سال گذشته ایران 7 هزار بار لرزید / آخرین آمار زلزله در ایران

به گزارش خبرنگار حوادث رکنا؛ مرکز لرزه نگاری کشور گزارش سال 1401 را منتشر کرد. در این گزارش بر اساس شبکه های لرزه نگاری مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک در سال 1401 تعداد ۷۰۰۰ زلزله را در کشور و نواحی همجوار ثبت و تعیین محل کرده اند که این تعداد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۱۸ درصدی و نسبت به میانگین سالانه ۲۷ سال اخیر کشور افزایش ۱ درصدی داشته است. تعداد زلزله ها به تفکیک بزرگی در جدول ۱ آمده است.

زلزله کشور

در این سال تعداد ۱۸۵ زمین لرزه با بزرگی بیش از ۲/۰ در کشور به ثبت رسیده است که این تعداد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۲ درصدی داشته است. دو زمین لرزه به بزرگی ۶/۱ در بندر خمیر استان هرمزگان در تاریخ 1401/۰۲/۱۱ بزرگترین زمین لرزه های سال 1401 بوده است. کانون این دو زمین لرزه در مکانی است که از لحاظ لرزه خیزی فعال ترین بخش زاگرس از نظر تعداد زمین لرزه رخ داده محسوب میشود. نزدیکترین گسل به کانون زمین لرزه های بندر خمیر شاخه های جنوبی گسل پیش ژرفای زاگرس ZFF و گسل پیشانی کوهستان زاگرس MFF است.

آمارها نشان می دهد در سال 1401 در کشور به طور متوسط در هر ماه 2 زلزله با بزرگی بیش از ۵ رخ داده است که توسط شبکه های لرزه نگاری کشوری به ثبت رسید. استانهای آذربایجان غربی با ۸۳۸ زمین لرزه خراسان رضوی با 813 زمین لرزه و کرمان با 720 زمین لرزه بیشترین تعداد زمین لرزه را در بین استانهای کشور داشتند. همچنین استانهای هرمزگان با 73 کرمان با 20 و آذربایجان غربی با 17 زمین لرزه تعداد زمین لرزه با بزرگی بیش از ۲ را در بین استان های کشور داشتند استانهای قزوین با 21 زمین لرزه زنجان با 9 و البرز با 2 زمین لرزه کمترین تعداد زمین لرزه ثبت شده ر کشور را به خود اختصاص دادند. در سال 1401 استان تهران شاهد ثبت 70 زمین لرزه بوده است که بزرگترین آن به بزرگی ۳/۸ در حسن آباد به ثبت رسید.

آمار زلزله های کشور در سال 1401 به تفکیک بزرگی

زمین لرزه

زلزله

هرمزگان

کدخبر: 881760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟