به گزارش رکنا، روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله‌ای به قلم ابراهیم امین به بررسی مداخله‌های آمریکا در امور داخلی کشور‌های دیگر به ویژه لبنان پرداخت و نوشت که برخی شخصیت‌های لبنانی مانند تعداد قابل توجهی از دولت‌های منطقه، مداخله‌های آمریکا را قدر مطلق تحولات منطقه می‌دانند و معلوم نیست بشریت چقدر زمان نیاز دارد تا از توهم قدرت مطلق آمریکا در دنیا خارج شود.

تقریبا تمامی کشور‌هایی که به دنبال جلب رضایت آمریکا هستند، معتقدند که نمی‌توانند در برابر این کشور مقاومت کنند و آن چیزی که آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند، با زور یا با رضایت، قطعا محقق خواهد شد. آن‌ها حتی در زمانی که آمریکا شکست می‌خورد نیز تصور می‌کند که این شکست یک مانور برای آمریکا بوده و هیچ کس نمی‌تواند آمریکا را شکست دهد.

نکته عجیب‌تر اینکه برخی از همین کسانی که به دنبال جلب رضایت آمریکا هستند، ایران را مورد انتقاد خود قرار می‌دهند و مدعی هستند که واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق هیچ تأثیری نداشته است. این در حالی است که هیچ کدام از این افراد جرأت نمی‌کنند نسبت به سیاست‌های آمریکا انتقاد داشته باشند، اما در عین حال حمله به پایگاه نظامی آمریکا را یک اقدام بیهوده قلمداد می‌کنند.

این عده کسانی هستند که تلاش نمی‌کنند شکست‌های دائمی خود در برابر آمریکا را توجیه کنند، چرا که تصور می‌کنند هیچ کس نمی‌تواند در برابر موجودیت و تاثیرگذاری آمریکایی‌ها مقاومت کند؛ لذا آن‌ها دیکته‌های آمریکا در مدیریت امور دنیا را می‌پذیرند. در عربستان سعودی و امارات و قطر و کویت تعداد قابل توجهی از این افراد حضور دارند.

امین در ادامه مقاله خود تاکید می‌کند که برخی شخصیت‌های لبنانی معتقدند که آمریکا می‌تواند آرزوی لبنانی‌ها در پایان دادن به حاکمیت فساد را محقق سازد. این عده معتقدند که آمریکا از تصمیم ملت لبنان در حمایت از انقلاب ضد فساد پشتیبانی می‌کند. آن‌ها از اینکه آمریکا را مسئول اقدامات تخریبی در لبنان و منطقه بدانند، طفره می‌رود.

سردبیر روزنامه الاخبار در عین حال به طرح ویژه آمریکا در لبنان برای مرحله آینده اشاره کرده و نوشت که بخشی از این طرح در حال حاضر در میان سطوح رسمی سیاسی و دیپلماتیک در دست بررسی است و قبل از پایان سال میلادی گذشته به واشنگتن و نیویورک سفر کرده بودند، تصوراتی نسبت به این طرح به دست آورده‌اند.

ابراهیم امین نوشت که این عده از بروز تغییرات سریع و عمیق و دائمی مورد نظر آمریکا در لبنان برای مرحله آینده سخن می‌گویند. آن‌ها معتقدند که واشنگتن از لبنانی‌ها خواهد خواست تا در قبال روند تغییری که سخت و دردناک خواهد بود، مسئولیت خود را بپذیرند. روندی که البته از دیدگاه آمریکا در دراز مدت آینده بهتری را برای لبنان ایجاد خواهد کرد.

در همین رابطه مسئولان ارشد دولتی، اطلاعاتی در خصوص رویکرد فکری جدید آمریکا در قبال لبنان به دست آورده‌اند. این اطلاعات از سوی مسئولان وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا و نیرو‌های ذخیره فدرالی بعلاوه عناصر نزدیک به سرویس‌های جاسوسی آمریکا مطرح شده است. یک منبع در ریاست جمهوری لبنان در این خصوص می‌گوید که ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان از این سیاست‌ها اطلاع دارد و همواره رویکرد‌های اداری و فنی خود را در فاش نشدن تناقض‌های گسترده طی سال گذشته به کار گرفته است.

این منبع مربوط به ریاست جمهوری لبنان معتقد است که اطلاعات فراوان نشان دهنده بحران گسترده در بخش بانکی لبنان است و سلامة تلاش دارد مسئولیت این بحران را بر دوش دیگران و به ویژه گروه‌های سیاسی بیندازد.

این گزارش می‌افزاید که به نظر می‌رسد سلامة به همراه برخی بانکداران دیگر به ویژه سلیم صفیر رئیس مجمع بانکداران روند از بین بردن اتهامات به بخش بانکی را پاکسازی کرده‌اند. سلامة از مشاوران و اصحاب رسانه و عوامل سیاسی و امنیتی که پیش از این خدماتی را برای آن‌ها انجام داده است، خواسته تا در این لحظات سرنوشت ساز و سخت در کنار وی قرار بگیرند و از او حمایت کنند.

بر اساس اطلاعات موجود عناصر مرتبط با پرونده موسوم به پرونده اموال قاچاقی نشان دهنده هم‌دستی سلامة با بانکداران و شخصیت‌های سیاسی و بازرگانان است. در همین رابطه عناصر نزدیک به سلامة و افراد متنفذ در مجمع بانکداران اطلاعات اشتباهی را از طریق سایت‌های خبری منتشر می‌کنند و برخی شخصیت‌های خاص را به عنوان عناصر متخصص در زمینه مسائل مالی و اقتصادی معرفی می‌کنند تا آن‌ها شخصیت‌های دیگری را مسئول بحران کنونی در کشور نشان دهند.

آیا ترامپ دوستان لبنانی خود را قربانی می‌کند؟ / جذب بازرگانان جاسوس برای تغییر به نفع آمریکا [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

بر اساس اطلاعات و گزارش‌های موجود آمریکا همچنان تلاش دارد از تحرکات مردمی برای ایجاد تغییرات گسترده در عرصه مدیریت سیاسی و مالی کشور استفاده کند. اطلاعات و اخبار موجود نشان می‌دهد که واشنگتن آمادگی دارد در لبنان نیز مانند بسیاری دیگر از کشور‌ها از متحدان سابق خود دست بردارد و آن‌ها را بنا به دلایل مرتبط با فساد قربانی نموده تا بتواند اداره روند تغییرات سیاسی فراگیر در کشور را در دست داشته باشد.

بر اساس این اطلاعات، متحدان آمریکا در لبنان طرح‌هایی را دنبال می‌کنند که شامل مراحل زیر است:

۱- آمریکا در آینده‌ای نه چندان دور لیستی از تحریم‌های جدید را اعمال می‌کند که شامل عناصر برجسته و جریان‌های سیاسی متعدد در لبنان خواهد بود و این عناصر تنها منحصر به جریان ۸ مارس یا افراد نزدیک به حزب‌الله نخواهند بود. در این رابطه تعدادی از اسامی از جمله افراد نزدیک به سعد حریری نخست‌وزیر سابق لبنان و جبران باسیل وزیر خارجه در نشست‌های وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا مطرح شده که تعدادی از بازرگانان معروف و پیمانکاران و بانکداران نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود و قرار است که واشنگتن آن‌ها را متهم به پولشویی نمایند.

۲- تحریم‌های جدیدی که قرار است در لبنان اعمال شود، این بار مبتنی بر قانون معروف به مگنتسکی خواهد بود که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شده و دونالد ترامپ تلاش دارد آن را در خارج از مرز‌های آمریکا به اجرا بگذارد و از حوزه شهروندان آمریکایی یا عناصر موجود در اراضی این کشور فراتر ببرد. به این ترتیب دولت آمریکا تلاش دارد تحریم‌هایی را ضد افراد و گروه‌هایی در نقاط مختلف دنیا اعمال کند که تابعیت یا سکونت آن‌ها ارتباطی با آمریکا ندارد.

آیا ترامپ دوستان لبنانی خود را قربانی می‌کند؟ / جذب بازرگانان جاسوس برای تغییر به نفع آمریکا

۳- گزارش‌های دیپلماتیک و صورتجلسه نشست‌های برگزار شده در واشنگتن نشان می‌دهد که وزارت خارجه و خزانه‌داری و دولت فدرال آمریکا در کنار برخی گروه‌های دیگر که تلاش دارند خود را دوست لبنان معرفی کنند، می‌خواهند سیاست خارجی جدیدی را در قبال این کشور در پیش بگیرند که با ادعای مبارزه با فساد مطرح می‌شود.

۴- بر اساس این گزارش، رفتار دولت آمریکا با لبنان کاملا متفاوت از گذشته خواهد بود و به همین علت افکار عمومی لبنانی باید در نحوه رفتار‌های واشنگتن در پرونده نخست وزیر جدید این کشور کاملا دقت نظر داشته باشند، چرا که به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید واشنگتن در خصوص لبنان در این پرونده در حال اجرا است.

۵- واشنگتن تصور می‌کند که احتمال دارد تغییرات گسترده‌ای در تمامی سطوح در لبنان ایجاد شود که از جمله آن تجدید نظر در ساختار بانکی این کشور خواهد بود. مداخله آمریکا در لبنان به حدی رسیده که تلاش دارد تعداد بانک‌های موجود در این کشور را از ۶۴ بانک کنونی به کمتر از ۲۰ بانک کاهش دهد و تعدادی از آن‌ها را حذف یا در یکدیگر ادغام نماید و برخی دیگر که با قوانین آمریکا مخالفت می‌کنند را به عنوان بانک‌های ورشکسته یا در آستانه ورشکستگی معرفی کند.

آیا ترامپ دوستان لبنانی خود را قربانی می‌کند؟ / جذب بازرگانان جاسوس برای تغییر به نفع آمریکا

6- واشنگتن همچنین تلاش دارد برخی طرف‌های بین‌المللی را به عنوان کمک برای بازگرداندن اموال غارت شده در شماره حساب‌های مشکوک مأمور کند تا حجم این اموال را مشخص کرده و آت‌ها را بازگرداند. این سازوکار به بهانه مبارزه با پولشویی و برای تحت فشار قرار دادن هر چه بیشتر نیرو‌های مقاومت لبنان دنبال می‌شود.

آمریکا تعداد قابل توجهی از تاجران و بازرگانان لبنانی و غیر لبنانی را در معرض تحریم و تهدید خود قرار داده است. علاوه بر این تلاش دارد برای تضمین حمایت از این افراد که تعدادی از آن‌ها پروژه‌های متعدد در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، آفریقا و آمریکای جنوبی دارند، آن‌ها را به دام جاسوسی برای خود بکشاند. به این ترتیب آمریکا تلاش می‌کند صفحه طولانی از جاسوسان خود شامل بانکداران و بازرگانان لبنانی تهیه کند تا بیش از پیش روند اوضاع اقتصادی این کشور را برای اعمال فشار بیشتر بر حزب الله در اختیار داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 544151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟