چه کسی از محمد جواد ظریف می ترسد؟

به گزارش رکنا، نشریه فارن پالیسی طی مقاله‌ای نوشت، همانگونه که ایالات متحده و ایران با حملات پهپادی و موشکی به یکدیگر پاسخ می دادند، دیپلماتهای هر دو طرف نیز در مناسبات جهانی خود می‌جنگیدند تا دیگران را قانع کنند که حق با آن ها است. در این مرحله است که ظریف ثابت کرد یک دشمن نیرومند برای ایالات متحده است.

ظریف در این هفته نیز تلاش کرد ایران را قربانی بی ملاحظگی ها و بی پروایی های رئیس جمهور ایالات متحده نشان دهد. ظریف مبلغ موثر و کارآمد سیاست های جمهوری اسلامی در صحنه بین المللی است و شناخت کافی را از نظام بین الملل و سیاست های ایالات متحده دارد و از نقایص هر دو نیز به خوبی آگاه است.

ظریف تحصیلکرده امریکا‌‌ است و به‌ احتمال زیاد، شبکه ارتباطی گسترده ای را با اندیشمندان در حوزه رسانه و سیاست خارجی امریکا در برابر پمپئو ایجاد کرده تا دسترسی وی را به اتاقهای فکر‌‌ و رسانه های محافظه کار حتی در ایالت کانزاس(ایالت پمپئو)، محدود نماید.

ظریف در حوزه دیپلماتیک به مراتب تجربیات بیشتری از پمپئو دارد و تجربیات ارزشمند دیپلماتیک بین المللی از جمله شکل گیری حکومت افغانستان پس از سقوط طالبان و مذاکرات هسته ای ایران در کارنامه خود دارد.

ممانعت امریکا از صدور ویزا برای ظریف، نقض تعهدات امریکا را آشکار می کند و می تواند به تلاش های آمریکا برای جلب حمایت بین المللی از اقدامات خود صدمه بزنند.

ترامپ همچنین تهدید کرد که میراث و مناطق فرهنگی ایران را بمباران می کند، این تهدید واکنش حقوق دانان و تحلیل گران بین المللی را در پی داشت.

هر دوی این اقدامات تسهیلات بیشتری را در عرصه جهانی در اختیار ظریف قرار داد. ظریف می تواند شبکه گسترده ای از نظریه پردازان بین المللی و طرفداران توافق هسته ای 2015 را می تواند به راه بیاندازد.این موضوع مزیتی نسبی به ظریف می دهد.او می تواند نخبگان و افکار عمومی را به منظور مخالفت با جنگ و درگیری با خود همراه سازد.

پرونده پمپئو زمانی بدتر می شود که او به رئیس جمهوری خدمت می کند که غیرقابل پیشبینی است.

منبع: برنا

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 535594 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟