به گزارش رکنا، یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت با اشاره به برخی از شواهد مبنی بر اینکه ممکن است این بیماری به همان سرعتی که موجب ترس و وحشت شده، در حال گسترش نباشد، گفت: هنوز دلایلی مبنی بر رشد روز به روز ویروس کرونا وجود دارد، اما همچنین گزارش‌های کمتری را مبنی بر اینکه افراد آلوده به ویروس ممکن است پیش از بروز علائم مسری باشند، هم وجود دارد؛ بنابراین کنترل کرونا زمانی می‌تواند دشوار باشد که این مورد صحت داشته باشد.

مایک رایان رئیس برنامه اضطراری WHO، در مصاحبه‌ای گفت: تا زمانی که به این نتیجه نرسیده‌ایم که مهار غیرممکن است باید تلاش کنیم. چین در تلاش برای متوقف کردن شیوع ویروس است.

رایان افزود: این به معنای آن نیست که در نبرد پیش آمده، سرعت کرونا از مقامات چینی بیشتر نشود و یا اینکه کشور‌های دیگر را هم پشت سر بگذارد، اما شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد هنوز هم می‌توان این ویروس را مهار کرد.

به عنوان مثال، داده‌های برخی از مطالعات در چین نشان می‌دهد انتقال ویروس در خانواده چقدر است که بر مبنای آن میزان حمله ثانویه (تعداد افرادی که با اولین مورد آلوده شده‌اند) زیاد نیست.

رایان تصریح داد:، اما این مطالعات کمی در مورد یک رویداد بسیار بزرگ است. موارد زیادی در مورد عفونت‌های کارکنان بهداشتی گزارش نشده است، ویژگی‌ای که باعث شیوع بیماری‌های قبلی SARS و MERS شده و ویروس‌های مرتبط با این پاتوژن جدید، موقتاً تحت عنوان ۲۰۱۹-nCoV بررسی می‌شوند. به همین ترتیب، از مواردی که در سایر کشور‌ها در جهانگردان تور چین یا افرادی که از چین باز می‌گردند، گسترش نیافته است.

با این وجود، تعداد موارد در جهش‌های بزرگ در حال رشد است؛ چین ۲هزار و ۱۰۲ مورد جدید و ۴۶ مرگ افزوده را روز شنبه گزارش داد و این تعداد همچنان در حال افزایش است.

رئیس برنامه اضطراری WHO ادامه داد: کشور چین اعلام کرده است که دارای منابع کافی است، اما تعداد تست‌هایی که باید اجرا شود، زیاد است؛ بنابراین نشانه‌های واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد مبتلایان در حال رشد است. اما همچنین شواهد متناقضی نیز وجود دارد که کاملاً با انواع RO های تخمین زده شده مطابقت ندارد.

RO تعداد تولید مثل یک بیماری است، تعداد افراد، به طور متوسط، هر فرد آلوده به عفونت ادامه می‌یابد. اکثر مطالعات تاکنون تخمین زده اند که RO در شیوع این بیماری بین ۲ تا ۲.۵ باشد که بالاتر از آنفلوآنزای فصلی (حدود ۱.۳)، اما پایین‌تر از سارس ( بین ۲ تا ۵ ) است.

رایان نمی‌گوید چه شرایطی باعث می‌شود سازمان جهانی بهداشت این رویداد را همه گیر اعلام کند، شیوع بیماری که انتظار می‌رود در سراسر جهان گسترش یابد. به گفته او این نوع بحث باعث ایجاد حواس پرتی خواهد شد.

او تاکید دارد: در صورت بحث و گفتگو، همه ما تمرکز خود را از دست خواهیم داد. ما باید بر مهار و کاهش سرعت بیماری، متمرکز شویم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540372 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟