اقدام خطرناک کرونایی ترامپ برای جهان

به گزارش رکنا، سازمان بهداشت جهانی از همه خواسته به جای بحث و نزاع در مورد عملکرد دیگران در مورد نحوه برخورد با ویروس کرونا، همه تلاش خود را بر روی شکست این ویروس متمرکز کنند.

تدروس ادهانوم گبریسوس، رییس سازمان بهداشت جهانی می گوید این سازمان راه های کاستن از هزینه ها با هدف لطمه ندیدن فعالیت هایش را بررسی می کند.

دکتر تدروس گفت: "از تصمیم رییس جمهوری ایالات متحده برای توقف کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی متاسفیم ... ایالات متحده یک دوست قدیمی و دست و دلباز بوده است و امیدوارم در آینده هم چنین باشد."

پیش از این دونالد ترامپ گفته بود: "سازمان بهداشت جهانی در انجام وظایفش در ارتباط با اپیدمی جهانی ویروس کرونا "ناکام مانده است."

او این نهاد سازمان ملل متحد را به "سوءمدیریت و سرپوش گذاشتن" بر شیوع این ویروس پس از ظاهر شدن آن در چین متهم کرد و گفت که باید "پاسخگو باشد."

آقای ترامپ قبلا این سازمان را به تعصب به نفع چین متهم کرده بود.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، گفته الان وقت قطع کمک های مالی به این سازمان نیست.

رهبران جهان، پزشکان و دیپلماتها هم تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای توقف کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی را بشدت مورد انتقاد قرار داده اند.

آنها گفته اند قطع بودجه مالی در بحبوحه بحران کرونا هیچ کمکی به حل این بحران نمی کند.

علاوه بر چین و روسیه حتی متحدان سنتی آمریکا از جمله آلمان و استرالیا هم از این تصمیم آقای ترامپ انتقاد کرده اند.

آقای ترامپ در حالی عملکرد سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با شیوع این ویروس را زیر سؤال برده که خود به دلیل نحوه عملش در برابر شیوع این ویروس در امریکا تحت انتقادهای شدید قرا دارد.

به نوشته رسانه های آمریکا این تصمیم حتی با مخالفت بخشی از اعضای دولت آقای ترامپ مواجه شده است.

آمریکا بزرگترین تامین کننده بودجه سازمان بهداشت جهانی است و در سال ٢٠١٩ بیش از ٤٠٠ میلیون دلار کمک مالی به این سازمان داد.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس هم که منابع مالی برای تحقیقات و یافتن نحوه درمان و واکسن کرونا را تامین می کند، دومین تامین کننده بزرگ بودجه مالی سازمان بهداشت جهانی است.

بیل گیتس گفته تصمیم ترامپ برای توقف کمک مالی آمریکا به این سازمان به همان اندازه که به نظر می رسد خطرناک است.

آقای گیتس در توییتر نوشت:‌ "فعالیت های سازمان بهداشت جهانی شیوع کووید- ۱۹ را کند کرده است و اگر فعالیت های این سازمان متوقف شوند، هیچ سازمان دیگری نمی تواند جایگزین آن شود. جهان امروز بیشتر از هر زمان دیگری به سازمان بهداشت جهانی نیاز دارد."

آمریکا هم اکنون بزرگترین مرکز شیوع ویروس کرونا در جهان است به طوری که آمار مبتلایان در آن تقریبا به ٦٠٠ هزار نفر می رسد و بیش از ٢٦ هزار نفر هم جان خود را در این کشور در اثر عوارض ابتلا به این ویروس از دست داده اند."

 

دیگر واکنش ها

یکی از سخنگویان بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، گفته که این کشور قصد ندارد کمک مالی خود به این سازمان را متوقف کند. او گفته این سازمان نقش مهمی در رهبری تلاش های جهانی برای مقابله با ویروس کرونا را دارد.

به جز آمریکا، بریتانیا بیش از هر کشور دیگری به سازمان بهداشت جهانی کمک مالی می کند.

آلمان هم گفته تقویت این سازمان که هم اکنون هم با کمبود بودجه مواجه است یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که می توان در این زمان کرد.

وزارت خارجه چین هم گفته تصمیم دونالد ترامپ به مبارزه جهانی علیه این ویروس صدمه می زند.

اتحادیه پزشکی آمریکا هم این تصمیم رئیس جمهوری این کشور را "گامی خطرناک در جهتی خطرناک" دانسته است."

جوزف بورل، رئیس ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته "هیچ توجیهی برای این اقدام در زمانی که سازمان بهداشت جهانی بیش از هر وقت دیگر نیاز به کمک دارد، نیست."برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 559976 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟