گلستانی ها مواظب باشند / دعانویسی و رمالی شگرد جدید شیادان مجازی

 سرهنگ ابراهیم پرسا در گفتگو با خبرنگار رکنا اظهار داشت : دعانویسی ، رمالی ، فالگیری،رفع طلسم و ... یکی از شگردهای کلاهبرداری از کاربران در فضای مجازی است که متاسفانه علی‌رغم ارتقاء سطح علم و دانش استفاده از فناوری ، باز هم افرادی هستند که سراغ این سودجویان بروند.

وی گفت: در چند سال اخیر با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا ، شاهد افزایش فعالیت این شیادان در فضای مجازی هستیم که با ایجاد صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی و به صورت ناشناس اقدام به فعالیت کرده و کاربران این بستر را متحمل ضررهای مالی می کنند.

وی ادامه داد : این افراد که قالباً دارای سطح روابط عمومی بالا می باشند با تبلیغات گسترده تحت عنوان رفع مشکلات خانوادگی و زناشویی، طلسم بچه دار شدن، دستیابی به ثروت و ...  افراد را ترغیب به گرفتن فال و دعانویسی کرده و از این طریق اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌نمایند.

سرهنگ پرسا به نحوه عملکرد این افراد اشاره کرد و گفت: این کلاهبرداران با ارائه یک شماره حساب که اغلب بی هویت است، از قربانیان می‌خواهند پول را به حساب اعلامی آن ها واریز کنند تا نسخه رمالی یا دعانویسی را دریافت کنند.

هشدار پلیسی

سرهنگ پرسا در ادامه از شبکه‌های‌اجتماعی اینستاگرام و تلگرام به عنوان بسترهای فعالیت این کلاهبرداران نام برد و به شهروندان توصیه کرد: از اعتماد نابجا به افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی و افشاء اطلاعات بانکی و خانوادگی  خودداری نموده  و برای حل مشکلات خود به مشاوران و متخصصان مجرب مراجعه کنند.

این مقام انتظامی در پایان به شهروندان توصیه کرد: هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی، موضوع  را از طریق شماره تماس 096380 مرکز فوریت های سایبری با همکاران ما  درمیان بگذارند.

کرامتی / گلستان

کدخبر: 819288 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟