دردسرهای دو جوان افغان برای زنان فروشنده در اطراف مشهد

به گزارش رکنا؛چند روز قبل فروشنده جوان یک فروشگاه لوازم آرایشی در بولوار رسالت مشهد با مراجعه به کلانتری مهرگان مدعی شد: حدود ساعت 3 بعد از ظهر بود که دو مرد جوان وارد مغازه شدند. یکی از آن ها در حالی که چند مانیتور تاچ(لمسی) بسته بندی شده (آکبند) را روی میز ویترینی می گذاشت، فهرستی از لوازم برقی آشپزخانه را نشانم داد و گفت: من این اجناس را با قیمت بسیار نازلی از غرب کشور (بانه) خریداری کرده ام و به همین دلیل نیز بسیار ارزان تر از مراکز تجاری و بازار می فروشم! این زن جوان ادامه داد: آن دو نفر با چرب زبانی و تعریف و تمجید از کالاهای مذکور، مرا سرگرم کردند ولی وقتی از فروشگاه بیرون رفتند تازه فهمیدم که آن ها تلفن همراه گران قیمت مرا از روی ویترین سرقت کرده اند! سراسیمه از فروشگاه بیرون آمدم ولی خبری از آن دو سارق نبود.

طولی نکشید که پرونده سرقت های مشابه دیگری نیز در کلانتری تشکیل شد که بررسی آن ها نشان می داد مال باختگان نه تنها طعمه « بدل اندازی » شده اند بلکه اموال شان نیز به سرقت رفته است. به همین دلیل گروهی از نیروهای انتظامی با صدور دستورات ویژه ای از سوی سرهنگ احمد نگهبان (فرمانده انتظامی مشهد) ماموریت یافتند تا ماجرای سرقت و بدل اندازی های مذکور را پیگیری کنند و دزدان بی رحم را به چنگال عدالت بسپارند.

واکاوی های پلیس در این پرونده ها بیانگر آن بود که بیشتر فروشندگان زن در مغازه ها طعمه بدل اندازان شده اند و آن ها اجناس دارای نقص فنی و مستعمل را به جای اجناس شرکت های معروف خارجی به مال باختگان فروخته اند و در همین شرایط اموال ارزشمند و گران بهای طعمه های خود را نیز ربوده اند. از سوی دیگر بررسی دوربین های مدار بسته در برخی فروشگاه ها، سرنخ هایی از بدل اندازان را نمایان کرد و بدین ترتیب ماموران انتظامی به چهره زنی تصویری از دو متهم جوان پرداختند. آنان پس از انجام یک سری تحقیقات میدانی و بررسی بانک های اطلاعاتی مجرمان، هویت متهم 36 ساله ای را شناسایی کردند که تبعه خارجی بود و در روستای «عباس آباد» منطقه میامی اقامت داشت. بنابراین گروه عملیاتی پلیس با کسب مجوزهای قضایی وارد عمل شدند و متهم تبعه افغانستان را در حالی به دام انداختند که وی در همان بازجویی های اولیه خواهرزاده 34 ساله اش را نیز لو داد و مدعی شد از حدود 6 ماه قبل با همدستی یکدیگر بدل اندازی و سرقت را در مشهد آغاز کرده اند.  با دستگیری خواهرزاده تبعه خارجی، تحقیقات از آنان وارد مرحله جدیدی شد چرا که هر لحظه بر شاکیان آن ها افزوده می شد.

در حالی که 12 تن از مال باختگان، دو دزد بدل انداز را شناسایی کرده بودند، آن ها به 60 فقره سرقت اعتراف کردند. در بازرسی از مخفیگاه متهمان، 9 دستگاه تلفن همراه سرقتی، 15 دستگاه مانیتور تاچ(لمسی)، 11 صفحه تاچ(لمسی)، 14 صفحه کلید، 2 دستگاه لپ تاپ و تعداد زیادی برچسب مربوط به شرکت های خارجی کشف و ضبط شد.در همین حال جوان 36 ساله افغانستانی که به مواد مخدر نیز اعتیاد شدیدی دارد، در اعترافات خود گفت: اگرچه اهل افغانستان هستیم اما من و خواهرزاده ام از همان دوران کودکی در ایران بزرگ شدیم.

قبلا با هم در کنار خیابان دست فروشی می کردیم که به همین دلیل هم سواد نداریم اما به فروش اجناس و تبلیغات کاملا مسلط هستیم. چندین سال در تهران زندگی کردیم و در آن جا توسط یکی از دوستان مان با کهنه بازار اکبرآباد آشنا شدیم. مدتی بعد قطعات اوراقی و معیوب رایانه ها را به مبالغی بین 20 تا 200 هزار تومان می خریدیم و سپس آن ها را با مواد پاک کننده شست وشو می دادیم و بعد از بسته بندی، برچسب های تقلبی شرکت های معروف و برند خارجی را روی قطعاتی مانند مانیتور، صفحه کلید، لپ تاپ و ... نصب می کردیم و به عنوان کالای نو به فروش می رساندیم. متهم 36 ساله که مدعی بود خود و خواهرزاده اش بی سواد هستند، ادامه داد: برای فروش کالاها خودم را نماینده شرکت های خارجی در ایران معرفی می کردم و در برخی مواقع نیز برای سرگرم کردن طعمه، فهرستی از کالاها و لوازم برقی را با قیمت های بسیار پایین و وسوسه کننده به بانوان فروشنده در فروشگاه های حاشیه شهر نشان می دادیم و در همین فرصت گوشی تلفن یا اموال با ارزش دیگر را می ربودیم.

ادامه تحقیقات ماموران انتظامی درباره شگرد متهمان برای بدل اندازی و سرقت نشان داد که آن ها برای جلب اعتماد طعمه های خود، یک دستگاه پراید را به صورت اقساطی (از دم قسط) خریده بودند تا با خودرو قطعات رایانه ای را حمل کنند. تحقیقات بیشتر درباره جرایم احتمالی دیگر این دو متهم در حالی ادامه دارد که آن ها مدعی هستند خلافکاری های خود را در مشهد از 6 ماه قبل آغاز کرده و بیشتر جرایم را در منطقه بولوار رسالت و شهرک مهرگان مرتکب شده اند.

سیدخلیل سجادپور

 

کدخبر: 849469 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟