سوء استفاده کرونایی نتانیاهو حفظ قدرت

به گزارش رکنا، به رغم آنکه رژیم اشغالگر اسراییلی از گسترش ویروس کرونا ترس و هراس دارد، اما در تل آویو هنوز برخی بر این باورند که نتانیاهو از همه چیز حتی از این بیماری برای حفظ جایگاه خودش به عنوان نخست وزیر سوء استفاده می‌کند؛ این امر سبب شد تا بسیاری در مقابل پارلمان صهیونیست‌ها (کنست) در قدس در اعتراض به تعطیلی نهاد پارلمانی و منع آن از کنترل اقدامات و تصمیمات این مرد دست به تظاهرات بزنند.

در رسانه‌ها نتانیاهو را یک دیکتاتور از قرون وسطی توصیف می‌کنند که می‌کوشد تا حکومت انفرادی خود را از طریق تعطیلی نهاد‌های دولتی مستحکم‌تر کند. در کنار نتانیاهو شخصیت دیگری نیز ظاهر شد که از وضعیت موجود و بحران کرونا برای حفظ جایگاه خود سوء استفاده می‌کند. این شخص همان یولی ادلشتاین رییس پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) است که عضو حزب لیکود می‌باشد.

این مرد به خاطر اختیارات و صلاحیت‌های خود کنست را تعطیل کرد و به بهانه گسترش ویروس کرونا با افتتاح دوره جدید پارلمان مخالفت کرد تا مبادا قانونگذاران به این بیماری گرفتار شوند، اما تهدید‌های بنی گانتس رییس حزب آبی سفید و مامور تشکیل کابینه جدید که تصمیم گرفته بود به دیوان دادگستری اسراییلی روی بیاورد؛ این امر سبب شد تا ادلشتاین ناچارشود تا به برپایی نشست هیات عمومی برای رای گیری درباره تشکیل کمیته‌های کنست دعوت کند به رغم آنکه می‌دانست این اقدام ممکن است به سرنگونی او منجر شود، زیرا حزب آبی سفید به همان اندازه که در پی سرنگونی نتانیاهو هستند، خواهان برکناری ادلشتاین نیز هستند.

در حزب لیکود اینک سخن از انتخابات چهارم در میان است که حکم راستگرایان را بازخواهد گرداند بویژه که نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که انتخابات چهارم به حزب لیکود به ریاست نتانیاهو ۴۰ کرسی و به فراکسیون راستگرایان به طور کلی ۶۴ کرسی خواهد بخشید. این امر بدین معناست که یک کابینه کاملا راستگرا حتی بدون حضور اویگدور لیبرمن تشکیل خواهد شد. این رؤیای نتانیاهو و نیرو‌های راستگراست. این نیرو‌ها اینک تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند تا هر آنچه را که بتوانند تعطیل کنند و بر سر گانتس مانع تراشی می‌کنند تا نتواند کابینه تشکیل دهد و زندگی سیاسی نتانیاهو را به پایان نرساند.

در صورتی که نتانیاهو در صحنه نباشد کرسی راست گرایان به نصف خواهد رسید و ممکن است در میان دیگر احزاب تقسیم شود. بویژه که اگر نتانیاهو صحنه سیاسی را ترک کند چنددستگی‌هایی در میان حزب ظاهر خواهد شد. پس با توجه به گسترش کرونا، در حال حاضر مهمترین سناریو آن است که گانتس بتواند یک کابینه اضطراری به ریاست خودش و به رغم دشواری‌های موجود تشکیل دهد.

سناریوی دیگر آن است که رییس جمهور رژیم اشغالگر بار دیگر نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه کند و با توجه به آنکه لیبرمن اصرار دارد که ۷ کرسی خود را به نتانیاهو ندهد، نتانیاهو نخواهد توانست کابینه تشکیل دهد. از این رو این مرد چاره‌ای به جز منحل کردن کنست و دعوت به برگزاری انتخابات چهارم ندارد و در این صورت نتانیاهو و دوستش ادلشتاین خوشبخت‌ترین فرد در رژیم صهیونیستی خواهند بود؛ زیرا در این صورت ماندن خود در قدرت برای دستکم چهار سال دیگر تضمین خواهند کرد.

یکی از روزنامه نگاران فلسطینی که اوضاع رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند، نوشته است که حتی بلایای طبیعی نیز در خدمت نتانیاهو است؛ اما واقعیت آن است که نتانیاهو برای ماندن در قدرت و حفظ جایگاه خود از هر مساله‌ای حتی بلایای طبیعی نیز سوء استفاده می‌کند؛ در هر صورت بحران موجود در "اسراییل" در سایه حضور نتانیاهو و نیز پس از او در سال‌های آتی به طور آشکار نمایان خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 553361 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟