آخرین گزارش از زلزله ترکیه و سوریه را اینجا بخوانید /  جدیدترین فیلم ها و عکس های زلزله تکاندهنده
حجم ویدیو: 10.00M | مدت زمان ویدیو: 00:00:37

به گزارش خبرنگار حوادث رکنا؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که تعداد قربانیان زلزله روز دوشنبه در ترکیه به 8754 نفر رسیده است. وی در بازدید از کوهرامانمراش که در کانون زلزله قرار دارد، گفت: روز اول با مشکلاتی مواجه شدیم اما در روز دوم و امروز اوضاع تحت کنترل است. اردوغان وعده داد که دولت قصد دارد در مدت یک سال برای کسانی که در 10 استان آسیب دیده بدون مسکن باقی مانده اند، مسکن بسازد.

بر اساس گزارش های خبرگزاری فرانسه، تعداد قربانیان در سوریه به 2662 نفر رسیده است. سوریه دو روز پس از زلزله، مکانیسم حفاظت مدنی اتحادیه اروپا را فعال کرده است تا از این بلوک 27 کشوری و هشت کشور دیگر که بخشی از این برنامه هستند، کمک بیشتری بخواهد. اتحادیه اروپا در حال حاضر تیم های جستجو و نجات را برای کمک به ترکیه بسیج کرده است، در حالی که سیستم ماهواره ای کوپرنیک این اتحادیه برای ارائه خدمات نقشه برداری اضطراری فعال شده است. حداقل 19 کشور عضو پیشنهاد کمک کرده اند.

زلزله سوریه1

دمای زیر صفر در مناطق زلزله زده

هوای سرد در این منطقه ادامه دارد و کمینه و بیشینه دما امروز در قهرمان مراش منفی 6 تا 1 درجه سانتیگراد (21 تا 34 فارنهایت) و برای غازی انتپ بین 5- تا یک درجه سانتیگراد (23 تا 34 درجه فارنهایت) خواهد بود. پیش بینی می شود دیاربکر همچنان بارش برف ادامه داشته باشد و دمای هوا حداکثر تا 2 درجه سانتیگراد (35 درجه فارنهایت) افزایش پیدا کند.

سوریه2

تلفات زلزله ترکیه و سوریه به بیش از 20 هزار نفر خواهد رسید

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد کرده است که تلفات نهایی ممکن است تا 20000 افزایش پیدا کند. زمین لرزه ای با اندازه مشابه در سال 1999 در این منطقه دست کم 17000 کشته بر جای گذاشت.

رویترز گزارش می‌دهد که اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران در استان قهرمان‌مراش در نزدیکی کانون زلزله، با آژیر آمبولانس‌های مداوم در پس‌زمینه، گفت که مشکلاتی در جاده‌ها و فرودگاه‌ها وجود داشته است، اما همه چیز روز به روز بهتر خواهد شد.

او همچنین گفت که شهروندان فقط باید به ارتباطات مقامات توجه کنند و "محرکان" را نادیده بگیرند، زیرا هزاران نفر از کمبود منابع و پاسخ کند مقامات شکایت دارند. پلیس ترکیه چندین نفر را به دلیل پست های شبکه های اجتماعی خود در مورد زلزله بازداشت کرده است.

جنازه ها در ترکیه کنار هم قرار دارند

آسوشیتدپرس با اوزل پیکال روزنامه‌نگار سابق در شهر مالاتیا ترکیه صحبت کرده است. او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که اجساد در کنار هم روی زمین قرار داده شده اند، در حالی که امدادگران منتظر خودروهای تشییع جنازه بودند تا آنها را تحویل بگیرند.

پیکال، که در تلاش‌های نجات شرکت کرد، گفت که او معتقد است حداقل برخی از قربانیان ممکن است در اثر کاهش دما به -6 درجه سانتی گراد (21 فارنهایت) یخ زده باشند.

پیکال در تماس تلفنی با خبرنگاران گفت: «امروز روز خوشی نیست، زیرا از امروز هیچ امیدی در مالاتیا باقی نمانده است. هیچ کس زنده از زیر آوار بیرون نمی آید.»

پیکال گفت که یک ساختمان هتل در شهر فرو ریخت و ممکن است بیش از صد نفر در دام افتاده باشند.

او گفت که در منطقه ای که وی در آن حضور داشت کمبود امدادگر وجود داشت و سرما مانع از تلاش های داوطلبان و تیم های دولتی برای نجات شد. بسته شدن جاده‌ها و آسیب‌های وارده در منطقه نیز مانع از تحرک و دسترسی شده است.

پیکال گفت: دست‌های ما به دلیل سرما نمی‌توانند چیزی را بلند کنند.

سوریه1

مغازه ها در مناطق زلزله زده بسته و گرما وجود ندارد

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که در غازی انتپ ترکیه، مغازه ها بسته هستند و گرما وجود ندارد، زیرا خطوط گاز برای جلوگیری از انفجار قطع شده است. پیدا کردن بنزین سخت بود. این گزارش می‌افزاید که حدود 100 نفر که در پتو پیچیده بودند در سالن استراحت یک ترمینال فرودگاه می‌خوابیدند.

زاهده سوتچو که با دو فرزند کوچکش به فرودگاه رفته بود، گفت: ما ساختمان ها را دیدیم که فرو ریختند، بنابراین می دانیم که خوش شانس هستیم که زنده ایم.

اما اکنون زندگی ما دارای ابهامات زیادی است. چگونه از این کودکان مراقبت کنم؟

در کوهرامانماراش، خبرنگاران با علی ساغیروغلو صحبت کردند که از پاسخ اورژانس ابراز ناامیدی کرد. او گفت: من نمی توانم برادرم را از خرابه ها برگردانم. من نمی توانم برادرزاده ام را پس بگیرم. اینجا را نگاه کن اینجا به خاطر خدا هیچ مقام دولتی وجود ندارد. دو روز است که ما وضعیت این اطراف را ندیده‌ایم. بچه ها از سرما یخ می زنند.

کدخبر: 868147 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟