بازداشت دزدان میلیاردی کابل های برق در قزوین / 574 سارق شبکه های برق دستگیر شدند

به گزارش رکنا از قزوین ، مسعود خواجه وند در خصوص وضعیت سرقت شبکه های برق در استان اظهارداشت: شرکت توزیع نیروی برق برای تامین برق مورد نیاز بخش های مختلف همه تلاش کارکنان و کارشناسان خود را به کار گرفته تا هیچ خللی در این مسیر ایجاد نشود و بخش های صنعتی، کشاورزی، خدمات و خانگی از انرژی برق پایدار استفاده کنند.

وی بیان کرد: در کنار اتفاقات ناشی از حوادث غیر مترقبه و مصرف بی رویه که می تواند تامین انرژی پایدار را دچار آسیب کند همه ساله با مشکل دیگری از جمله سرقت سیم، کابل، تاسسیات و تجهیزات شبکه هم هستیم که برای آن باید تدبیر کرد.

خواجه وند تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 11 میلیارد تومان تجهیزات این شرکت به سرقت رفته و با آسیب های جدی مواجه شده ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: با توجه به افزایش قیمت سیم های مسی و نیز مشکلات اقتصادی ایجاد شده شاهد افزایش سرقت تجهیزات برقرسانی هستیم و این پدیده موجب ایجاد خاموشی های غیر مترقبه و خسارت به لوازم خانگی مشترکان و شهروندان و تحمیل هزینه های سنگین به شرکت توزیع نیروی برق برای خرید تجهیزات جدید می شود.

خواجه+وند+23

وی بیان کرد: با همکاری نیروی انتظامی امسال تعداد 576 نفر از سارقان شبکه های برق در استان دستگیر شدند که برای 199 نفر پرونده قضایی تشکیل شده است.

خواجه وند گفت: میزان سرقت تجهیزات شبکه توزیع برق در سال جاری 22 درصد از نظر ارزش و 38 درصد از نظر تعداد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین اظهارداشت: سال قبل 2609 فقره و امسال 3598 مورد سرقت صورت گرفت که ارزش تجهیزات در سال گذشته 9 میلیارد تومان و امسال 11 میلیارد تومان بود.

وی افزود: با شناسایی مناطق آلوده ناشی از سرقت در حاشیه شهرها، مناطق جنوبی و روستاهای دورافتاده با کمک نیروی انتظامی تمهیداتی برای مقابله با سرقت اندیشیده شده است.

خواجه وند گفت: امسال 270 کیلومتر کابل خود نگهدار بجای کابل مسی مورد استفاده قرار گرفت که تجهیزات جدید دارای روکش پلاستیکی و مغز آلومینیومی است.

این مسئول اظهارداشت: جوشکاری پایه های ترانس های برق و جمع آوری ترانس های بدون استفاده از دیگر کارهایی است که برای پیشگیری از سرقت انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: همچنین با روش جدید دوختن شبکه با اسپیسر به منظور جلوگیری از ریزش شبکه، تقویت درب های پست های زمینی و به روز رسانی آنها و برقدار شدن سریع شبکه های تازه تاسیس شده از دیگر اقداماتی است که برای کاهش سرقت در شبکه های توزیع برق انجام شده است.

وی اظهارداشت: همچنین دیگر از ترانس های دست دوم و کهنه استفاده نمی کنیم و حتما این تجهیزات باید کد شناسه و فاکتور خرید داشته باشد تا مورد استفاده قرار گیرد.

خواجه وند یادآورشد: همچنین تفاهم نامه ای با بنیاد تعاون نیروی انتظامی امضا شده و گشت های مشترک راه اندازی شده که از ساعت 6 صبح تا 12 شب در مناطق آلوده از سرقت گشت زنی می کنند تا با این پدیده مقابله شود.

وی اظهارداشت: بانک های اطلاعاتی شرکت توزیع نیروی برق استان نیز تکمیل شده و ضمن بازرسی و نظارت بر مکان های خرید ضایعات و ذوب مس تلاش می کنیم از خرید غیرمجاز این اقلام جلوگیری شود.

خواجه وند افزود: بررسی دقیق صلاحیت پیمانکاران و استفاده از افراد دارای صلاحیت در اجرای طرح های توسعه از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این زمینه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: کمیته پیشگیری و مقابله با سرقت در شرکت نیز فعال شده و با همکاری دستگاه قضایی، یک شعبه ویژه رسیدگی به سرقت تجهیزات برق نیز راه اندازی شده تا به پرونده ها بسرعت رسیدگی شود.

لیلا بیگدلی/قزوین 

کدخبر: 859594 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟