تاثیر کرونا بر شرکت‌های هواپیمایی /  ۵ کشوری که بیشترین زیان را دیدند

به گزارش رکنا، در سراسر جهان که تاکنون سبب ابتلای نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و مرگ حدود ۲۵۰ هزار نفر شده، ضربات مهلکی بر اقتصاد و مشاغل وارد کرده است؛ از جمله مشاغلی که به شکلی جدی از این بحران متاثر شده اند، شرکت‌های هواپیمایی هستند.

به گزارش «ان پی آر»، بحران شیوع کرونا همزمان با وارد کردن ضربات مهلک انسانی و بهداشتی به پیکره کشور‌های مختلف، اقتصاد را نیز از طریق محدودیت‌های ترددی و مسافرتی مورد نیاز برای مقابله با شیوع این بیماری دچار چالش‌های جدی کرد.

اخراج تعداد زیادی کارگر شرکت های هواپیمایی

«قرارداد شما پایان یافت»، «دیگر به خدمات شما نیازی نیست» و «ممکن است آخرین حقوق شما پرداخت نشود»، جملاتی هستند که هزاران کارمند و خلبان شرکت‌های هواپیمایی در چند هفته گذشته شنیده‎اند.

از جمله مشاغل و صنایع متاثر از این بحران جهانی، صنعت و شرکت‌های هواپیمایی هستند که به شکل‌های متفاوت از بحران کرونا آسیب دیدند؛ این آسیب‌ها در پی آن ظاهر شدند که محدودیت‌های مسافرتی سبب کاهش تقاضای سفر در بین مسافران و زمین‎گیر شدن هواپیما‌ها و لغو پرواز‌ها شد.

از جمله کشور‌هایی که بالاترین آسیب و زیان را از این امر دیدند کشور‌های «چین»، «هند»، «ایتالیا»، «آفریقای جنوبی» و «آمریکا» هستند.

در اروپا یک خلبان از هر پنج خلبان با موقعیت شغلی متزلزل روبرو است؛ در این میان وضعیت خلبانان جوان وخیم‌تر اعلام شده است.

براساس جدیدترین بررسی‌ها ۴۰ درصد خلبانان ۲۰ تا ۳۰ ساله در اروپا در حالی از کار برکنار می‌شوند که هنوز وام‌های شش رقمی آموزش خلبانی خود را پرداخت نکرده‎اند.

از این نکته نباید غفلت کرد که برخی از کارشناسان اقدامات ریاضتی شرکت‌های هواپیمایی را فرصت طلبی آنان تلقی کرده و می‌گویند این شرکت‌ها تلاش دارند تا هزینه‌های مالی و عدم ثبات را بر شانه‌های کارکنان قرار دهند.

قراردادهای سخت برای نیازمندان کار

به عنوان مثال «نروژین ایر»، در هفته گذشته ۴ هزار و ۷۰۰ نفر از جمله یک هزار و ۵۷۰ خلبان و ۳۳ هزار و ۳۰ خدمه هواپیمایی را در کشور‌های «دانمارک»، «سوئد»، «فنلاند»، «اسپانیا» و «انگلیس» از کار بیکار کرد.

«ویز ایر»، اعلام کرد تقریبا ۲۰ درصد نیروی کار خود را کاهش می‌دهد؛ ضمن اینکه ۱۴ درصد از دستمزد‌های کارکنان باقی مانده را کاهش می‌دهد.

این شرکت هواپیمایی همچنین بند‌های سختگیرانه‌ای را مانند تمایل به کار در روز‌های تعطیل در قرارداد خود گنجانده است.

«ایر کانادا»، نیز از اخراج موقت ۵ هزار و ۱۰۰ کارمند خود در پی تعلیق پرواز‌های بین المللی خبر داد.

«ایر فرانس»، نیز ضمن اعلام کاهش ظرفیت‌های خود در بازه ۷۰ تا ۹۰ درصد، اوضاع را بی سابقه خواند.

«ایر نیوزیلند» که کشورش از جمله کشور‌های موفق در مقابله با شیوع کروناست، ۸۵ درصد ظرفیت مسافرت‌های طولانی خود را کاهش داده است.«آلیتالیا» نیز ظرفیت خود را تا ۲۲ درصد کاهش داد.«امریکن ایرلاینز» ضمن متوقف کردن پرواز‌های خود به «نیویورک»، بحران زده‌ترین شهر آمریکا و خارج کردن کارکنان خود از این شهر اعلام کرد «ظرفیت پروازی اش را در ماه آوریل ۷۰ و در ماه می، ۹۰ درصد کاهش داده است.»«بریتیش ایرویز» که تاکنون ۲۳ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کرده و پیش بینی می‌کند تا چندماه آینده ۱۲ هزار نفر دیگر را اخراج کند، بحران ناشی از کرونا را بسیار فاجعه بارتر از «سارس» و «حادثه ۱۱ سپتامبر»، خواند.موارد مذکور تنها بخشی از تاثیر کرونا بر شرکت‌های هواپیمایی بود؛ در مجموع ۱۴۰ هزار فروند هواپیما در ناوگان هوایی غیرفعال شده اند که عمده آنها در اروپا و سپس در آمریکای شمالی و آسیا بوده‎اند.البته باید توجه داشت که بحران محدودیت‌های مسافرتی سبب اختلال در ارسال محموله‌ها نیز شد و هزینه ارسال را به شکل بی سابقه‌ای افزایش داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 564287 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟