کمتر از یک روز تا انتخابات آمریکا / ترامپ پیروز می شود یا بایدن ؟

انتخابات آمریکا / هنوز نه دموکرات‌ها و نه جمهوری‌خواهان هیچ‌کدام نمی‌توانند با خیال آسوده خود را برنده کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ بدانند. اگرچه تکلیف رای برخی از ایالت‌ها از قبل مشخص بوده، اما برخی از ایالت‌های مهم و سرنوشت‌ساز هنوز وضعیت مبهمی دارند.

چرا که رقابت بین این دو نامزد در ایالت‌های مهمی چون فلوریدا، کارولینای شمالی و آریزونا نزدیک گزارش شده و هنوز مشخص نیست چه کسی می‌تواند ۲۷۰ رای الکترال را بگیرد و به کاخ سفید برود.

براساس نظرسنجی‌ها تا کنون بایدن توانسته در ایالت کلیدی پنسیلوانیا ۷ درصد از ترامپ جلوتر باشد و در ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین هم ۱۰ درصد از ترامپ جلوتر است. دموکرات‌ها در حالی اکنون در این ایالت‌ها از جمهوری‌خواهان جلوترند که در انتخابات ۲۰۱۶ ترامپ رای این سه ایالت را به خود اختصاص داده بود.

در ایالت آیووا و تگزاس هم رقابت بین این دو حزب بسیار نزدیک به هم است. حال باید دید کدام نامزد می‌تواند بیشترین رای الکترال را کسب کند.

سیستم انتخاباتی امریکا

در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، تعداد آرای مردم به تنهایی تعیین‌کننده پیروز نهایی انتخابات نیست. بلکه آن چیزی که برنده را مشخص می‌کند تعداد آرای الکترال هر ایالت است. تعداد آرای الکترال‌ در سراسر امریکا ۵۳۸ رای است و فردی که بتواند ۲۷۰ (۵۰ درصد آرا + یک رای) را به‌دست بیاورد به کاخ سفید می‌رود.

اما رای الکترال چیست؟ هر ایالتی تعداد متفاوتی نماینده در مجلس نمایندگان و سنای این کشور دارد. تعداد نمایندگان (الکترال‌ها) در هر ایالت با دیگری متفاوت است. در شمارش آرا برای انتخابات ریاست جمهوری، آرای الکترال اهمیت ویژه دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 622681 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟