تولید دستگاه دروغ سنج برای تحقیقات پلیسی از مجرمان / بازداشت بیش از ۸هزار سارق فراری

به گزارش رکنا، سردار محمد قنبری در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در حوزه امنیت و ایجاد امنیت دو بعد عینی امنیت و ذهنی امنیت در جامعه مهم و مورد بحث است.

وی با بیان اینکه پلیس آگاهی اقدامات پساجرم را انجام می‌دهد، گفت: هر چقدر بتوانیم فاصله کشف تا وقوع جرم را کاهش دهیم در اقدامات بعدی به ویژه پیشگیری از وقوع جرم موفق خواهیم بود.

رئیس پلیس آگاهی فراجا تصریح کرد: دغدغه اصلی مردم در حال حاضر سرقت است، تدبیر فرماندهی کل انتظامی نیز این است تا با تلاش جهادی این دغدغه را به صورت کامل رفع کنیم.

وی با بیان اینکه طرح سراسری مبارزه با سرقت بیش از یک هفته است که در کشور آغاز شده، گفت: این طرح، یک برنامه کاملا تخصصی و مطالعه شده است و به دنبال سارقان به ویژه افراد سابقه دار و به دنبال شناسایی و رصد پاتوق‌های آن‌ها هستیم که در ۱۵ روز این مناطق شناسایی شدند و تا به امروز نتایج مطلوبی عایدمان شده است.

سردار قنبری ادامه داد: اولین اقدامی که در این طرح در دست اجرا داریم، کنترل سیستمی و اطلاعاتی سارقان حرفه‌ای برای جلوگیری از وقوع اقدامات احتمالی آن‌ها است.

وی افزود: از مردم درخواست داریم تا در کنار انجام وظیفه پلیس در بحث سرقت، اقدامات خودکنترلی را برای عدم وقوع سرقت‌ها انجام دهند.

رئیس پلیس آگاهی فراجا اظهار کرد: در راستای اجرای طرح سراسری سرقت، در حوزه وسائط نقلیه، فروش لوازم‌خودرو در فضای مجازی در حال رصد است و طرح ویژه‌ای در این رابطه با تشکیل کمیته‌ای و با محوریت وزارت صمت و شرکت‌های خودروساز در حال انجام است.

وی افزود: مجموعه کارآگاه زن در پلیس آگاهی ایجاد شده است و به تازگی نیز ۱۶ نفر از خانم‌های شاغل در مجموعه پلیس آگاهی به رتبه کارآگاهی نائل شدند و در کنار کارآگاهان قبلی زن در پلیس آگاهی مشغول به کار خواهند شد. این افراد انجام تمام امورات ویژه مربوط به بانوان را برعهده دارند.

سردار قنبری گفت: استفاده از تجهیزات نوین در پلیس آگاهی در دستور کار قرار دارد و به عنوان نمونه از دستگاه پلی گرافی مغزی که ساخت داخل است در مراکز تشخیص هویت در حال استفاده است که این دستگاه در موارد خاص استفاده می‌شود.

وی افزود: به تازگی دوایر روانشناسی جنایی برای شناسایی انگیزه فرد از ارتکاب جرم راه اندازی شده است.

رئیس پلیس آگاهی فراجا تصریح کرد: در خصوص طرح سراسری سرقت طی یک هفته گذشته، بیش از ۸ هزار سارق فراری مرتکب جرم که تاحالا دستگیر نشده بودند، شناسایی و بازداشت شدند که ۵۰ درصد این افراد دارای سابقه انجام جرم بودند و در این رابطه ۱۰ هزار سرقت‌های کشف نشده در طول هفته قبل در کشور کشف شد.

وی افزود: به سارقان هشدار می‌دهیم که بدانند قاطعانه و قانونی ان‌ها را دنبال خواهیم کرد.

سردار محمد قنبری1

سردار محمد قنبری2

سردار قنبری بیان‌کرد: برای اجرای طرح سراسری سرقت در کشور با مقامات قضایی کل کشور به ویژه رئیس قوه قضاییه انجام شده است و به صورت قاطعانه این طرح را تا رفع دغدغه مردم در این زمینه اجرا خواهیم کرد.

 

وی افزود: به هیچ وجه از خودمان در قبال سرقت برای مردم شانه خالی نخواهیم کرد، وظیفه اصلی تامین امنیت با ما است.

رئیس پلیس آگاهی فراجا تصریح کرد: در برخی از سرقت‌ها اقدامات پیشگیرانه توسط مردم انجام نشده است. به عنوان مثال در سرقت خودرویی درب آن باز بوده و سارق به راحتی آن را به سرقت برده است یا در منزلی نرده حفاظتی بر روی پنجره‌های آن نصب نشده بود و سارق به راحتی از طریق پنجره وارد منزل شده و سرقت کرده است.

وی افزود: به دنبال تثبیت سامانه‌ای در پلیس آگاهی هستیم که پس از وقوع سرقت پلاک خودرو ثبت و در ادامه نتواند در سطح شهر و حتی کشور پس از سرقت، تردد کند.

سردار قنبری اظهار کرد: جلسات مشترک و متعددی در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در بحث سرقت برگزار می‌شود. در حال حاضر ارتباط پلیس با قوه قضاییه در نهایت خود است و شاید در بحث قانون و خلاء‌های آن دچار مشکلاتی در بحث انجام ماموریت‌های خود باشیم.

وی افزود: در ارتباط با نوروز ۱۴۰۲، طرح خود را تدوین و آماده می‌کنیم تا از ۱۵ اسفند ماه سال جاری اقدامات ویژه خود را در کشور اجرا کنیم.

رئیس پلیس آگاهی فراجا تصریح کرد: تیم‌های ویژه پلیس آگاهی در نقاط آسیب پذیر و مورد هدف سارقان با حضور حداکثری مستقر خواهند شد.

وی افزود: امکان کلاهبرداری‌های آژانس‌های مسافربری غیرمجاز در ایام نزدیک به نوروز ۱۴۰۲ وجود دارد، لذا مردم در این رابطه هوشیار باشند تا در آستانه سال نو مورد حمله کلاهبرداران قرار نگیرند.

سردار قنبری اظهار کرد: طرح مقابله با مجرمان خشن در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

در پایان نشست، لوح و احکام انتصاب ۴ نفر از کارآگاهان زن توسط سردار قنبری رئیس پلیس آگاهی فراجا به آن‌ها اهدا شد.

 

 

 

کدخبر: 871685 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟