کرونا اعتراضات شیلی را راه انداخت / نرخ بیکاری دوبرابر شد + تصاویر

۱۴ نفر دستگیر و زندانی شدند

به گزارش رکنا، پلیس شیلی به منظور مقابله با موج جدیدی از اعتراضات ضد دولتی برخواسته در یکی از میدان‌های اصلی سانتیاگو، از میان افرادی که قصد اخلال و نقض قوانین قرنطینه در کشور را داشتند ۱۴ نفر را دستگیر و زندانی کرد.

این اعتراضات که ریشه‌ای عمیق در شکاف اجتماعی و نابرابری‌های موجود در شیلی دارد، سال گذشته بر اثر افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی و اقتصاد فلج این کشور موجی از اعتراضات به پا خواست که منجر به دستگیری هزاران نفر و زخمی و کشته شدن چندین تن شد.

اعتراضات شیلی - 2019
در ۱۸ اکتبر وضعیت هنگامی شدت گرفت که گروه‌های سازماندهی شده به شورش در سراسر شهر پرداختند؛ و به تصرف بسیاری از ایستگاه‌های شبکه متروی شهری پرداختند و آنها را از کار انداخته و خساراتی وارد کردند

تجمع بیش از ۵۰ نفر ممنوع

پیش‌تر مقامات بهداشتی شیلی به منظور مهار کرونا تجمعات بیش از ۵۰ نفر را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرده‌اند. همچنین رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز تجاری، آموزشی و سینماها نیز همگی تعطیل شده‌اند و محدودیت‌های تردد شبانه اعمال می‌شود.

با این حال عصبانیت و نارضایتی معترضان از دستمزد پایین و حقوق بازنشستگی و هزینه بالای زندگی در کشور همچنان در حال افزایش است.

اعتراضا شیلی - 2019
در ۱۹ اکتبر در منطقه شهری سانتیاگو بزرگ حکومت نظامی اعلام شد

سباستین پینرا ضعیف‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ

سباستین پینرا، رئیس جمهوری شیلی در اوایل ماه آوریل با وجود قرنطینه شدید وقتی که در میدان اصلی و خالی شهر برای عکاس ژست عکاسی می‌گرفت، به شدت در حال برافروختن خشمگین مردمش بود. با توجه به اعتراضات ضد دولتی در سال ۲۰۱۹، سباستین پینرا، رئیس جمهوری شیلی به عنوان ضعیف‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ این کشور از نظر عملکرد و حفظ منافع مردم لقب گرفت و حتی بسیاری از او خواسته‌اند که استعفا کند.

اعتراضات شیلی - 2019
در ۲۸ اکتبر، رئیس‌جمهور پینیه‌را در واکنش به ناآرامی‌ها هشت تن از وزاری کابینه خود را تغییر داد و وزیر کشور خود آندرس چادویک را برکنار کرد.

نرخ بیکاری دوبرابر شد

تحلیلگران حوزه اقتصاد پیش‌بینی کرده‌اند که شیلی در سال ۲۰۲۰ با رکود شدید اقتصادی مواجه می‌شود و با دوبرابر شدن نرخ بیکاری در کشور، فقر و نابرابری افزایش خواهد یافت که منجر به برخواستن موج جدیدی از اعتراضات خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561484 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟