت بروز خسارت گزارش خسارت‌های احتمالی از مراجع رسمی ارائه خواهد شد.

حاجی‌زاده با بیان اینکه استان گلستان در سال گذشته با پدیده‌های مختلفی روبه‌رو بود، تصریح کرد: در سال جدید یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی که با آن مواجه بودیم وقوع زلزله بوده که خوشبختانه مخاطره‌ای به دنبال نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که استان گلستان همواره در معرض بحران‌های مختلف قرار دارد می‌طلبد دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با این بحران‌ها همواره آمادگی کامل داشته باشند.

اداره‌کل هواشناسی استان گلستان در پی تقویت سامانه کم‌فشار و جابه‌جایی آن به سوی شرق و نفوذ انواع سامانه پرفشار هشدار سطح زرد صادر کرد، براساس این هشدار فعالیت این سامانه جوی از شامگاه شنبه ۱۹ فروردین در استان گلستان آغاز شد و به دنبال آن وزش باد نسبتاً شدید تا شدید(۸۰ کیلومتر بر ساعت و بیشتر)، خیزش گرد و غبار و کاهش دید در سطح استان پیش‌بینی شده است.

داده‌های هواشناسی حاکی از آن است که این سامانه ناپایدار جوی تا روز یکشنبه ۲۰ فروردین ماه در سطح استان ادامه خواهد داشت و در زمان فعالیت این سامانه جوی، آسیب به گلخانه‌ها، ابنیه و سازه‌های با استحکام پایین پیش‌بینی شده بود که خوشبختانه تا این لحظه گزارشی از خسارت در سطح استان اعلام نشده است.

کدخبر: 883281 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟