آخرین آمار قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه / بیش از 100 نفر جان باختند

به گزارش خبرنگار حوادث رکنا به نقل از گاردین؛ در اثر زلزله شدیدی که در چندین استان جنوب این کشور طنین انداز شد، 76 نفر کشته و 440 نفر مجروح شدند.

آفاد آژانس مدیریت بلایای طبیعی ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد: 76 شهروند ما در آدانا، آدیامان، مالاتیا، قهرمان مراس، غازیانتپ جان خود را از دست دادند و 440 شهروند در سانلیورفا، دیاربکر، آدانا، آدیامان، مالاتیا، عثمانیه، هاتای و کیلیس زخمی شدند.

حداقل 50 نفر در همسایگی سوریه جان خود را از دست داده اند.

رسانه های دولتی گفته اند که چهل و دو نفر در مناطق تحت کنترل دولت کشته شدند، در حالی که یک بیمارستان محلی به خبرگزاری فرانسه گفت که هشت نفر دیگر در مناطق شمالی تحت کنترل جناح های طرفدار ترکیه کشته شدند.

خبرگزاری دولتی سانا به نقل از یک مقام وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اثر آمار اولیه زمین لرزه در حلب، حماه و لاذقیه 42 کشته و 200 زخمی گزارش شده است. امدادگران به جستجوی آوار ساختمان های فروریخته ادامه می دهند زیرا انتظار می رود تعداد قربانیان افزایش پیدا کند.

ساکنان ترکیه با وحشت از خانه ها فرار می کنند

در خیابان‌ها در شهرک‌ها و شهرهای جنوب شرقی ترکیه و سوریه، مردم از ترس پس لرزه‌ها و ریزش ساختمان‌ها، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند تا در خودروها پناه بگیرند.

امدادگران و ساکنان هنوز دیوانه وار به دنبال بازماندگان زیر آوار ساختمان های خرد شده در چندین شهر در دو طرف مرز هستند.

در یکی از شهرهای زلزله‌زده ترکیه، ده‌ها تکه‌های بتن و فلز پیچ خورده را بیرون کشیدند. مردم در خیابان در داخل یک ساختمان آپارتمانی که نیمه واژگون شده بود و به طرز خطرناکی متمایل شده بودند، فریاد زدند.

ساکنان شهر پازارجیک می‌گویند که نگران کسانی هستند که زیر ساختمان‌های سقوط کرده گیر افتاده‌اند. نیهات آلتونداغ گفت تکان های شدید زلزله خانواده اش را بیدار کرد.

خانه ما از بیرون جامد به نظر می رسد اما در داخل آن شکاف هایی وجود دارد. اطراف من ساختمان های ویران شده، خانه هایی در آتش است. ساختمان هایی هستند که ترک می خورند. یک ساختمان در فاصله 200 متری از جایی که الان هستم فرو ریخت. خدا را شکر، دوستان ما سالم هستند، اما شنیدیم افرادی هستند که نمی توانند از خانه های خود خارج شوند و افرادی هستند که نمی توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم…

منتظر طلوع خورشید هستیم تا بتوانیم مقیاس زلزله را ببینیم. مردم همه بیرون هستند، همه در ترس.»

رسانه‌های دولتی نشان دادند که مردم سراسیمه در سراسر جنوب ترکیه در خیابان‌ها ازدحام کرده‌اند، در حالی که سرویس‌های اورژانس داخلی هشدار داده‌اند که ممکن است مردم همچنان زیر ساختمان‌های فروریخته محبوس شوند.

ما تصاویر بیشتری دریافت می کنیم که تلاش برای نجات مردم از زیر ساختمان های فروریخته را نشان می دهد: 

گازنتپ1

 

گازنتپ3جیک سالیوان مشاور امنیت

گازنتپ ترکیه

ترکیه زلزله1

مقامات ایتالیا نسبت به خطر احتمالی سونامی در سواحل این کشور هشدار داده اند.

مسئولان از شهروندان مناطق ساحلی خواستند به مناطق بالاتر رفته و منتظر اطلاعات بیشتر مقامات محلی باشند.

سرویس پایش مرکز لرزه نگاری اروپا و مدیترانه به رویترز گفت که در حال ارزیابی خطر سونامی است.

در بیانیه ای که صبح امروز منتشر شد، آمده است:

بر اساس داده های پردازش شده توسط مرکز هشدار سونامی Ingv (CAT)، اداره حفاظت مدنی هشداری را برای ورود امواج احتمالی سونامی به سواحل ایتالیا در پی زمین لرزه 7.9 ریشتری با مرکز آن بین ترکیه و سوریه در ساعت 02:17 صادر کرده است.

توصیه می‌شود از مناطق ساحلی دور شده و به منطقه بالاتر نزدیک نزدیک شوید و دستورات مقامات محلی را رعایت کنید.»

 

کدخبر: 867371 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟