شرط دولت بایدن برای رفع تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام شد

به گزارش رکنا، متن پرسش و پاسخ جنت یلن، گزینه پیشنهادی سمت وزارت خزانه داری آمریکا در دولت جو بایدن، رئیس جمهور جدید این کشور در پایگاه اینترنتی کمیته دارایی سنا قرار گرفته است. یلن درباره سیاست های دولت بایدن درباره توافق هسته ای( برجام ) گفت: دولت بایدن-هریس(معاون رئیس جمهور آمریکا) متعهد به اطمینان یافتن از این است که ایران اقدامات مناسبی در راستای از سرگیری پایبندی اش انجام دهد.

شرط لغو تحریم ها پایبندی به برجام است

وی در ادامه گفت: ایران تنها در صورتی از لغو تحریم ها تحت برجام بهره مند خواهد شد که به محدودیت های هسته ای اش پایبند باشد.

یلن با ذکر ادعاهایی علیه ایران گفت: علاوه بر این، اگر تایید صلاحیت شوم، اطمینان خواهم داد که وزارت خزانه داری کار مهم خود را در مبارزه با ''حمایت ایران از تروریسم و ضایع کردن حقوق بشر'' ادامه می‌دهد.

او درباره تحریم‌ها در دولت بایدن گفت: دولت بایدن-هریس به حفظ تحریم ها و اعمال تحریم ها بر نهادهای ایرانی که مرتکب تضییع حقوق بشر می شوند و ارزیابی ابزارها برای مبارزه با دولت های حامی تروریسم ادامه خواهد داد. به ویژه آن که، رئیس‌جمهور بایدن متعهد به همکاری با متحدان و شرکایمان برای مقابله با فعالیت های ثبات زدای ایران در منطقه از جمله حمایتش از نیروهای نیابتی است.

وزیر خزانه داری دولت بایدن در پاسخ به این سوال که آیا با توصیف شبکه اجرایی جزائم مالی وزارت خزانه داری در دولت های باراک اوباما و دونالد ترامپ روسای جمهور پیشین آمریکا مبنی بر این که ایران از موارد مطرح در قلمرو قضایی ایجاد کننده نگرانی های مرتبط با پول شویی است، گفت: بله، من بر این عقیده ام که ایران از موضوعات قضایی اصلی موجد نگرانی های پول شویی است.

محدودیت ها علیه ایران ادامه دارد

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تا زمانی که ایران «به تامین مالی تروریسم ادامه می دهد و نظام مالی اش را پاک سازی نمی کند» قانون 311 اقدامات ویژه وزارت خزانه داری درباره ایران را به کار خواهد گرفت، اظهار کرد: من باور دارم که باید محدودیت های سختی را بر ایران با هدف پایان حمایت مخربش از تروریسم به کار ببندیم تا زمانی که این کار متوقف شود. همچنین بر این عقیده ام که ما باید تمامی تدابیر این چنینی را که قرار است در بازبینی سیاسی دولت بایدن-هریس در زمینه موضع کلی آمریکا در قبال ایران در نظر گرفته شود، به دقت بررسی کنیم.

بر اساس این گزارش، اظهارات یلن درباره شرط دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای در پی این مطرح می شود که بایدن در وعده های انتخاباتی اش اعلام کرده بود در صورت «بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای» به این توافق باز می گردد.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ادعای ناقص بودن برجام از آن خارج شد و تحریم های متعددی علیه ایران اعمال کرد.

ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته ای و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای پیدا کردن راهکاری کاربردی برای کاهش تاثیر تحریم های آمریکا و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، سال گذشته اعلام کرد که در پنج گام تعیین شده و طبق راهکارهای مقرر در توافق هسته ای، تعهدات داوطلبانه اش در توافق را کاهش می دهد.

مقامات ایران تاکید کرده اند تمام این اقدامات در صورت عملی شدن تعهدات دیگر طرف های برجام، بازگشت پذیر است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 653424 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟